Waldstraße (Schöneiche)
Der findes 17 fotos fra Waldstraße (Schöneiche) på Sporvognsrejser.
Schöneicher-Rüdersdorfer Straßenbahn (SRS) stoppesteder
Alt Rüdersdorf, Breitscheidstraße, Dorfstraße, Museumspark, Rahnsdörfer Straße, Rathaus, S-Bahnhof Friedrichshagen og Waldstraße.
Fotos og videoer fra Waldstraße (Schöneiche)

8:16
Afskedstur fra Tw 48 i Schöneiche den 23. marts 2024 (2024)Desværre havde Tw 48 for nylig en alvorlig ulykke, og vi var ikke længere i stand til at sætte den opAf Dirk Diekmann - .
2:57
Restaurering af bivogn 113 - Schöneiche sporvogn 88 - Del 1 (2024)Den historiske trailervogn 113 fra Schöneicher-Rüdersdorfer-sporvognen (SRS), der matcher den hjemmebyggede motorvogn 73 fra 1974, bliver endelig repareret. Du kan lære om arbejdet og baggrunden fra svejsesømmen til selve køreturen. På kanalen får du ofte også udsigt over nabobyen Woltersdorf.
Vi har hårdt brug for donationer til at restaurere vognen til køreklar stand: Sporvogn 88 e.V. Sparkasse Märkisch-Oderland IBAN DE41 1705 4040 3000 0074 30
Hej venner, vi vil gerne dele lidt med jer om genoplivningen af noget helt særligt: den hjemmebyggede trailer 1003. Jeg vil nu give en kort introduktion til dette emne. Fire år efter åbningen blev elektrisk drift introduceret i Schöneiche i 1914. I lang tid transporterede de VI interurbane køretøjer, bygget fra 1914 til slutningen af 1920'erne, det meste af passagertrafikken. I 1960'erne var disse køretøjer blevet forældede og udsat for stor slitage. Nye vogne var ikke en mulighed på grund af deres driftsmæssige design, og fortsat drift var i fare flere gange. Nu besluttede den lille virksomhed at tage sagen i egen hånd og bygge nye sporvogne.
Produktionen er virkelig bemærkelsesværdig; ressourcerne var dog begrænsede. I alt fem motorvogne og tre trailere blev bygget. Den sidste i denne serie, der blev færdiggjort, var trailer 113. To yderligere køretøjer var planlagt, men de blev aldrig taget i brug, som vist på dette billede. Vognen kan stadig ses malet blå. Under den første større inspektion i 1982 fik den en cremet hvid finish med et rødt bagstykke. Vogn 113 var altid genkendelig ved to særlige træk. For det første var den den eneste, der havde døre på begge sider. For det andet var ikke kun vognkarosseriet nyt, men bogierne var også nybyggede. Alle andre køretøjer, inklusive jernbanevognene, brugte gamle bogier med bladfjedre. På 113 var det kun akslerne, der var gamle. Spiralfjedre erstattede de hårde bladfjedre, hvilket gav bilen en unik affjedring og køreoplevelse, som passagererne satte stor pris på. Ved genforeningen blev køretøjet udgået og forblev ubrugt i mange år. Årsagen til udgåelsen var en knækket lastbjælke. Om dette var berettiget, kan ses i den følgende video, som indeholder mange levende billeder. I 2023 var bilen i dårlig stand. Vand var trængt ind gennem det defekte tag og forårsagede betydelig skade. Et par sporvognsentusiaster kunne ikke længere holde ud at se den sådan, så de begyndte at renovere den. Projektet har givet et meget respektabelt foreløbigt resultat, og vi holder jer opdateret. Følg med.Af Sebastian Schüßler - .
13:47
Kør med | Düwag GT6 | Linje 88 | Schöneiche, Jägerstraße - S FriedrichshagenDüwag GT6 kører også på 88 elevforstærkeren mellem Friedrichshagen og Jägerstrasse, de har været med i SRS længe, og det er også brugte køretøjer, vi var fra Heidelberg. Den 6. maj 2024 sluttede hans tid i tjeneste tragisk. På Kalkberger Strasse kørte denne bil ind i en eks-Mühlheimer. Mühlheimer-bilen med nummer 78 blev mindre beskadiget, men GT6 Düwag fik flere skader, hvorfor den nu er blevet pensioneret.
