Parkering Odense Syd Park & Ride (Odense)
Der findes 67 fotos fra Parkering Odense Syd Park & Ride (Odense) på Sporvognsrejser.
Odense Letbane stoppesteder
Albani Torv, Banegården, Banegården/Central Station, Benedikts Plads, Bilka, Bolbro, Campus Odense, Contex Park, Ejerslykke, Hestehaven, Hjallese Station, Hospital Syd, Højstrup, Idrætsparken, IKEA, Kongensgade, Korsløkke, ODEON, Palnatokesvej, Parkering Odense Syd Park & Ride, Rosengårdcentret, SDU Syd/Hospital Nord, SDU/University, Tarup Center, Vesterbro, Vestre Stationsvej og Østerbæksvej.
Fotos og videoer fra Parkering Odense Syd Park & Ride (Odense)

9:31
Mest viste video - Odense Letbane i Fokus – Moderne Transport i H.C. Andersens By 🚊✨ (2025)🚋 Velkommen til Vlog 330 – Odense Letbane i Fokus! ✨ Tag med på en spændende rejse gennem hjertet af Odense, hvor vi udforsker den moderne letbane, der forbinder byens historiske charme med nutidens transportløsninger. Info om Odense Letbane togsæt. Stadler Variobahn i Norge og Odense Odense Letbane Kører med Stadler Variobahn-letbanetog (lavgulv, 100 % elektriske) Standardsporvidde: 1435 mm (normalspor) Designet til by- og forstadstrafik med plads til ca. 210 passagerer 📍 I denne video ser vi nærmere på: – Letbanens rute gennem Odense – Udsigt fra letbanen og stationerne – Stemningsfulde billeder fra H.C. Andersens by – Byens puls, arkitektur og dagligdag set fra skinnerne 🌇 Odense Letbane er ikke bare transport – det er en oplevelse i sig selv. Perfekt til både lokale og nysgerrige rejsende! 🎥 Optaget: Sommer 2025 📌 Lokation: Odense, Danmark 👉 Glem ikke at like, abonnér og del, hvis du elsker rejser og transport i Danmark!

11:41
Kør med Odense Letbane (2025)Hej, i dag jeg uploader en kør på Odense Letbanen fra Hjællese St. til Campus Odense.Af Möve Zockt - Gaming, Trainspotting und mehr - .
21:47
🇩🇰 ODENSE TRAMS / Odense Letbane 2024【4K】Also can donate the desired amount to me and contribute to my travels. Big thanks!
👉https://en.tipeee.com/gintaras👈
If you liked the video, don't forget to click Like 👍 button on the video and comment on it, it really helps!
You can also continue browsing playlists:
• 🚇 Metro [U-Bahn, Métro, Mетро, Metrou]
• 🇫🇷 France public transport
Denmark, Odense trams 2024
Danmark, Odense Letbane 2024
🎥 2024 October 3
Operator : Keolis
📌--Timecode--📌
0:00 - Intro
1:15 - Hajallese Station-SDU Syd/Hospital Nord
4:44 - SDU Syd/Hospital Nord-Kørslokke
8:13 - Kørslokke-Odense Banegård
11:34 - Stadler Variobahn
13:45 - Odense Banegård-Bolbro
17:33 - Bolbro-Tarup Center
#publictransport #tramspotting #tramway #tram #trams #straßenbahn #odense #denmarkAf MrGintaras - .
45:33
Bus- og jernbaneobservationer af Odense, Danmark 🇩🇰 (2024)Optagelser af intercity- og regional bus- og sporvognskørsel gennem Odense by på den danske ø Fyn
https://beta.rejseplanen.dk/en
00:00 Odense Banegård Hovedbanegård Nord (eller "Nord") fra Thomas B. Thriges Gade
02:36 Odense Banegård Hovedbanegård Syd (eller "Syd") fra Østre Stationsvej
09:11 ODEON station - Letbane (letbane/sporvogn)
20:47 Albani Torv - Letbane (letbane/sporvogn)
27:53 Syddansk Universitet - Letbane (Letbane/Sporvogn)
31:16 Parkering Odense Syd(FlixBus stop)
38:35 Idrætsparken ved Nature Energy Park Stadion (fra Richard Møller Nielsen Plads)
44:53 Bolbro - Letbane (letbane/sporvogn)
Hvis du er en New Yorker eller nyder at besøge New York, nærmere bestemt bydelen Queens, så bliv involveret i 𝙌𝙪𝙚𝙚𝙣𝙨𝙇𝙞𝙣𝙠-forslaget til at genbruge og udvikle på den forhøjede viadukt langs 100th Street nær Woodhaven Boulevard. Ⓜ️🟠-toget vil blive omdirigeret fra Queens Boulevard-metroen ved Rego Park og forbindes til Rockaway-afdelingen ved Ozone Park, således vil Ⓜ️🟠-toget forbinde pendlere til ✈JFK Lufthavn og Rockaways. Når alt dette er sagt... er der INGEN GARANTIER for succesen af dette uden din hjælp og forpligtelse til at involvere og donere!Af MJofLakelandX ᴮᴬᴸᵀᴵᴹᴼᴿᴱ ᵀᴿᴬᴺˢᴵᵀ - .
