SPORVOGNSREJSER

Universitetssjukhuset (Lund)

Der findes 47 fotos fra Universitetssjukhuset (Lund) på Sporvognsrejser.

Lunds Spårväg stoppesteder

Brunnshögstorget, ESS, Ideontorvet, LTH, Lund C, MAX IV, Solbjer, Telefonplan og Universitetssjukhuset.

Fotos og videoer fra Universitetssjukhuset (Lund)

Skånetrafiken Lund Sporvej Fuld rejse: ESS - Lund Hovedbanegård (2025)
14:35
Ny video - tilføjet
Skånetrafiken Lund Sporvej Fuld rejse: ESS - Lund Hovedbanegård (2025)00:00 - ESS 01:24 - MAX IV 02:28 - Brunnshögstorget 03:16 - Solbjer 05:01 - Telefonplan 06:56 - Ideontorget 08:46 - LTH 10:53 - Universitetshospitalet 13:22 - Lunds Hovedbanegård Skånetrafiken
Skånetrafiken Lund Sporvej fuld rejse: Lund C - ESS (2025)
14:33
Ny video - tilføjet
Skånetrafiken Lund Sporvej fuld rejse: Lund C - ESS (2025)00:00 - Lund Hovedbanegård 01:42 - Universitetshospitalet 03:39 - LTH 05:36 - Ideontorget 07:21 - Telefonplan 09:01 - Solbjer 10:38 - Brunnshögstorget 11:37 - MAX IV 13:21 - ESS Skånetrafiken
Sporvognsovergange ESS (Odarslövsvägen) / Svenske letbaneoverkørsler
4:59
Sporvognsovergange ESS (Odarslövsvägen) / Svenske letbaneoverkørsler2025-02-23 Sporvognskryds med lyskryds ved Odarslövsvägen-rundkørslen nær ESS-stoppestedet langs Lunds sporvej, Skåne. Et nyt kvarter er under planlægning i området, men der er kun bygget en håndfuld huse endnu. Lund er nu Sveriges fjerde by med sporvogne - efter Stockholm, Göteborg og Norrköping - da linjen Lund C - ESS åbnede i 2020. Selve sporvognene er af modellen Urbos 3 fra den spanske producent CAF og har fået bogstavet L1 i Lund. Letbanens overkørsler med lyskryds ved Odarslöv-vejrundkørslen nær ESS-sporvognen stopper ved byen Lunds sporvej. Et nyt bykvarter er planlagt i området, men kun en håndfuld huse er bygget endnu. Lund er i dag Sveriges 4. by med sporvognssystem - efter Stockholm, Gøteborg og Norrköping - siden strækningen Lund C - ESS åbnede i 2020. Sporvogne er af model Urbos 3 fra den spanske producent CAF og i Lund klassificeret som L1Af Måns Nylind - a level crossing spotter from Sweden - .
Sporvogn i Lund (2024)
7:33
Sporvogn i Lund (2024)I denne video tager jeg sporvognen i Lund og deler nogle oplysninger om den, samt mine tanker om oplevelsen. Hej og velkommen til Lund. I dag skal vi tage sporvognen, der kører hertil til Universitetshospitalet, også kendt som ESS. Lad os komme i gang. Sporvognen begynder at bevæge sig og ruller først langsomt over brostensbelagte gader. Når den drejer til højre, tager det cirka 15 minutter for selve sporet at nå ESS, som ligger cirka 5 kilometer væk. Sporvognene er CAF Urbos 100-modeller, som også kan findes i Oslo som SL1. Vi passerer Tsärgata, og Banvallen går fra brostensbelagt til græs, en forandring, der fortsætter resten af ​​ruten. Første stop er Universitetshospitalet. Sporvognene ligner vogne – de forsøger at ligne traditionelle sporvogne. En kedelig del af denne tur var regnen, som klarede op, lige da regnen, vinden og de våde forhold gjorde det vanskeligt at filme. Jeg filmer normalt hver tredje eller fjerde video, især under en sporvognstur, og jeg vil ikke blive våd. Da vi passerer motorvej E22, prøver jeg at filme, men mit kamera fejler. Jeg fik kun taget lidt af E22, som er den rute jeg tog fra Göteborg til Malmø med den lokale bus. Jeg hyldede også Lunds sporvogn derfra. Resten af ​​rejsen er hurtig og ret behagelig. Jeg synes, sporvognene er lidt for stille og moderne til min