Dresden CarGoTram: Volkswagenwerke Logistik-zentrum - Volkswagenwerke Gläserne Manufaktur
NedlagtBy: Dresden (Tyskland).
Sporlængde: 5,1 km.
Sporvidde: 1450 mm.
Åbnet: .
Nedlagt: .
Genåbnet: .
Nedlagt: .
Linjer i Dresden
Vælg linjetype: Sporvognslinjer, ekstralinjer, godslinjer, kabelbaner, lejlighedslinjer, museumslinjer og turistlinjer.
Godslinjer i Dresden
Dresden CarGoTram: Volkswagenwerke Logistik-zentrum - Volkswagenwerke Gläserne Manufaktur
Nedlagt
Stoppesteder
Volkswagenwerke Logistik-zentrum → Volkswagenwerke Gläserne Manufaktur.

Se linjekort i høj opløsning.
Fotos og videoer af Dresden CarGoTram: Volkswagenwerke Logistik-zentrum - Volkswagenwerke Gläserne Manufaktur

7:37
Dresden Cargotram sporvogn (2013)Jernbaneromantikkens rolle i introduktionen af Cargotram i Dresden.
Vores næste stop er Dresden, hjemsted for Volkswagen Transparent Factory. De luksusbiler, der produceres der, modtager ikke deres dele med lastbil, men med sporvogn. Dette er den nye VW-godssporvogn i virksomhedens udgave, og den har kørt i Dresden siden marts 2001. Dens formål er at forsyne Volkswagens nybyggede transparente bilfabrik med materialer. I øjeblikket er to af de tovejs godssporvogne med fem vogne i brug. Sporvognen, der er bygget af Schalker Eisenhütte Maschinenfabrik GmbH i Gelsenkirchen, adskiller sig i sit design fra den typiske Dresden-letbanemodel. Med sine 59,4 meter er den næsten dobbelt så lang, hvilket kræver, at føreren er særlig opmærksom. Ved visse kryds er det tilrådeligt at være opmærksom og muligvis undgå at følge det planlagte tog for at forhindre, at hele krydset lukkes af. Dresden har mange trafiklys, der ændrer sig uforudsigeligt eller prioriterer private køretøjer, hvilket sætter sporvognen på prøve. Især den blå sporvogn er påvirket af dette, da den dagligt kører gennem hjertet af Dresdens historiske bymidte. Byens trafik er kaotisk, kold og uimodståelig, selvom de to sporvogne faktisk er kolleger. Dresdens offentlige transportselskab driver sporvognen, der betjener Volkswagen, under en 15-årig kontrakt. Efter blot 20 minutters rejse kommer Den Transparente Fabrik til syne. Bag 27.500 kvadratmeter lydisolerede vinduer samles luksusbiler. Der blev foretaget en samlet investering på 186 millioner euro i denne glaskonstruktionsgigant.
Sammenlignet med det virker prisen for en komplet godsvogn næsten absurd. Et tog koster 1,75 millioner euro. Da produktionsanlægget blev bygget nær bymidten, blev der også etableret et nyt logistiksystem uden for Dresden. Der blev etableret et varedistributionscenter, hvorfra bildele transporteres med tog direkte til Den Transparente Fabriks område, hvilket skaber en direkte forbindelse til Dresdens sporvognsnetværk. Dette var faktisk et centralt argument for placeringen af Transparent Factory i lokalpolitik: Det blev sagt, okay, hvis leveringen sker via en miljøvenlig sporvogn, som også er mere omkostningseffektiv, fordi den kun behøver én lokomotivfører i stedet for tre, er fuldt integreret, ikke forårsager forstyrrelser og bedre udnytter spornettet, så er det en ideel løsning, der gavner alle, for ikke at nævne den reklame og opmærksomhed, den tiltrækker.
Lad os tage et hurtigt skridt tilbage: Den 14. november 2000 kom øjeblikket. På en sludnat med en skinnende, isglat vejbelægning blev den første CarGoTram bragt til Dresden med tung transport. Det var hårdt arbejde for de involverede mennesker og maskiner. Det lossede transporttog vejer 90 tons. En teknisk udfordring skulle også overvindes. Da Tyskland typisk bruger skinner med en sporvidde på 1.435 mm, er Dresden en undtagelse. Udover smalsporede jernbaner er det kun Dresden og Leipzig i Tyskland, der ikke følger denne standard. Dresdens sporvidde er 15 mm bredere. Disse ekstra 15 mm er placeret på et standard spor, hvilket ville have krævet betydelige opkilinger og yderligere sikkerhedsforanstaltninger for lastbiler, hvilket ville have ført til ekstra omkostninger.
Vores udfordring var at finde køretøjer med Dresden-sporvidden. Det tog os flere dage med telefonopkald, men så havde vi dem. Hvor stammer de fra? De kommer fra Eisenhüttenstadt. En anden unik detalje er trolleybusstationen, som har eksisteret i flere årtier. Tro mod mottoet "gør gammelt nyt" har denne fuldt motoriserede trolleybusstation et firehjulstræk, der er fremstillet af skrotkøretøjer fra Tatra. Disse trolleybusser blev renoveret, og vi installerede et primært affjedringssystem. Vi udskiftede også DC-motorerne med asynkrone maskiner fra VEM, hvilket gav os et moderne trefaset drev. Som et resultat var vi i stand til at sænke omkostningerne betydeligt.