Skilt: Odense tæt på Parkering Odense Syd Park & Ride (2024)Odense
Letbane
P+R Gratis parkering
Free parking
Letbane
Tram
Fjernbusser
Long-distance buses
____________________
Velkommen
WelcomeAf Henrik Boye, Odense Letbane - .
Skilt: Odense ved Parkering Odense Syd Park & Ride (2024)Odense
Letbane
Tak for besøget
Thanks for the visitAf Henrik Boye, Odense Letbane - .
2:53
En lift langs Odense Letbane (Sporvej i Danmark)En kort tur langs Odense Letbane, Sporvejen i Danmarks tredjestørste by.
Den løber fra Hjallese Station til Tarup Center via Downtown Odense og forbinder et universitet, et større lægehus, midtbyen og meget mere.
Filmet i maj 2023.Af RedactedRail - .
5:17
Parkering Odense Syd stationInformation:
By: Odense
Adresse: Søndre Hospitalsvej 24T
Linje: L
Drift: Odense Letbane
Nabostationer:
Mod vest: Hesthaven
Mod øst: Hospital Syd
OMKRING VIDEOFORSLAG
Jeg er helt åben for forslag til steder jeg skal tage hen og se tog. Togvideoer skal helst være på Sjælland, eller hovedstadsområdet.
Jeg kan følges her:
YouTube kanal: / @gustavharpse2993
Discord Server: / discord
Instagram: / gustavharpsoe
Alt på denne kanal må ikke bruges uden tilladelse af Gustav og kreditering. Har du spørgsmål vedrørende ting, kan du kontakte mig på enten discord eller instagram.Af Gustav Harpsøe - .
4:24
Hvad er den hurtigste vej fra Odense til HjalleseTak fordi du så med på Hvad er den hurtigste vej fra Odense til HjalleseAf Elias Sode Karup - .
5:16
En tur med Odense Letbane (2024)Vi har lavet en serie, hvor vi kører uden om alle stoppesteder. I øjeblikket arbejder vi på en serie med fokus på alle S2-stoppesteder, og i dag planlægger vi at besøge alle stoppesteder uden letbanen. Vores næste stop er Parkering Odense Syd, som ligger i nærheden af letbaneværkstedet og tilbyder masser af parkeringspladser. Som forventet har stationen også et venteværelse. Dernæst besøger vi Hospital Syd, eller er det virkelig alt, der er? Vores egentlige næste stop er SDU Syd Hospital Nord, det første af de tre letbanestoppesteder på Odense campus. Derefter tager vi til Bilka, som ligger i nærheden af Global Supermarket, og derefter til IKEA, som ligger i nærheden. Vores næste stop er Rosengårdscentret, som ligger tæt på. Rosengårdscentret var den første letbanestation, der blev brugt til at teste skilte og informationstavler. Derefter tager vi til Klynge, hvor en forlængelse af letbanen ned ad Ejbygade til Voldsmose er mulig. Det næste stop er et af de smalleste strækninger på letbanen, hvor perroner og spor er smallere, og cykelstierne er blevet fjernet helt. Videre besøger vi Albanitorv, hvor indvielsesfesten blev afholdt for lidt over to år siden. Næste stop er Odense Banegård, som stadig har sin gamle stationsbygning ved siden af den nuværende. Derefter stopper vi på Vesterbro, hvor letbanen potentielt kan forlænge sine spor til Odense SU. Næste stop er Bøgersborg, som har en af de få sporbaner. Derefter kører vi til Idrætsparken, som har et ekstra spor til at give plads til ekstra tog under koncerter og fodboldkampe. Efter 26 stop ankommer vi til Tarup Center, det sidste stop på letbanen. Der er i alt 16 letbanetog, der hver især har et individuelt navn, og to af dem vil være malet lyserøde i en periode på to måneder.Af Elias Sode Karup - .