smag, men de gør deres arbejde. Det er faktisk ret dejligt at glide gennem Lunds forskellige bydele og passere nær Brunö Torg. Når sporvognen nærmer sig mere befolkede områder, begynder bygningerne at slutte og vige pladsen for skove og sletter. Her føles det mere som Uppsala end Lund, men da begge byer er nogenlunde samme alder med lignende historie, er det ikke overraskende, at de deler mange ligheder. Uppsala har dog ikke en sporvogn – måske overvejer de det, jeg ved det ikke. Jeg har også bemærket, at UL og Skånetrafiken bruger det samme svenske system til deres busser, markeret med grønt – yay for konsistensen. Da sporvognen nærmer sig det sjette stop ved ESS, er det tid til at gøre sig klar til at stå af og reflektere over turen. Ja, vi tog sporvognen til ESS. Turen tog cirka 15 minutter og kostede det samme som en bybillet i Skånetrafiken. Jeg husker ikke den præcise pris – jeg tjekker senere. Hvad synes du? Er du enig i Lunds beslutning om at bygge denne sporvogn? Kunne du tænke dig at se flere sporvognsruter udvidet i Lund? Du er velkommen til at kommentere; jeg vil meget gerne høre dine tanker om denne type byggeprojekt. I det fjerne ser vi Vagnhallen. Hvis du gerne vil se mere, så abonner – der vil lejlighedsvise rapporter om mindre sporvogne være tilgængelige. Nyd videoen, og overvej at støtte mig på Patreon. Vi ses næste gang. Farvel.Af David Broman - .
Bus- og jernbaneobservationer af Skåne-regionen i Sverige 🇸🇪 (2024)
1:05:20
Bus- og jernbaneobservationer af Skåne-regionen i Sverige 🇸🇪 (2024)Optagelser af bus- og sporvognskørsel langs Øresundskysten. Byen Lund; Landskrona og Helsingborg i Skåne län i Sverige Lund 0:00:00 Telefonplan (Lund Universitet) sporvognsstoppested 0:02:57 LTH (Lund Universitet) sporvognsstoppested 0:09:48 Universitetshospitalets sporvognsstoppested 0:16:42 Saint Laurent Street 0:19:25 Lund Hovedbanegård Landskrona 0:30:11 Landskrona Station Helsingborg 0:42:05 Helsingborg Hovedbanegård 0:58:02 Railway Street (Central Station)Af MJofLakelandX ᴮᴬᴸᵀᴵᴹᴼᴿᴱ ᵀᴿᴬᴺˢᴵᵀ - .
LundaExpressen Den nye sporvogn i Lund (2024)
7:35
LundaExpressen Den nye sporvogn i Lund (2024)Sporvognssystemet i Lund åbnede i 2020, hvilket gør det til den nyeste tilføjelse blandt fire svenske byer, der nu betjenes af sporvogne. Dette er den nyeste sporvogn, der kører fra Lund C til ESS. Kapitler: 0:00 Første station ESS 1:04 På sporvognen 2:18 Afgang 3:07 Max IV 3:48 Brunnshögstorget 5:04 Ideontorget ved siden af ​​vores hotel 5:30 LTH 6:14 Universitetshospitalet 6:33 Lund Centralstation 7:02 Clemenstorget Velkommen til et blæsende Skåne, eller Lund for at være mere præcis, i dag. Skal vi tage Lunda Expressen fra Es til Lund C? Så kom nu. Sådan ser Lunda Expressen ud lidt tættere på. Vi tager en kort tur langs siden. Som I kan se, er det en blæsende dag i Skåne i dag i slutningen af ​​juli. Men det gør jeg alligevel, da jeg tager flere tog i dag, startende med Lund Express, som jeg nævnte. Sådan ser det ud fra denne side. Men vi stiger på toget og tager afsted. Jeg tager afsted. Du ved, vognen ligner denne her, bygget i 2020. Så den er ikke særlig gammel. Se, her er pænt. Jeg tror, ​​jeg finder en god plads på vej ned til Lund C. Hvad skal jeg lave der? Ja, jeg tager et tog til Malmø, men det er en anden historie. Så kører vi til stationen. Det tager nok omkring femten minutter. Vi tager herned. Billetterne ser ud til at være fra Skånetrafiken. Man køber dem der først, og