Firma: Schöneicher-Rüdersdorfer Tram (SRS)
Bilnummer: 48
Pensioneret: ✅
Optagelsesdato: 17. marts 2023
Inkluderet: ❌Af ÖPNV WELT - .
27:21
Sporvogn Schöneiche - Rüdersdorf 2020 linje 88Sporvogn Schöneiche - Rüdersdorf 2020 linje 88Af esbek2 - .
5:52
Linje 88: Indtryk af Schöneicher-Rüdersdorfer sporvogn SRSCorona-pandemien fik mange feriedrømme til at briste som sæbebobler i 2020. Men hvorfor vandre i det fjerne? Se, det gode er så tæt på... Med en ABC-billet fra transportforeningen Berlin-Brandenburg kan du nå Schöneicher-Rüdersdorfer-sporvognen SRS i takstzone C.
Her er stilfulde nye sporvogne, inklusive det første nye køretøj i mange årtier (ellers blev der kun brugt brugte, som f.eks. Tatra-KT4D med lavgulvs midtersektion, der blev overtaget fra Cottbus).
Og klimaanlægget er en kredit til de smukke nye køretøjer: De hedder Arctic... wink, Skoda Artic.
Kun de reklamefolier, der sidder fast på, er på en eller anden måde 1990'er-stil og ødelægger helhedsindtrykket.Af MaxRaffael - .![[Dokumentar] Schöneiche-Rüdersdorf sporvogn (2020)](/video/l/dokumentar-schoeneiche-rudersdorf-sporvogn-2020.webp)
21:07
[Dokumentar] Schöneiche-Rüdersdorf sporvogn (2020)Sporvognen, der kører fra Berlin Friedrichshagen via Schöneiche til Rüdersdorf, er præget af landsbyidyl og mange overlandsafsnit.
Sporvognslinjen, der kører langs udkanten af Berlin, betjenes af linje 88 og forbinder Friedrichshafen S-Bahn-station, der stadig ligger i Berlin, med endestationen i Altlüdersdorf. Der findes også lange strækninger af ubebygget spor mellem Friedrichshagen og Schöneiche og mellem Schöneiche og Rüdersdorf. Siden den begyndte at køre i 2018, er Schöneiche-Rüdersdorf-sporvognen blevet regelmæssigt opgraderet og forbedret. Dens lavgulvsvogne, såsom den arktiske type fra Skoda, får nu adgang for handicappede langs hele ruten. I år fejrer Schöneiche sit 19-års jubilæum siden åbningen den 28. august 1910.
Den del af linjen, der åbnede i august 1910, strakte sig fra Friedrichshagen over 9,6 km til Schöneiche og sluttede ved det, der nu er stoppestedet Dorfaue. To år senere, den 5. november 1912, blev den forlænget med yderligere 12,4 km til Kalkwerke. Dele af denne forlængelse eksisterer ikke længere i dag. Denne anden del forgrenede sig fra den nuværende linje ved Rüdersdorf Marktplatz og gik derefter til Kalkwerke. Den oprindelige rute kan stadig ses fra resterne af spor på Straße der Jugend i Rüdersdorf. Hele linjen blev elektrificeret i 1914, to år efter dens første drift med benzendrevne lokomotiver. Mellem 1926 og 1928 blev der foretaget flere opgraderinger, herunder tilføjelse af dobbeltsporsstrækninger og ekstra vigepladser.
Anden Verdenskrig påvirkede ikke driften væsentligt. Ødelæggelsen af køretøjer og afbrændingen af faciliteter var uheldigt. Driften blev gradvist genoptaget fra august 1945. Da det blev klart fra slutningen af 1970'erne, at kalkminen i Rüdersdorf ville blive udvidet, fandt den tidligere nævnte lukning af strækningen mod Kalk Berge sted. I stedet blev den nuværende strækning til Alt Rüdersdorf anlagt og åbnet den 5. november 1977. Efter Berlinmurens fald og den tyske genforening i 1990 gennemgik sporsystemerne og driftsfaciliteterne i Schöneiche Rüdersdorf betydelige renoveringer. Derudover blev 14 36 AXA-sporvogne fra Heidelberg anskaffet.