21:47
Jeg kørte HVER Letbanesystem i Danmark! (2024)...i hvert fald indtil København åbner sit letbanesystem i 2025.
Om bare 24 timer tager jeg hele letbanesystemet i Danmark og dækker dem begge. Vi er ankommet til Odense, Danmarks tredjestørste by. Vi tager 8:13-toget til Svendborg. Åh gud, det er et lillebitte tog, og det her er så spændende – meget ligesom, åh gud, et dejligt stort bakkebord med en kaffedims. Vi er kun på det i et par stop; vi bruger det dybest set til at komme til enden af letbanen her. Tak for turen, din lille særling. Jeg elsker, hvor lille perronen er – den er så sød. Herovre er enden af letbanen, som jeg faktisk ikke kan tage før kl. 20:30. Jeg lavede denne mærkelige ting, hvor man kan forudbestille en billet via appen, men man skal planlægge den, så den er ikke tilgængelig før kl. 20:30, så jeg sidder fast i dette mærkelige lille område indtil da. Se hvor lidt plads det kræver at få plads til alle disse cykler – tænk på hvor meget mere plads det ville kræve at fylde med biler, hvis man brugte det samme nummer. Denne linje kører hvert 7,5 minut hele dagen, hvilket er meget praktisk. Og noget fedt er, at de har separate nedtællingsure for hver perron, så der er kun ét tog her nu, men vi ved, at det afgår om 6 minutter. Det næste tog på denne perron afgår først om 13 minutter. Lidt bekymrende, men det ser ud til, at jeg skal være online for at billetten kan behandles. Det er lidt bekymrende, da der ikke er Wi-Fi her. Her er en sjov kendsgerning: Udover kortet, som primært er for beboere i Danmark, er der ingen måde at få en fysisk enkeltbillet på. Jeg gætter på, at hvis de råber ad mig, siger jeg, at der ikke var andet, jeg kunne gøre. Her er ruten, vi tager. Vi skal langsomt gennem universitetet, derefter op i byen, rundt i bymidten og slutte ved det, jeg tror, er et indkøbscenter. Det er faktisk en ret lang tur, omkring 40 minutter. Det er dejligt; det er meget åbent. Det ser ud til, at et par stop ved universitetet er midlertidigt lukket eller noget - for det første de græsklædte stier. For det andet antager jeg, at det er planlagt til ombygning, fordi der ikke er noget her i øjeblikket. Letbanestation, tilgængelig bilforhandler - det er virkelig midt ude i ingenting. Der er bare nogle tilfældige kontorparker hist og her, sammen med Park and Ride-faciliteter. Wow, disse cykelstativer er så søde. Dette er en park-and-ride-facilitet med et indendørs venteværelse. Åh Gud, der er en masse byggeri i gang her nu, så om et par år vil det være en meget større ting end det er nu, og sporvognen vil være mere nyttig. Her er de lukkede områder - der vil blive bygget et nyt hospital på dette sted. Igen, en masse udvikling omkring denne linje. Det er imponerende, hvordan sporvognen her har sin egen vigepligt, uden veje der krydser den. På begge sider er der bare byggeri. Den udgående sporvogn er meget travl – jeg tror, at spidsbelastningsretningen nu nok er mod universitetet, ikke ind i byen. Måske er det tågen, men denne store park virker ret ildevarslende. Jeg vidste ikke, at Carl's Jr. blev eksporteret hertil. Der er et helt stoppested kun til IKEA – det er fantastisk. Jeg tror, det er den bygning, stationen betjener. Det er irriterende, hvordan der er parkering lige imellem os, og man kan ikke se fra denne vinkel, at dette lejlighedskompleks også har parkering udenfor. Jeg spekulerer på, om nogle af disse komplekser blev bygget, før letbanen kom, fordi de nyere ser ud til at være designet omkring linjen, hvorimod disse ældre nok var her først. Toget, jeg er på, har kun ståpladser. Jeg ville lige klage over, hvor snoet denne linje er, men det betyder tydeligvis ikke noget – masser af mennesker bruger den nu. Vi kommer ind i mere gammeldags tætte boligkvarterer, og jeg tror, at på grund af det ser vi bare flere sporvognspassagerer, der pendle ind i byen. Dette er en fantastisk udnyttelse af gaderummet med sporvognsskinner, en bane til biler, en beskyttet cykelsti og et fortov. Nu er det fuldt gågadebelagt, hvilket er endnu bedre. Her er Hovedbanegården, som tilsyneladende har denne enorme bygning tilknyttet. Åh, et stadion med letbanetilgængelighed lige her. Nu er vi ved Tarup Center, som er ret øde, og indkøbscentret åbner først klokken 22, så jeg tror, vi tager sporvognen tilbage til bymidten. Her er indkøbscentret - man kan bestemt ikke sige, at det ikke er tilgængeligt for offentlig transport. Og i betragtning af at indkøbscentret ikke er åbent, virker dette stoppested meget populært - der er allerede flere mennesker her. Jeg steg af i den gågadebelagte bymidte, som jeg ville kalde en gammel bydel, men den er faktisk ret moderne. Alt i alt er dette en perfekt sporvognslinje - den dækker en stor del af byen. Universitetet genererer mange passagerer. Den kører lige gennem bymidten på sit eget dedikerede spor, hvilket er virkelig fedt.Af Miles in Transit - .
