SPORVOGNSREJSER

Thorsager (Aarhus)

Der findes 11 fotos fra Thorsager (Aarhus) på Sporvognsrejser.

Aarhus Letbane stoppesteder

Assedrup, Beder, Dokk1, Gammel Skejby, Grenaa, Gunnar Clausens Vej, Hessel, Hjortshøj, Hornslet, Hovmarken, Humlehuse, Klokhøjen, Kollind, Kongsvang, Lisbjerg Bygade, Lisbjerg-Terp, Lisbjergskolen, Lystrup, Løgten, Malling, Mølleparken, Mørke, Mårslet, Nehrus Allé, Nye, Nørreport, Nørrevænget, Odder, Olof Palmes Alle, Risskov Strandpark, Rosenhøj, Rude Havvej, Ryomgård, Skolebakken, Stjernepladsen, Stockholmsgade, Thorsager, Torsøvej, Tranbjerg, Trustrup, Universitetet, Universitetshospitalet, Universitetsparken, Vandtårnet (Ringvejen), Vestre Strandallé, Viby, Vilhelmsborg, Øllegårdsvej, Østbanetorvet og Aarhus H.

Fotos og videoer fra Thorsager (Aarhus)

Jeg kørte HVER Letbanesystem i Danmark! (2024)
21:47
Jeg kørte HVER Letbanesystem i Danmark! (2024)...i hvert fald indtil København åbner sit letbanesystem i 2025. Om bare 24 timer tager jeg hele letbanesystemet i Danmark og dækker dem begge. Vi er ankommet til Odense, Danmarks tredjestørste by. Vi tager 8:13-toget til Svendborg. Åh gud, det er et lillebitte tog, og det her er så spændende – meget ligesom, åh gud, et dejligt stort bakkebord med en kaffedims. Vi er kun på det i et par stop; vi bruger det dybest set til at komme til enden af ​​letbanen her. Tak for turen, din lille særling. Jeg elsker, hvor lille perronen er – den er så sød. Herovre er enden af ​​letbanen, som jeg faktisk ikke kan tage før kl. 20:30. Jeg lavede denne mærkelige ting, hvor man kan forudbestille en billet via appen, men man skal planlægge den, så den er ikke tilgængelig før kl. 20:30, så jeg sidder fast i dette mærkelige lille område indtil da. Se hvor lidt plads det kræver at få plads til alle disse cykler – tænk på hvor meget mere plads det ville kræve at fylde med biler, hvis man brugte det samme nummer. Denne linje kører hvert 7,5 minut hele dagen, hvilket er meget praktisk. Og noget fedt er, at de har separate nedtællingsure for hver perron, så der er kun ét tog her nu, men vi ved, at det afgår om 6 minutter. Det næste tog på denne perron afgår først om 13 minutter. Lidt bekymrende, men det ser ud til, at jeg skal være online for at billetten kan behandles. Det er lidt bekymrende, da der ikke er Wi-Fi her. Her er en sjov kendsgerning: Udover kortet, som primært er for beboere i Danmark, er der ingen måde at få en fysisk enkeltbillet på. Jeg gætter på, at hvis de råber ad mig, siger jeg, at der ikke var andet, jeg kunne gøre. Her er ruten, vi tager. Vi skal langsomt gennem universitetet, derefter op i byen, rundt i bymidten og slutte ved det, jeg tror, ​​er et indkøbscenter. Det er faktisk en ret lang tur, omkring 40 minutter. Det er dejligt; det er meget åbent. Det ser ud til, at et par stop ved universitetet er midlertidigt lukket eller noget - for det første de græsklædte stier. For det andet antager jeg, at det er planlagt til ombygning, fordi der ikke er noget her i øjeblikket. Letbanestation, tilgængelig bilforhandler - det er virkelig midt ude i ingenting. Der er bare nogle tilfældige kontorparker hist og her, sammen med Park and Ride-faciliteter. Wow, disse cykelstativer er så søde. Dette er en park-and-ride-facilitet med et indendørs venteværelse. Åh Gud, der er en masse byggeri i gang her nu, så om et par år vil det være en meget større ting end det er nu, og sporvognen vil være mere nyttig. Her er de lukkede områder - der vil blive bygget et