så blinker man. Det er ligesom SL, desværre, må jeg sige, med nogle dårlige vinduer, som jeg tager billeder igennem. Den burde have noget overdækning, så der er stille. Da jeg kørte herop, var vognen fuld. Nu er vi på vej mod centrum – fine detaljer, inklusive USB-opladere, med maksimalt fire ad gangen. Den næste station er her. Ingen ville stige på. Vi krydser en åben mark, hvor de bygger meget. Hvis du ser, så er den næste Brunnshögstorget. Ulempen ved nye sporvogne som denne er, at man ikke kan åbne vinduerne for at filme udenfor, som jeg gjorde i går i Brösarp. Der er mange nybyggede huse, samt adskillige kontorer og virksomheder. På Station Solbjer er flere personer ved at tilmelde sig et telefonabonnement. Den næste station er Ideontorget. Det er her, vores hotel, Hotel Ideum, ligger. Vi ser den høje bygning deroppe på niende sal. Vi har ikke så mange mennesker, der skal ned til stationen, som vi plejede – selvfølgelig nu hvor vi har USB-opladere. Du kan se, at vi begynder at nærme os stationen. Dette er Universitetshospitalet, undskyld mig, og her er stoppestedet for sporvognen, der kører ned til Lund, som ligger ved Clemenstorget. Jep, det var en tur med Lunda Expressen. Kan du se nogle andre film? Jeg har mange at se. Hej n.Af R.K.M.A - .
Kør med sporvogn i Lund
6:18
Kør med sporvogn i LundLund C - LTHAf Trainspotter from Stockholm - .
Lunds sporvej mellem hovedbanegården og ESS
14:21
Lunds sporvej mellem hovedbanegården og ESSVi tager dig med på en tur til Lund, hvor du kommer til at køre på den eneste sporvognsrute fra Hovedbanegården til ESS.Af Videos med Odelius - .
Sporvogn Lund LundaExpressen Street Race (2024)
1:22
Sporvogn Lund LundaExpressen Street Race (2024)Af Ralph Nickling.
.
En tur med Lunds sporvogn (2024)
14:31
En tur med Lunds sporvogn (2024)Den komplette rejse med Lund-sporvognen, Sverige. Optaget en tidlig søndag morgen. Det var dejligt.Af The Local Urbanist - .
Sporvognstur med linje 1 i Lund (2024)
3:29
Sporvognstur med linje 1 i Lund (2024)Tag med os på en rejse gennem universitetsbyen Lund i Skåne. Denne rejse går fra ESS (European Spallation Source) til Lund C via MAX IV, Ideontorget og Universitetshospitalet. Nogle fakta om sporvognsnetværket i Lund. Sporvognslinjen i Lund blev indviet den 12. december 2020 og kører med bogstavet L1. Bogstavet er desværre baseret på Urbos 100-modellen, der er produceret af den spanske togproducent CAF. Eksempler på sporvogne, som de har produceret, er L1 i Lund, A35/A35B på Spårväg City- og Tvärbanan-linjerne og A36, der kører på Lidingöbanan-linjen. Sporvognene har navne som C20 i Stockholm. Liste over navne på sporvognene: Saxo Grammaticus, Blåtand, Åsa-Hanna, Sfinxen, Brandklipparen, Inferno, LindemanAf Mr. CX 1384 - .
Lunds offentlige transport er under forandring (2023)
11:08
Lunds offentlige transport er under forandring (2023)I løbet af 2023 er der sket markante ændringer i Lunds kollektive trafik. 0:00 Introduktion 0:32 Klostergården station 2:29 Elbusser 4:52 Botulfsplatsen 7:36 Sporvejsopdatering Bemærk: De fire spor og nybyggede stationer Hjärup, Åkarp og Burlöv åbnede i oktober. Ecotrip er jagten på det grønne Sverige gennem rapporter om miljø og grønne virksomheder.Af Ecotrippen - .
Lund sporvognslinje 1 med lavgulvsledvogn 04 (Brandklipparen) ved Universitetssjukhuset (2023)Lund sporvognslinje 1 med lavgulvsledvogn 04 (Brandklipparen) ved Universitetssjukhuset (2023)Af Silas Boye Nissen.
.