39:38
Hvor skal søndagsturen gå hen - Odense Letbane (2024)Denne gang er turen endeligt fastlagt, både hvad angår tid og sted.
Forslaget til denne søndags tur går til Jelse, der ligger i den sydlige del af Odense, nær motorvej E20. I starten lå landsbyen ret langt fra Odense. Men med tiden er Hjalelse vokset betydeligt og er blevet en del af Odense. Svendborgbanen har en station i Hjalelse. Er der gode forbindelser til Odense og byerne langs Sønderborg-ruten? Den seneste tilføjelse til linjen er letbanen, som ender her. Letbanen kører gennem byen til Tup. Toget på Svendborgbanen afgår fra Hjalelse Station i Odense. Denne linje åbnede i sommeren 1876.
Lige nu er motorcyklen på ferie, da vi har haft mulighed for at observere letbanens fremskridt udendørs. Letbanen tillod venligst, at der blev installeret et kamera i forruden, da montering udenfor kunne risikere, at kameraet løsnede sig. Så det blev besluttet at montere det indenfor, selvom ledningerne og filten i vinduet giver nogle usædvanlige farver. Hvis man ser bort fra det, kan man se hele turen til Tarup. Her er den. På Svendborgvej er afstandene mellem stationerne relativt korte til Odense centrum ved hvert stop. Toget stopper kun kort, men længe nok til, at passagererne kan stige på eller af.
Til venstre er boligområdet, mens til højre er en stor industrizone, der strækker sig helt til motorvejen og videre. Her er Munk Pærevej; vi krydser den i baggrunden, hvor man kan se letbanens garage, værksted, station, togtilsyn og mere. Parkering ved Odense Syd er designet til dem, der foretrækker ikke at bringe deres biler ind til byen, og der er gratis parkering. Vi kommer derefter ind i et område, hvor der stadig er byggeri i gang – nemlig det nye Oh in Time hospital. Det er planlagt til at blive et kæmpe hospital. Stoppestedet, Hospital Syd, er endnu ikke i drift, så herfra, næsten 900 meter nordpå, er der uddannelsesinstitutioner. Letbanen kører under bygningen her, med yderligere bygninger til højre. Køreledningen er ikke helt lige, fordi strømforsyningen kan blive slidt op omkring Sommersted, men med en lille ændring af retningen kan den dække et større område. Der er også tværgående trafik på sporet, da mange mennesker bruger cykler til at komme rundt.
Nu går turen mod Cortex Park, som byder på studieboliger og en række erhvervsbygninger, der gradvist dukker op. Vi nærmer os nu et stort erhvervsområde med butikker i alle størrelser. Dennes SPS Aleve krydser Odense. Letbanen begyndte at køre i passagertrafik den 28. maj 2022 og strækker sig fra Hjalelse i sydøst til Tarup i nordvest – cirka 14 kilometer. Turen fra Jelse til Tarup, med stop ved hver station, tager cirka 40 minutter. Togsættet er næsten 30 meter langt, vejer cirka 40 tons og kan rumme omkring 200 passagerer, inklusive 60 sæder. Til venstre ses Rosenkorsteltet.