nyt hospital på dette sted. Igen, en masse udvikling omkring denne linje. Det er imponerende, hvordan sporvognen her har sin egen vigepligt, uden veje der krydser den. På begge sider er der bare byggeri. Den udgående sporvogn er meget travl – jeg tror, ​​at spidsbelastningsretningen nu nok er mod universitetet, ikke ind i byen. Måske er det tågen, men denne store park virker ret ildevarslende. Jeg vidste ikke, at Carl's Jr. blev eksporteret hertil. Der er et helt stoppested kun til IKEA – det er fantastisk. Jeg tror, ​​det er den bygning, stationen betjener. Det er irriterende, hvordan der er parkering lige imellem os, og man kan ikke se fra denne vinkel, at dette lejlighedskompleks også har parkering udenfor. Jeg spekulerer på, om nogle af disse komplekser blev bygget, før letbanen kom, fordi de nyere ser ud til at være designet omkring linjen, hvorimod disse ældre nok var her først. Toget, jeg er på, har kun ståpladser. Jeg ville lige klage over, hvor snoet denne linje er, men det betyder tydeligvis ikke noget – masser af mennesker bruger den nu. Vi kommer ind i mere gammeldags tætte boligkvarterer, og jeg tror, ​​at på grund af det ser vi bare flere sporvognspassagerer, der pendle ind i byen. Dette er en fantastisk udnyttelse af gaderummet med sporvognsskinner, en bane til biler, en beskyttet cykelsti og et fortov. Nu er det fuldt gågadebelagt, hvilket er endnu bedre. Her er Hovedbanegården, som tilsyneladende har denne enorme bygning tilknyttet. Åh, et stadion med letbanetilgængelighed lige her. Nu er vi ved Tarup Center, som er ret øde, og indkøbscentret åbner først klokken 22, så jeg tror, ​​vi tager sporvognen tilbage til bymidten. Her er indkøbscentret - man kan bestemt ikke sige, at det ikke er tilgængeligt for offentlig transport. Og i betragtning af at indkøbscentret ikke er åbent, virker dette stoppested meget populært - der er allerede flere mennesker her. Jeg steg af i den gågadebelagte bymidte, som jeg ville kalde en gammel bydel, men den er faktisk ret moderne. Alt i alt er dette en perfekt sporvognslinje - den dækker en stor del af byen. Universitetet genererer mange passagerer. Den kører lige gennem bymidten på sit eget dedikerede spor, hvilket er virkelig fedt.Af Miles in Transit - .
Aarhus letbanelinje L1 med lavgulvsledvogn 2103-2203 i Thorsager (2024)Aarhus letbanelinje L1 med lavgulvsledvogn 2103-2203 i Thorsager (2024)Af Henrik Boye.
.
Aarhus letbanelinje L1 med lavgulvsledvogn 2103-2203 ved Thorsager (2024)Aarhus letbanelinje L1 med lavgulvsledvogn 2103-2203 ved Thorsager (2024)Af Henrik Boye.
.
TRIPREPORT) Letbanen linje L1 Grenaa til Aarhus H
7:51
TRIPREPORT) Letbanen linje L1 Grenaa til Aarhus HI dag tager vi Letbanen fra Grenaa til Aarhus Hovedbanegård i Danmark. Jeg håber, du kan lide videoen og abonnerer 😎 😎 😎 😎.Af Liams Universe - .
Aarhus Letbane på Djursland (2023)
4:03
Aarhus Letbane på Djursland (2023)Videoklip af Letbanens Tango togsæt, der kører på banen til Grenå. Klippene er optaget i den østligste del af banen, mellem Ryomgård og Grenå. 1. Tangosæt 2111 i overkørslen på Engvej i Kolind. 2. Tangosæt 2104 på stationen i Kolind på vej mod Grenå. 3. Tangosæt 2102 øst for Ryomgård på vej mod Grenå. 4. Tangosæt 2104 kører fra Ryomgård mod Aarhus. 5. Tangosæt 2103 kører over Grenåen i Grenå mod Aarhus. 6. Tangosæt 2110 kører mellem Hessel og Grenå på vej mod Grenå.Af Lasse Duusgaard - .
Sporvogne i Aarhus, Danmark: Aarhus Letbane (2022)
37:01