Lund sporvognslinje 1 med lavgulvsledvogn 05 (Inferno) ved Universitetssjukhuset (2023)Lund sporvognslinje 1 med lavgulvsledvogn 05 (Inferno) ved Universitetssjukhuset (2023)Af Silas Boye Nissen.
.
Sporvogne i Lund, Sverige (2022)
10:47
Sporvogne i Lund, Sverige (2022)Lunds trolley-/sporvognssystem åbnede i december 2020. Det var det første nye trolleysystem i Sverige siden 1911. Det er nu en af fire svenske byer med trolleys sammen med Stockholm, Gøteborg og Norrköping. Det nuværende Lund-netværk omfatter ni stationer og 5,5 km dobbeltspor, der løber fra Lunds hovedbanegård til ESS - European Spallation Source. Vognene er spanske CAF Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles Urbos 100/3. Video optaget i 4k60 i Lund, Sverige den 6. og 7. december 2022. Tak fordi du så med! 0:04 - På Solbjer station mødes Saxo Grammaticus og Inferno. 4:44 - Brunnshögstorget Station. 6:56 - Ombord på en trolley. 7:14 - Telefonplan Station. 7:19 - LTH Station. 7:44 - Lund C Station. 8:22 - Udsigt rundt i Lunds maleriske gader, inklusive huset, hvor August Strindberg boede, da han skrev Inferno, navnebror til en af vognene. 8:51 - Den utrolige katedral bygget i 1100-tallet. 9:51 - Lund C. 10:28 - BONUS - GMJS - Göteborg Modelljärnvägssällskap / Gøteborgs Modeljernbaneselskabs utrolige 0-skala modeljernbane i Gøteborg omfatter en gadesektion med et velkendt Gøteborg-syn af en M5-vogn. Den model blev leveret i 1920'erne og var almindelig gennem 1950'erne.Af Trainspotting in Sweden - .
Lund: Sporvognen som led i byudviklingen i Nordeuropa - Afsnit 5 (2022)
4:28
Lund: Sporvognen som led i byudviklingen i Nordeuropa - Afsnit 5 (2022)0:00 Intro 0:43 Sporvogne i Lund 3:51 Outro Det moderne sporvognssystem i den svenske by Lund blev åbnet i december 2020. Den nye linje 1 begynder ved banegården, passerer universitetshospitalet og kører mod nordøst til MAX IV og ESS forskningsfaciliteter. I løbet af de næste par år vil det nye Brunnshög-kvarter blive udviklet langs ruten, der giver lejligheder og arbejdspladser til op til 40.000 mennesker. I byens centrum blev byggeriet af sporvognen brugt som en mulighed for at omlægge de omkringliggende gader. Til første linje blev der leveret syv biler af typen CAF Urbos 3. Flere strækninger er planlagt.Af TramChris - .
Lund sporvognslinje 1 med lavgulvsledvogn 05 (Inferno) nær Universitetssjukhuset (2022)Lund sporvognslinje 1 med lavgulvsledvogn 05 (Inferno) nær Universitetssjukhuset (2022)Af Henrik Boye.
.
Lund sporvognslinje 1 med lavgulvsledvogn 05 (Inferno) ved Universitetssjukhuset (2022)Lund sporvognslinje 1 med lavgulvsledvogn 05 (Inferno) ved Universitetssjukhuset (2022)Af Henrik Boye.
.
Her tog jeg en tur på linje 1 i Lund (2022)
1:28
Her tog jeg en tur på linje 1 i Lund (2022)Af Shawn kollektivtrafik.
.
Lund-sporvognen (2022)
5:39
Lund-sporvognen (2022)Det var en sjov tur i Lund. Fin sporvogn!Af Spårbundet - .
Min første tur med Lund-sporvognen (2021)
19:56
Min første tur med Lund-sporvognen (2021)Af Oscar Johansson.
.
