Rundvisning med vogn 917 - Venner af sporvognene i Bremen (2022)Rejs med stil med en historisk sporvogn til sporvognsmuseet i Sebaldsbrück. Linje 9 forbinder hovedbanegården og Domsheide med Sebaldsbrück på sporvognsmuseets åbningsdage.
Tw 917 tilhørte en serie på 28 vogne og 28 identiske sidevogne, som var de første leddelte vogne til at slutte sig til BSAG-flåden i 1955. Målet var at skabe større kapacitet i de enkelte biler og dermed spare en konduktør i forhold til de tidligere trevognstog. Da en serie af to-akslede køretøjer blev leveret, mens de nye tog blev udviklet, blev det besluttet at fortsætte med at bruge dele af disse vogne, der var under opbygning, og derfor udvikle et to-akslet køretøj med en enkelt-akslet trailer. Mens frontdelene blev fremstillet internt af BSAG, kom bagdelene fra Hansa-Waggonbau GmbH i Bremen. Køretøjerne fik hurtigt tilnavnet "gårdsvogne" på grund af deres dårlige køreegenskaber. Af denne grund blev byggeriet af syv ekstra tog, som faktisk var planlagt, reddet.
Tw 917 blev tilføjet til flåden i 1957 og blev brugt på linje 4. Efter at denne linje blev afkortet i 1967, blev den dog næsten udelukkende drevet solo, fra 1970 under det nye nummer 846. I år blev den også forberedt til dirigentløs drift. Efter at linje 4 blev indstillet i maj 1972, var udrykningsbiler de sidste ture, som bilen stadig var nødvendig til. Efter at alle biler af denne type blev parkeret i begyndelsen af 1977, fik 846'eren en særlig opgave. Det blev Bremens første festspor. Succesen var så stor, at det i 1980 blev besluttet at bruge 442 kortledsvognen til dette formål. Tw 846 havde endelig tjent sit formål og blev parkeret i Sebaldsbrück som et ubrugeligt museumskøretøj. Som en del af asbestbortskaffelsen af Hansa-bilerne i begyndelsen af 1990'erne blev dette køretøj også befriet fra dets forurenede steder.
Indtil august 2001 stod den i reserve ved Sebaldsbrück-depotet til senere istandsættelse og blev derefter bugseret til serviceværkstedet i Neustadt. Arbejdet blev her udført af BSAG-ansatte og lærlinge fra forskellige afdelinger samt tidligere ansatte i BSAG og FdBS.
Uden talrige donationer ville renoveringen af denne jernbanevogn, som er unik i verden, have været umulig.
Den 6. december 2002 gjorde han sin første officielle optræden ved åbningen af forlængelsen af linje 4 til Borgfeld. Siden har bilen stået til rådighed for museumsbrug.Af Willy Kaemena - .
Fremtiden for BSAG: Det er, hvad der er planlagt for Bremen lokaltransport (2020)Bremen har haltet bagefter, når det kommer til offentlig transport. Tænk over, hvad der var planlagt! Et regionalt letbanesystem baseret på Karlsruhe-modellen, men det blev opgivet. I Bremen tog det næsten ti år at skabe en direkte forbindelse mellem Gröpelingen, havnefronten og hovedbanegården, selvom linjerne allerede var på plads. Baden-Württemberg ville have haft forbindelsen, før indkøbscentret åbnede.Af buten un binnen - .
Omdirigering og specialtrafik - Bremen sporvogn (2015)Indtryk af sporvognskaoset i Bremen i tilfælde af en lukning af bymidten fra Domsheide til Am Brill. I slutningen af videoen er sporvognstrafikken tilbage efter planen.Af Dr. Drehstrom - .
12:36
Førerkabinetur på Bremen 3530 sporvogn (2013)"Så tricket med trinene virker også ved dette stoppested!" Altid med en god og venlig talemåde kører Heiko R. den gamle dame fra 1976 gennem Bremens smalle gader og har, ligesom i dag på Werders kampdag, hænderne fulde, ligesom sine kolleger i GT8N. Vi fortsætter med at kigge ham over skulderen, mens han arbejder, og kan endnu engang nyde den lille snak med vennerne fra Bremen-sporvognen. God fornøjelse!