Sporvogne i Aarhus, Danmark: Aarhus Letbane (2022)Aarhus i Danmark er hjemsted for landets første letbanesystem i det 21. århundrede, kendt som Aarhus Letbane. I den første udgave af serien "Sporvogne i Europa" fokuserer vi på Aarhus, Danmarks næststørste by, hvor denne video i dokumentarstil udforsker historien, linjerne, flåden og fremtiden for sporvognssystemet Aarhus Letbane. Der følger ingen kommentaroptagelser af selve linjen efter dette segment. Tidsstempler: 00:00 Kommentaroversigt over Aarhus Letbane 16:18 Ingen kommentaroptagelser af Aarhus Letbane 16:19 Linje L1 (Stadler Tango Sporvognstog) 21:13 L1 udvendig 21:42 Linje L2 (Stadler Variobahn) 34:39 L2 udvendig Denne serie udforsker sporvogne i Europa og undersøger forskellige sporvogns- og letbanesystemer på tværs af kontinentet. Sådan planlægger jeg at strukturere det, selvom det kan ændre sig. Den første del af videoen vil indeholde kommentarer, der giver et dybdegående overblik over historien om de nuværende flåder og den generelle kontekst for byens transitnetværk. Derudover er der planer for sporvognsnetværket, hvis der er noget. For at starte serien er vi i vores hus i Danmark, så lad os starte med en kort geografilektion og lidt baggrund om Aarhus. Aarhus er den næststørste by i Danmark og ligger i Skandinavien, en region i Nordeuropa. Den har en befolkning på omkring 350.000, men den er en del af den større hovedstadsregion, som har en meget større befolkning. Dette vil være relevant senere, når vi diskuterer Aarhus Letbane eller Odderbanen. Planen er først at give en kort historie om systemet, inklusive en sjov kendsgerning - selvom jeg ikke nødvendigvis ville kalde det sjovt, bare en interessant observation - og derefter diskutere linjerne, sporvognene og tilbyde yderligere kontekst, afsluttende med planer. Bagefter slukker jeg mikrofonen. Mens dette redigeres, vil der blive tilføjet et tidsstempel, så du kan nyde optagelserne uden kommentarer og værdsætte systemets charme. Så lad mig vide, hvad du synes om denne serie. Hvis du kan lide formatet, sætter vi pris på din feedback. Grundlæggende refererer R'et, hvis benbånd er let, til letbanesystemet i Aarhus. Jeg mener, at båndet minder om en letbanesporvogn, da det også kaldes sådan i andre byer. Aarhus Letbane var den første sporvogn, der kørte i Danmark siden 1971. Ligesom mange andre byer i Nord- og Vesteuropa havde Danmark tidligere et sporvognssystem. Men i 1971, hvilket var ret sent sammenlignet med de fleste europæiske byer, havde mange andre vesteuropæiske byer allerede opgivet deres sporvogne meget tidligere. Det er lidt mærkeligt, at de stoppede sporvogne i 1971, men København skiller sig ud som en global leder på dette område. Efter 1971 mistede Danmark noget af sin charme i denne henseende. Aarhus Letbane markerede i bund og grund starten på diskussioner om at bygge et letbanesystem i Danmark, som begyndte i begyndelsen af ​​2000'erne. Som du er klar over, kræver sådanne projekter ofte en betydelig mængde tid. Der er en lovgivningsproces, og byggeriet begyndte omkring 2012. Linjen blev åbnet i tre etaper, hvor den første del blev færdiggjort. Den første etape var oprindeligt planlagt til at blive lanceret i 2016. Men som vi alle ved, blev disse overførselsprojekter forsinket og åbnede først i 2017. 