Letbanen for Gladsaxe del 2 - Lund (2021)
2:31
Letbanen for Gladsaxe del 2 - Lund (2021)Jeg besøgte Lund og dens nye letbane, som åbnede i maj 2021. I Gladsaxe og København skal Ring 3-letbanen åbne i 2025, og jeg vil gerne lære mere om de potentielle fordele ved letbane for byerne og bylivet. Videoen er en opfølgning på mit besøg i Bergen for 4 år siden i anledning af kommunalvalget. For fire år siden var jeg i Bergen, Norge. For at fortælle lidt om letbanen. Og fortælle hvorfor letbanen i Ring 3 endelig burde indføres. Det skete i 2018, og nu er jeg taget til Lund (Sverige). For at se på deres nyåbnede letbane og for at se, hvad den kan gøre for deres lokale by. Hvad synes du om letbanen her i Lund? Den er virkelig sej. Der er dog nogle forskelle mellem letbanen her i Lund og den, der skal køre gennem Gladsaxe på Ring 3. Det fortæller stadig lidt om, hvad der venter efter 2025. Når vi kommer til den anden side af det omfattende byggearbejde. Én ting er at bygge selve letbanen. En anden bemærkelsesværdig funktion er forpladserne ved alle stationerne. I Gladsaxe har vi prioriteret 25 millioner kr. til en ny og opgraderet version af Ring 3, der kommer alle beboere til gode. Man bliver kun bekræftet i, hvor vigtigt det er at have et grønt udtryk - når man står her i Lund - og ser, hvad de har gjort for at gøre deres nye byrum attraktivt. Letbanen kan mere end de busser, der kører i dag. En letbane kan have lige så mange passagerer som 3-4 bybusser. Og dermed kan man fremtidssikre kapaciteten for offentlig transport - langs Ring 3. Det er også grunden til, at letbanen ikke bør være fuldt belastet fra dag ét - den skal kunne håndtere behovene i mange år fremover. Mange har været bekymrede for udsigten til letbanens køreledninger. Men jeg synes faktisk, de har løst det rigtig godt her i Lund. Og det virker ikke så anderledes end det, vi er vant til langs fortovene. En del af den historie inkluderer også, at den tungere batteridrevne letbane har en længere rejsetid; den har dog også en større klimapåvirkning, fordi batterierne har en relativt kort levetid, og under produktionen udleder de også noget. Samlet set viser turen til Lund, at letbanen er mere end bare offentlig transport. Det er også en måde at skabe nye og mere indbydende byrum, der giver noget tilbage til borgerne. Nu glæder jeg mig endnu mere til, at letbanen åbner i 2025!Af Jakob Skovgaard Koed - .
Lund sporvogn (2021)
17:18
Lund sporvogn (2021)Lund-sporvognen har kørt siden 13. december 2020 som det fjerde svenske sporvognsselskab på sin 5,5 km lange rute. Linje 1 forbinder hovedstationen med ESS forskningscenter. Det vigtigste stop undervejs er universitetet. Yderligere information: https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Lund © 2022 Tram FreakAf Strassenbahnfreak - .
Kør med sporvognslinje 1 mod ESS (2021)
13:20
Kør med sporvognslinje 1 mod ESS (2021)Sporvognen i Lund. Hele turen. Driver: Patrik Lells Kameraman: Hugo Lundberg Redaktør: Hugo LundbergAf Lundensaren - .
En dag med den nye sporvogn i Lund (2020)
13:10
En dag med den nye sporvogn i Lund (2020)Den 13. december 2020 startede sporvognen i Lund i drift, her kan du komme med på en tur med sporvognene en dag efter premieren fandt sted.Af Alexander Williamson - .
Vi rejser Lund C - ESS og tilbage, Max Aschenbrenner (2020)
20:15
Vi rejser Lund C - ESS og tilbage, Max Aschenbrenner (2020)Lunds sporvej er en 5,5 kilometer lang sporvej i Lund. Sporvognen blev indviet den 12. december 2020 og rutefarten startede den 13. december.[1] Lunds sporvej er dermed det fjerde moderne sporvejssystem i Sverige efter Stockholm med nabokommuner, Göteborg og Norrköping, og det første nybyggede svenske sporvejssystem siden 1911. ( Wikipedia ) Foto: Max Aschenbrenner Behandling: ARONIA | Film, HaningeAf Årskortguld Sj - .
Få sporvogne i Lund (2020)
6:07
Få sporvogne i Lund (2020)Af Oscar Johansson.
.
Sporvejen i Lund (2020)
20:30
Sporvejen i Lund (2020)Filmen viser glimt af Lunds nyåbnede sporvogn. Sporvognen blev indviet den 12. december 2020 og åbnede den 13. december 2020. Den kører mellem Lund C og ESS, en afstand på cirka 5,5 km.Af Mats Ormhed - - .