Som tidligere nævnt er ruten mellem de to ender 14 kilometer lang. Inklusive de to endestationer er der 20 stationer på ruten fra mandag til lørdag. Tjenesten kører hvert 20. minut. Om lørdagen kører tjenesten i en kortere periode, der strækker sig til de tidlige morgentimer, og om søndagen er der en halvtimes kørsel på ruten. Før vi udforsker den fascinerende og naturskønne rute, lad os gennemgå den nuværende køretøjsflåde. De tidligere nævnte busser fra Heidelberg var stadig i regelmæssig brug indtil slutningen af 2018. Siden da har de været holdt som reservekøretøjer i tilfælde af nedbrud af andre køretøjer. Derfor omfatter den regelmæssigt anvendte flåde i øjeblikket præcis to køretøjstyper. Siden KT 4D blev taget ud af drift i Schöneiche, har KTM F6 primært været i brug. Disse blev produceret mellem 2009 og 2011. En lavgulvssektion i midten karakteriserer omkostningerne pr. enhed. Disse køretøjer blev bygget under ombygning eller udvidelse af almindelige KT 4D-tog. Udvidelsen giver fordelen af en barrierefri service, hvilket resulterer i en øget kapacitet for hele flåden i Cottbus og nu også i Schöneiche.
Interiøret har plads til 47 til 50 sæder og langt over 100 ståpladser. Køretøjerne kan nå en tophastighed på op til 60 km/t. Den seneste anskaffelse er de tidligere nævnte ti A-TEC-køretøjer fra Helsinki, som har været i regelmæssig drift siden 2008. Disse to køretøjer, bygget af Transtec, et selskab ejet af Skoda, er prototyper af den nuværende serie. De blev fremstillet i Helsinki som prototyper af den igangværende serie. Da prototyperne ikke længere var nødvendige i Helsinki med leveringen af yderligere seriekøretøjer, blev der foretaget en forespørgsel om deres salg. ISS kontaktede dem også. De ønskede at teste køretøjerne først. Siden begyndelsen af 2008 er køretøjerne blevet overført til Schöneiche, hvor der er blevet udført prøvekørsler. I starten, med kun ét testkøretøj, blev det fastslået, at køretøjerne var velegnede til Schöneiche-netværket. Derfor blev købsaftalen ikke forfulgt. Disse køretøjer har været i regelmæssig drift siden slutningen af 2018, selvom der allerede var foretaget nogle visuelle ændringer i interiøret.Af Bahnwelten - .
8:31
Tyskland, Berlin, sporvogn 88 kører fra Goethepark til Friedrichshafen (2019)sporvogn 0:18
- optaget med Sony a7III (firmware 3.01), Sony FE 24mm F1.4 GM, Pilotfly Adventurer, Sony ECM-XYST1M
august 2019Af Anton V. - .
6:26
NR 060 - Ny Artic Tram af Schöneicher-Rüdersdorfer sporvogn + remise (2019)NR 060 - Ny Artic Tram af Schöneicher-Rüdersdorfer sporvogn + remise
Den 1. maj 2019 var der endelig chancen for at køre på begge de nye Artic Trams fra Schöneicher-Rüdersdorf sporvognen. Som kampagne kostede en rejse kun 50 øre, og der blev hængt en DDR betalingsboks op, hvor man kunne få en historisk billet. Du kan også se sporvognsremisen, hvor Tatra og Düwag ligger.Af Nahverkehrsromantik - .
6:15
Sporvognskamera: Berlin 88 sporvogn, Friedrichshagen-Alt-Rüdersdorf (2019)Berlins sporvogn nummer 88, mellem de to endestationer.
Sporvogn 88 også Berlin Friedrichshagen-Alt-Rüdersdorf
Interessant ting, 1000 gauge.Af Adani - .
26:31
Tur med sporvogn Schöneiche - Rüdersdorf (2018)I dag endnu en arkivoptagelse fra 2018. I september 2018 tog vi til Schöneiche - Rüdersdorf nær Berlin for at køre på denne intercity-jernbane. På tidspunktet for optagelsen brugte SRS udover de tre KTNF6'ere også tre Düwag GT6'er fra Bochum, hvoraf to blev brugt i HVZ. Siden 2019 er Düwags dog blevet erstattet af tre Artic Trams fra Helsinki. Det betyder, at KTNF6 og Artics tilbyder 100% lavgulvsdrift.Af Tramfreak 2003 - .
30:48
Schöneiche Rüdersdorf sporvogn - taxaturSchöneiche-Rüdersdorf-sporvognen (SRS) forbinder Berlin med Schöneiche og Rüdersdorf på dens 14,1 km lange metersporede rute. Den har nummeret 88 og kører hvert 20. minut på hverdage. KTNF6 (ex Cottbus) og GT6 (ex Heidelberg) bruges på skift. I sidstnævnte kører vi ruten fra Rüdersdorf til Berlin.