Vejen, så også ved dette stoppested, fungerer snavset med de tre trin perfekt. Ja, vi øver os på det trick; slet ikke dårligt. Shh, det skal være meget godt. En åndedrag mere. Er du der stadig, eller er du kommet ud? Vi kan, shh, ST også. Nej, det er alt sammen godt her; ret afslappet. Jeg kan se alt, og her også. Hvordan var det med det tredje trin? Kom nu, vi presser lidt. Jeg er også nu på gaden; forfædrene er et kort fra fortiden, men de kommer ind på stadion og nu hurtigt ud. Nej, han skal på en eller anden måde op, allerede, ikke ret mange skridt – stadig, ærligt talt, GI, eller kun på kampdage. Nej, det var kun én kampdag tidligere, da der var flere af disse køretøjer i gang. Folk kunne gøre det, men det er på en eller anden måde blevet fuldstændig glemt, og det kører ikke, før de er frie. Men det gamle kunne køre. Ja, stadion, vi kommer tættere på sagen. Vi kommer tættere på sagen. Nu har vi stadig brug for point. Jeg ønsker jer alle en god kamp, og tag venligst pointene med. TAK, MANGE TAK. Velbekomme. Ciao. Fejr senere, og så farvel.
Jeg er trods alt stadig i live, ligesom nogle af disse mennesker har en annonce for min sidste rejse eller har udtrykt deres meninger. Så det var 400Ø. Ja, men nej, først hej. Nu har jeg tid til at svare. Føler, at det er min fødselsdag i et stykke tid. Vi tager afsted i morges. Næste år har vi ikke en JR. Næste år vil vi – åh ja, så tager jeg afsted, ja. Jeg tog lige afsted tidligere fordi jeg var lidt forsinket; derfor skulle jeg forbi stationen. Så tog jeg 302. Hvis vi fjerner reklamerne, ville den genvinde sin historiske karakter. Den har stadig den gamle lakering. Vi kan reparere den til stadiontrafik – det hele. Hvor blev den fotograferet? Mobiltelefon, se. Ja, et kørekort betyder ikke automatisk også telefonen, men min far sagde engang, at dengang kørte de alle biler, når de kørte PU. Så hvor mange bus- og sporvognschauffører var begejstrede for det? Jeg hørte det igen og igen, men det er også normalt.
Jeg har kørt i 37 år. Ja, jeg åbner døren. Min smartphone er nu min mobiltelefon. Før det havde jeg forskellige BNE'er på den. Trykkede på vinduet og tog den. Ja, lige over. Jeg er ikke engang sikker på, om jeg stadig har mobiltelefonen. Jeg har den allerede. Ja, ikke når man er på vejen, et eller andet, og så står man der og ser dumt ud på den modkørende trafik, HZ'en, men det gør de ikke har nogen øjne; de kommer ikke engang og fortæller historier som den og andre ting. Passagerer går over gaden, folk rækker hænderne op til den ene side.Af MultiDunki - .
Postkort: Bremen motorvogn 134 foran Sebaldsbrück (2003)Venner af Bremen Sporvejsforening
Oplev sporvognshistorie live
Schloßparkstraße 45
28309 Bremen
Tlf. +49 421 5596 7615, E-mail info@fdbs.net. www.fdbs.net
Venner af Bremen Sporvejsforening
Schloßparkstraße 45 28309 Bremen
nr. 57
Museumssporvognsparade i august 2003Af Freunde der Bremer Straßenbahn (FdBS), Henrik Boye, Stephan Wurst - .
Postkort: Bremen motorvogn 49 "Grüne Minna" ved Sebaldsbrück (1990)Venner af Bremens Sporvejsforening
Nr. 1
Motorvognsparade foran Sebaldsbrück-depotet for at markere udfasningen af de store sporvogne fra rutekørsel; fra venstre:
- Motorvogn 149 "Molly", bygget i 1900
- Motorvogn 886, bygget i 1947 (beregnet som museumsvogn)
- Motorvogn 447, bygget i 1967
- Stort sporvognstog 481-696 (tidligere 811 + 906), bygget i 1954Af Freunde der Bremer Straßenbahn (FdBS), Henrik Boye, Ingo Teschke - .
8:54
Bremen sporvogn 1989, linje 10, Falkenstr-Humboldtstr. (1989)I Hansawagen-vognen på linje 10. Bagsædekørsel fra Falkenstrasse til Humboldtstrasse. Gammel stationsforplads, brosten, ingen IMAX endnu, UT-biograf...
Wegmann-vognen på linje 1 følger ved Dobben.Af valanger - .
Omdirigering og specialtrafik - Bremen sporvogn (2015)Indtryk af sporvognskaoset i Bremen i tilfælde af en lukning af bymidten fra Domsheide til Am Brill. I slutningen af videoen er sporvognstrafikken tilbage efter planen.Af Dr. Drehstrom - .