Sporvogn i Lund - Live (2020)
17:27
Sporvogn i Lund - Live (2020)Se live-udsendelsen fra en sporvogn i Lund, der havde premiere den 13. december 2020.Af Alexander Williamson - .
Premiere - Ny Sporvogn Lund (2020)
27:39
Mest viste video -
Premiere - Ny Sporvogn Lund (2020)Indefra toget ser det til tider meget overfyldt ud. Vi vil gerne sige, at vi har forsøgt at holde afstand til medrejsende, og noget af trængslen kommer fra kameraet! Kameraet får dele af videoen til at se strammere ud, end de var i virkeligheden.
Digital indvielse - Sporvej Lund (2020)
1:09:18
Digital indvielse - Sporvej Lund (2020)Nu er det endelig blevet tid til at indvie de længe ventede sporvogne i Lund. Tag med på en rejse langs banen sammen med Johan Wester og gæster. Mine damer og herrer, velkommen til den store åbning af sporvognen i Lund. På grund af pandemien afholder vi nu en digital åbning i stedet for den planlagte ceremoni på Clemenstorget. Vi er ved remissen for enden af Brunnshög, hvor alle sporvognene er stationeret – Inferno, Åsa-Hanna, Brandklipparen, Sfinxen... De venter alle her på at køre på Lunds gader. Før vi begynder, har jeg to gæster, som vil dele deres tanker, ideer, anekdoter og fakta: Pernilla von Strokirch og Håkan Henmyr. Velkommen! Tak til jer begge for at være her. Til jer, der er kommet så ofte som muligt, tak. Pernilla, repræsentant for Lund Kommune, og Håkan fra Skånetrafiken. -Hvordan har I det i dag? -Det er spændende at få trafikken i gang. -Det må være en bemærkelsesværdig oplevelse. -Vi har arbejdet på dette i lang tid. Håkan, du er vant til at lancere nye ruter på Skånetrafiken, men sporvognen er et nyt foretagende. Ja, det er specielt - næsten historisk for Sverige. Det er fantastisk. Men først skal vi have en ordentlig indvielse, uden pomp og pragt og orkestre, men stadig noget ret specielt. Jeg tænkte, at vi ville tage en tur langs ruten, samle folk op og møde folk ved stoppestederne. Til sidst skal vi nok have en indvielse indenfor på Clemenstorget. - Hvad synes du? - Det lyder vidunderligt. Lad os komme afsted! Lund - ESS. Velkommen, mine herrer. Som passager... har du ventet her et stykke tid, men nu er vi på ESS... - Ja. - Det sidste stop i denne... Vejret skifter meget under denne optagelse. Alf, som regionens øverste embedsmand, hvorfor er offentlig transport så afgørende? Primært fordi vi i Skåne har et multicentreret system, som udvider arbejdsmarkedet. "Multicentreret system" - for dem, der ikke kender det... - Der er mange steder - 33 kommuner og adskillige byer. - Offentlig transport og tog fungerer som vores metro, der lader arbejdsmarkedet fungere problemfrit, så folk kan bo ét sted, arbejde et andet sted og nyde fritiden et tredje. Christian, fortæl mig... vi talte om attraktivitet... Jeg har en fornemmelse af, hvad der vil ske her, men nu er det marker og skove - og en dejlig gammel mølle. Kan du fortælle mig, hvad der foregår? Vi sigter mod at skabe et rum, hvor folk kan mødes. Vores hovedfokus er at give besøgende, især dem, der laver research på faciliteterne, en anderledes oplevelse. - Så det er et supplement. - Og deres venner og familie... Så venner, familie og besøgende kan... - Turister, forestiller jeg mig. - Det håber vi inderligt. - Hvilken slags bygninger ser I, og hvor er de? - Vi starter med en meget offentlig bygning, der snart skal bygges, et mødested - en stor koncertsal... - Er det The Loop? - Ja. - Og hvor er den? - Den er der. - I tågen. -I tågen... men snart vil det være klart og synligt, og det vil markere starten på denne rejse... Det vil være vært for store konferencer og møder, og... Det er også et regionalt projekt. Præcis. Der var en god stemning her. -Lad os nu gå videre... -..."Klip slipset af." Nej... Vi får se... Håkan og Pernilla hjælper med