Optagelserne er taget den 12. august 2016. God fornøjelse med at se! Af Strassenbahnfreak - .
24:24
Interurban sporvogn: Linje 88 i Schöneiche sporvogn nær Berlin set fra bilen (2013)Schöneicher-sporvognen set fra bilen.
Schöneiche-sporvognen nær Berlin er en intercity-sporvogn øst for Berlin. Dens eneste rute er 14,1 kilometer lang og betjenes af linje 88, som kører fra Friedrichshagen S-Bahn station via Schöneiche nær Berlin til Rüdersdorf nær Berlin. Siden 1. januar 1991 har operatøren været Schöneicher-Rüdersdorfer Straßenbahn GmbH, forkortet SRS, som er integreret i Berlin-Brandenburg Transport Association (VBB). Schöneicher-sporvognen er den eneste tilbageværende sporvogn med sporvidde i Berlin-området. (Wikipedia)
Mere om sporvognen: http://www.srs-tram.de/Af emil250 - .
11:05
Schöneiche Rüdersdorfer Sporvogn 88 nær Berlin (2011)Sporvognslinjen i Schöneiche-Rüdersdorf løber langs grænsen til Berlin, og en del af den kører inden for Berlins område. Den har 1000 mm spor, mens Berlins er 1435 mm; der er ingen forbindelse mellem de to systemer, selvom begge betjener Friedrichshagen S-Bahn-station.
Sporvognssystemet startede i 1910 med benzendrevne lokomotiver og trailere og blev elektrificeret i 1912. I 1977 blev det udvidet til Alt-Rüdersdorf; tidligere var dette stoppested i Kalkberge. Siden 1929 er der ikke blevet købt nye sporvogne; i stedet er der blevet anskaffet brugte sporvogne fra andre byer.
I DDR-tiden kørte Reko- og Gotha-sporvognene, efterfulgt af Tatra KT4D fra Cottbus, og siden 1999 DUEWAG GT6 fra Heidelberg. I 2009 købte de en Tatra KTNF6 fra Cottbus, som har været i drift siden 2010, og de er interesserede i at erhverve to mere. Med fire sporvogne nødvendige på hverdage er der potentiale til at tilbyde 75% lavgulvsservice i fremtiden.
De havde til hensigt at modernisere og ombygge deres gamle KT4D-sporvogne til KTNF6-modeller i midten af 90'erne, men Mittenwalder Gerätebau gik konkurs, og denne plan blev opgivet. Sporvognsdepotet var dog allerede forberedt til denne sporvognstype, hvilket gavner den nuværende drift.
Selvom KTNF6-sporvogne forbedrer passagerernes komfort, skal netværket kunne rumme ensrettede køretøjer. For flere år siden blev der lavet planer om at udvide Friedrichshagen-endestationen til den anden side af vejen. Dette var nødvendigt, fordi der ikke er trafiklys eller fodgængerovergange, hvilket kunne være farligt, når man forbinder S-Bahn-stationen og sporvognen.
Forsøg på at forbinde Berlin-netværket med SRS blev ikke realiseret. I stedet var det planlagt at bygge en tredje skinne til SRS-depotet som en vendesløjfe for Berlins sporvogne.Af Klingl3r - .
2:21
Nostalgiske sporvogne - Schöneiche-Rüdersdorf sporvognssystem, Tyskland (2011)De to sporvognslinjer 87 og 88 er ikke BVG, som kører i kommunerne Woltersdorf, Schöneiche og Rüdersdorf (i delstaten Brandenburg), på grund af det faktum, at de delvist er beliggende i forstadsområder til Berlin, dvs. Rahnsdorf og Friedrichshagen, er dels vist på BVG sporvejskort og pludselig betragtet som en de facto del af Berliner Tramway Net.Af Timosha21 - .
0:57
SRS sporvogn i Berlin - sporvogn (2008)Sporvogn mellem Friedrichshagen (Berlin) og Alt Rüdersdorf rute 88.Af jazzcool - .
Postkort: Schöneiche sporvognslinje 88 med motorvogn 85 ved Waldstraße (1988)Friedrichshagen-Schöneiche Skovbane
Friedrichshagen-Schöneiche-Rüdersdorf SkovbaneAf D & D, Henrik Boye, Kerstin Freund - .