Vi er placeret i varedistributionscentret Dresden-Friedrichstadt, der ligger i udkanten af Dresden, hvor leverandørvirksomheden Schnellecke Group har overtaget opbevaring og lastning af CarGoTram. Den eneste ulempe er, at centret endnu ikke er forbundet med et DB-spor; Dette forventes dog at være færdigt inden udgangen af juli. Indtil da transporteres bildele stadig til varedistributionscentret med lastbil. Herfra kører CarGoTram hvert 40. minut til produktionsanlægget og er i drift 21 timer i døgnet. På grund af sit udseende er toget i øvrigt også kendt som Det Blå Vidunder, ligesom den berømte Dresden-bro. Dette er passende, da toget, ligesom det historiske Dresden, nu er blevet en attraktion. Transport af varer med sporvogn er dog ikke noget nyt for os – vi har en lang tradition for at gøre det.Af Sebastian Lehmann - .
8:22
DVB-billedfilm (2009)Dresdner Verkehrsbetriebe AG's (DVB AG) gule busser og sporvogne er lige så meget en del af Dresden som Zwinger-paladset eller Frauenkirche.
Vi står ikke tidligt op for at blive rige; det ville ikke være det værd for os. Vi er ikke venlige over for vores kunder, så vi ikke narrer dem. Vi er ikke skuespillere. Vi købte ikke den nyeste teknologi for at imponere dem. Det ville være for dyrt. Vi ønsker at flytte Dresden sikkert, til tiden og komfortabelt – hverken mere eller mindre. Et stigende antal passagerer bruger vores tjenester, uanset om de er fra Dresden eller besøger vores by. Over 800 års Dresdens historie, og vi er lige midt i den. Måske skriver vi ikke historie, men vi fremviser den – dens bygninger, museer og udstillinger. I Dresden drejer alt sig om kunst og kultur. Dette gælder også for dem i Dresden-området, og lad os ikke glemme den gode Meisner-vin. Vi flytter endda bjerge – eller rettere sagt, bringer dem tættere på dig – Elbsandsteingebirge i det saksiske Schweiz.
Vi investerer og bygger, men ikke for at irritere chaufførerne – det ville være for anstrengende for os. Vi forbedrer jernbanenettet og vejene, så alle drager fordel af det. Og vi har specialisterne – ingeniører, industrielle designere, bygningsmekanikere, effektelektronikteknikere, malere, banebyggere, lokomotivførere og servicepersonale. For at være præcis, 1.691 medarbejdere på tværs af alle områder. For det er den eneste måde, tingene kommer i gang på hos os. Sammen er vi stærke, og vi ved, at kvalitet, tænkning, vedholdenhed og humor er vores hemmeligheder. Innovation er vigtigt, men vi følger ikke alle trends. En billet på din mobiltelefon er en god idé, som vi allerede har implementeret. Det, der er blevet afprøvet og testet, forbliver selvfølgelig. Personlig service på stedet, komfortabel påstigning med lavgulvsteknologi, geotermisk energi, stop eller passagerinformation via skærme – det er for vores passagerer. Det betyder ingen anstrengelse, ingen stress og masser at se. Men vi ved også, at fremtiden har en fortid, og vi værner om vores traditioner. Med over 110 års kabelbaner værdsætter vi det, vores forfædre byggede, fordi de banede vejen for en ny æra. Dresden-hængebanen er en teknologi, der er et monument værd, og det er noget, vi er stolte af. Vi svømmer også – det er helt normalt for en by ved en flod. At flytte mennesker og bevare industrihistorien er værd at se frem til, opdage og beskytte.
Vi ser dette som vores mission og forpligtelse. Vores sporvogne bruger bremseenergi, sparer strøm og beskytter miljøet. Selv dem, der tager bussen, er aktive klimabeskyttere. 1-liters bilerne med chauffør kan kun fås hos os. Selvfølgelig bruger vi også brændstof og energi, men vi roder, forsker og udvikler. Vi bor i en videnskabens by – 760 virksomheder, der arbejder på fremtidsvisioner. Med vores firmabillet bidrager vi lidt. Men vi eksperimenterer også selv. Hybridbussen kan ikke flyve, men den kører delvist på elektricitet og beskytter klimaet. Vores børn vil takke os. Vores eneste blå tog – godstransport med jernbane – er ikke en ny opfindelse, men effektiv. For Volkswagen er det en profitabel forretning. Et tog erstatter mindst tre lastbiler. For os er det et miljøvenligt, prisvindende pilotprojekt. Vi har ingen tid til mørke – det er ikke en mulighed. Vi forvandler nat til dag og er i drift 24 timer i døgnet, non-stop. Koordineret af et af de mest moderne kontrolcentre i Tyskland. Uanset om du skal i teatret, på restaurant eller på natklub, kommer du sikkert hjem med os – selvom det er sent. Vi bevæger os i Dresden døgnet rundt.Af YourDVB - .
Dresden CarGoTram med motorgodsvogn 2005 nær Volkswagenwerke Logistik-zentrum (2002)Af Henrik Boye..
Dresden CarGoTram med motorgodsvogn 2005 ved Volkswagenwerke Logistik-zentrum (2002)Af Henrik Boye..