en del af indvielsen. -Genbruger du det? -Ja. Lad os nu lave den officielle åbning. -Men du er videnskabsmand? -Det kan man sige. -Ingeniør? -Lidt af begge dele. Alle klipper her, og du synkroniserer dette. -En, to, tre. -Tak! Nu er vi på vej til næste stop. -Mange tak. Det har været dejligt at have dig her. Farvel! Vi ses senere. For dem der er bekendt med sporvognen, kunne du køre... -...en meter? -Nej, det tror jeg ikke. -Kan du ikke gøre noget? -Nej... ja, ikke køre. Lunds Universitetshospital - goddag! -Hej! Goddag! -Hilser du som sædvanligt? -Ja. -Den kommende rektor. -Det er rigtigt. Er dette din første officielle opgave? Det er måske ikke helt officielt... Det er meget uofficielt, men jeg springer lige forrest. I betragtning af din medicinske baggrund, hvilken slags fagområde er du så? Jeg er læge i hjertet. Intern medicin og diabetes er mine specialer. -Diabetes er et af Lunds nøgleområder. -Ja. Et af mange, vil jeg sige. Du er forbundet med... Dette er en stor arbejdsplads. Er det sandt, at det er den største i Skåne? Det kan det være, ja. Dette er en vigtig del af sporvognen - mange mennesker vil stige af og på. Patienter, sundhedspersonale... Det strækker sig til faciliteter af stor interesse for universitetet - og jeg ser mange samarbejder udvikle sig mellem dem - og for eksempel sundhedssektoren.Af Skånetrafiken - .
En sporvognsrejse fra ESS til Lund C (2020)
13:32
En sporvognsrejse fra ESS til Lund C (2020)Her kan du tage med på tur på den nye sporvej i Lund. Læn dig tilbage og nyd denne nye transportform!Af Per Gunnar Andersson - .
Skånetrafiken - Sporvognschauffør Gillis (2020)
3:47
Skånetrafiken - Sporvognschauffør Gillis (2020)Af Skånetrafiken.
.
Nu laver vi turisme af sporvejen i Lund (2020)
1:30
Nu laver vi turisme af sporvejen i Lund (2020)Nu laver vi turisme af sporvejen i Lund! Køb en 24-timers billet, det koster det samme som to enkeltbilletter, og kør sporvognen hop on hop off gennem forskningsbyen Lund. Brug vores nye brochure om forskningsbyen Lund som guide. Sporvejen drives af Skånetrafiken og første tur bliver den 13. december i år. Brochuren er tilgængelig her: http://bit.ly/forskarstaden En tur med sporvejen i Lund går gennem det nordøstlige Lund, der kunne ses som en af Europas største forskningsparker. Det er selvfølgelig umuligt at fortælle om alle de forskningsorienterede virksomheder, der er der, men med brochuren som guide får du i hvert fald en god oplevelse af forskningsbyen Lund. Brochuren fortæller om Lunds Universitet med dets Biomedicinske Center og Kemicenter, og om Ideon Science Park, Medicon Village, MAX IV Laboratory og om European Spallation Source, ESS. Velkommen til Lund for at opleve noget sporvognsturisme! 🙂Af Lunds ideella turistinformation Destination Lund - .
Tag med os på sporvognens premieretur i Lund! (2020)
1:44
Tag med os på sporvognens premieretur i Lund! (2020)Sydsvenskans videoreporter Bengt Arvidson fulgte sporvognen Åsa-Hannas første tur gennem Lund.Af SYDSVENSKAN - .
Sporvogn i Lund (2020)
34:31
Sporvogn i Lund (2020)Lomma Bjärreds Rotary Club Efter mange års planlægning og byggeri indvies sporvejen i Lund i december i år. Lunds gadechef Per Eneroth fortæller om dette interessante projekt, som har vakt en del diskussion og blandt andet givet anledning til en ny lokalfest i Lund. Sporvejen strækker sig 5,5 km mellem Lund Central (Clemenstorget) og Brunnshög, inklusive forskningsfaciliteter ESS og Max IV. Dagens taler: Per Eneroth, Gadechef i LundAf Jörgen Mårtensson - .
Se Sporvej Lund C - ESS fra oven (2020)
4:37
Se Sporvej Lund C - ESS fra oven (2020)Tag med på en tur over Lunds sporvej. Vi starter ved ESS-forskningsanlægget i Brunnshög og kører til Clemenstorget og sporvognsstoppestedet Lund C i centrum af byen.Af Lunds kommun - .