2017 var et betydningsfuldt år for Aarhus, fordi det blev udnævnt til Europæisk Kulturhovedstad. Hvis de skulle besøge vores område, ville man se dem langs stierne, medmindre de havde flyttet dem tidligere. I 2022 er de dog stadig til stede på stierne. Udnævnelsen til Europæisk Kulturhovedstad i 2017 hjalp med at promovere Aarhus som et kulturelt knudepunkt, selvom tingene måske ikke gik helt som planlagt. Åbningen var faktisk planlagt til den 21. december 2017, hvilket er omtrent så sent som man kan komme før jul. Og ja, realistisk set ville man ikke se alt åbne før meget senere på året. En anden interessant kendsgerning er, at sporvognene angiveligt kørte 100.000 kilometer og reelt kørte som spøgelseskøretøjer uden passagerer i deres testfase. Der var en sikkerhedsrisiko, så sporvognene kørte kun 110 kilometer under testen. Jeg er ikke sikker på, om det er helt korrekt, men det er meningen med artiklen – sporvogne, der kørte 100.000 kilometer som spøgelseskøretøjer, fordi testen fandt sted, før de begyndte at køre i rute. Den første sektion åbnede, men processen var noget ujævn, da der var meget at dække. Dette er en del af Oracle Light Rail-systemet, som er unikt og anderledes end de fleste sporvogns- eller letbanesystemer. Den første del, der åbnede, lå i bund og grund mellem to områder, som jeg vil vise jer nu. Undskyld, jeg mener, det første segment var en del af L2-linjen, der løber fra Rødhusring, hele vejen op til Universitetshospitalet, som i bund og grund er vores universitetshospital.Af TransportEnthusiast - .
Aarhus Letbane Historisk Kort (2022)
0:50
Aarhus Letbane Historisk Kort (2022)Kort over Aarhus sporvognslinje og dens åbningsdatoer for linjerne i fase 1, sammen med en foreslået fremtidig linje til Brabrand. Den første linje, der åbnede, var den indre linje, der forbinder Aarhus Hovedbanegård og Universitetshospitalet. Året efter, 2018, markerede første gang, man kunne tage sporvognen til Odder. Linjen, der passerede gennem Viby J, Beder og Malling mod nord, samt Lisbjergskolen, blev fuldt operationel den 30. april 2019. Dette var det sidste år, hvor linjen var klar til at betjene Grenaa, hvilket gjorde det muligt for passagerer igen at rejse med tog på Djursland. Samme dag åbnede linjen fra Lisbjerg til Lystrup. Denne forbedring gør det lettere at skifte linje uden at skulle til Skolebakken eller Aarhus H, hvilket tager længere tid. I øjeblikket undersøger igangværende undersøgelser muligheden for en fremtidig linje, der forbinder Aarhus Øst og Brabrand og forbinder disse populære områder med netværket.Af Roth Production - .
Århus letbane, Skødstrup (2021)
3:06
Århus letbane, Skødstrup (2021)Af Mikkel Mathias.
.
Aarhus H - Grenaa 01:17 min (2020)
1:17:32
Aarhus H - Grenaa 01:17 min (2020)Fast track: Aarhus H til Grenaa med letbanen i Danmark Take the train from Aarhus to Grenaa in Denmark :)Af Icebraker78 - .
Letbane til Grenaa (2019)
7:53
Letbane til Grenaa (2019)Den 12 maj 2019 blev den sidste strækning af Århus letbanes første etape indviet til Greena. Dagen igennem var der gratis kørsel mellem Århus og Grenaa, hvor arrangementet startede med et indvielses tog (eller sporvognstog) til Grenaa der stoppede på bestemte steder undervejs, hvor de forskellige kommuner bød letbanen velkommen. Det betød dog også at et par afgange undervejs blev aflyst og alle afgangene i løbet af dagen var fyldt med glade mennesker der skulle prøve letbanen og selvom pladsen var trang, så var folk gode til at gøre plads for hinanden. Af SJB Media 1996 - .
Min første tur på Grenå banen! (Aarhus letbane vlog #3)
15:40
Min første tur på Grenå banen! (Aarhus letbane vlog #3)Af ISTheIsak.
.

Placeret på et kort

Tilføj en kommentar

Sidst opdateret: .