Lund bagved Universitetssjukhuset (2019)Lund bagved Universitetssjukhuset (2019)BredgatanAf Henrik Boye - .
Lund nær Universitetssjukhuset (2019)Lund nær Universitetssjukhuset (2019)Sankt Laurentiigatan / BredgatanAf Henrik Boye - .
Lund tæt på Universitetssjukhuset (2019)Lund tæt på Universitetssjukhuset (2019)Bredgatan / KävlingevägenAf Henrik Boye - .
Lund udenfor Universitetssjukhuset (2019)Lund udenfor Universitetssjukhuset (2019)Af Henrik Boye.
.
Lund ved Universitetssjukhuset (2019)Lund ved Universitetssjukhuset (2019)Af Henrik Boye.
.
Sporvejen i Lund med græs (2019)
7:33
Sporvejen i Lund med græs (2019)Sporvejen i Lund mellem Allehelgenskirken og Universitetshospitalet. En strækning med meget græs. Der er flere strækninger med meget græs. Øg afspilningshastigheden til 2.Af mob luse - .
Tag med på en gåtur langs hele sporvejen
2:06
Tag med på en gåtur langs hele sporvejenSidst på sommeren står sporvejen færdig. Så resterer blandt andet test af anlægget og noget opfølgningsarbejde. Tag med Erika Camper, projektingeniør hos Skanska, på en tur langs hele sporvejsstrækningen og se, hvad der sker lige nu!Af Lunds kommun - .
Lund Light Rail: Lund Central - European Spallation Source (2018-2021)
6:50
Lund Light Rail: Lund Central - European Spallation Source (2018-2021)Lunds sporvogn blev indviet den 12/12/2020. Regelmæssig trafik startede den 13/12/2020. Byggeriet af sporet begyndte den 15/02/2017. En kontrakt blev underskrevet med Skanska i maj 2016. Lund kommune ejer sporet, og Region Skåne ejer vognene og remissen. Hele sporet har dobbeltspor på sin egen plads, men med jernbaneoverskæringer, og er 5,5 kilometer langt. Det meste af sporet er anlagt som en græsbane. Der er højrekørsel. Sporet mangler et signalsystem, men der er signaler til offentlig transport ved gadekryds. Rullende materiel drives af 750 volt jævnstrøm fra en køreledning 5,5 meter over RÖK. Der er ingen køreledning. Trafikken afvikles med lavgulvsvogne, som blev leveret af CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) i Zaragoza, Spanien. En times rejse kan betales ved at føre et betalingskort mod terminalen i vognene.Af Spår - - .
Lund's Sporvogn: European Spallation Source - Lund Central (2018-2021)
9:08
Lund's Sporvogn: European Spallation Source - Lund Central (2018-2021)Lunds sporvogn blev indviet den 12. december 2020. Regelmæssig trafik startede den 13. december 2020. Byggeriet af sporet begyndte den 15. februar 2017. Kontrakten blev underskrevet med Skanska i maj 2016. Lund kommune ejer sporet, og Region Skåne ejer vognene og remissen. Hele strækningen har et dobbeltspor i sit eget område, dog med jernbaneoverskæringer, og strækker sig over 5,5 kilometer. Det meste af strækningen er anlagt som en græsbane. Højrekørsel er håndhævet. Sporet mangler et signalsystem, men der er signaler fra offentlig transport ved vejkryds. Rullende materiel drives af 750 volt jævnstrøm fra en køreledning 5,5 meter over RÖK. Bærestroppen mangler. Trafikken foregår med lavgulvsvogne, som blev leveret af CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) i Zaragoza, Spanien. En times rejse kan betales ved at indsætte et betalingskort ved terminalen i vognene.Af Spår - - .
Spårväg i Lund, visualisering (2016)
1:11
Spårväg i Lund, visualisering (2016)Sporvejen mellem Lund C og Science Village/ESS bliver en byrute, der forbinder middelalderbyen i centrum og den nye forskningsby i nordøst. Denne visualisering viser, hvordan det kan se ud med sporvogne på S:t Laurentiigatan og Clemenstorget.Af Lunds kommun - .

Placeret på et kort

Tilføj en kommentar

Sidst opdateret: .