Rosengårdcentret er opkaldt efter rosenhaven nær Ringvejen, som engang havde en gård og et drivhus. Næste er Munkerisvej, også kendt som Ringvejen, som ændrer retning i krydset og løber parallelt med letbanen mod Nyborgvej. Til højre ligger Korslkk-pakken, opkaldt efter en gård, der engang lå på venstre side af vejen. Vi når derefter Nyborvej, som vi følger mod vest; her tillader en sporforgrening fortsættelse mod Volsmose uden at lukke den nuværende rute. Til venstre ligger Østerbæks Vej, og til højre ligger Ejby Møllevej. Lige frem ser du Odense Domkirke, også kaldet Sankt Knuds Kirke. Fra Middelfartvej kan du også se kirken lige frem. Til højre ligger Frederiksgade, der krydser Frederiksbroen - den første støbejernsbro i Danmark. Bygningen til højre er Korshær Vandrerhjem. Derefter passerer vi Albanigade; bygningen længere oppe er Odense Retshus, og lige bagved ligger Albani Bryggerier. Vi når derefter Odense Å, med den katolske Sankt Albane Kirke forude - byens ældste kirke. Før kirken kan man se nedkørslen til Beking-kælderen, som strækker sig helt til Thomas Btris Skade. Til venstre ligger Odense Domkirke, og til højre ligger Vestre Gade. HC Andersenhaven ligger i nærheden, tæt på HC Andersens Hus. For mindre end 20 år siden var dette område primært parkeringspladser; nu er det fyldt med bygninger. Næste er Østre Stationsvej; til venstre ligger Nørregade, og til højre ligger Odense Banegårdscenter, som åbnede i 1995 og erstattede den gamle station fra 1914, der var blevet for lille. Til venstre ligger Kongens Have, og til højre ligger Musikhuset.Af Provins TV - .
6:19
"Juleekspressen" i sneen - Odense Letbane (2023)To af Odense Letbanes togsæt er blevet folieret, så de nu fremstår som "Juleekspressen". Det er sket i forbindelse med en samarbejdskampagne med Rosengårdcenteret.
"Juleekspressen" kørte første gang torsdag den 30. november, og vil kører indtil 23. december. I forbindelse med et kraftigt snevejr, var det muligt at se "Juleekspressen" i sneen, for lige at gøre det hele lidt mere julen.
Togene er endvidere også blevet dekoreret indvendigt. Glimrende initiativ!
00:00 Hjallese
00:47 Parkering Odense Syd
01:06 Niels Bohrs Allé
01:22 Benediktsgade
01:45 Albani Torv
02:20 H.C. Andersens Hus
02:46 ODEON
03:13 Odense Banegård
03:50 Vestre Stationsvej
04:09 Vesterbro
04:39 Højstrup
05:14 Tarup Center
05:45 Outro
Optaget hhv. 30.11.2023, 01.12.2023 og 02.12.2023.Af Trainspotting Danmark - - .
1:20
Odense Letbane Del 3 (2023)Odense Letbane er et letbanesystem i Odense, Danmark. Første etape åbnede den 28. maj 2022. Sporvejen starter i Tarup, i den nordvestlige del af Odense, og kører via Hovedbanegården, Syddansk Universitet og det nye sygehus, inden den når sit endelige mål i Hjallese, i den sydligste del af byen. Den første linje består af 14,5 kilometer (9,0 mi) spor og har 26 stationer. Forventet antal passagerer er 34.000 dagligt.Af My Travels and Trainspotting - .
Skilt: Tak, fordi du ikke ryger på stationen (2023)Odense Letbane
Røgfrit OdenseAf Henrik Boye, Odense Letbane - .
3:02
Odense Letbane Del 2 (2023)Grøn transport.
Sporvognen kører dagligt mellem klokken 5 og 12.
Sporvognen kører det meste af dagen, syv dage om ugen. Første morgenafgang er kl 05 fra Tarup og Hjallese - og sidste sporvogn kører fra de to stationer kl 24 / midnat.Af My Travels and Trainspotting - .
0:43
Odense Letbane Del 1 (2023)Grøn transport.
Sporvognen kører dagligt mellem klokken 5 og 12.
Sporvognen kører det meste af dagen, syv dage om ugen. Første morgenafgang er kl 05 fra Tarup og Hjallese - og sidste sporvogn kører fra de to stationer kl 24 / midnat.Af My Travels and Trainspotting - .
4:42
Trainspotting med Odense letbane (2023)00:00 Intro
00:17 Information om video
00:23 Maps - Hjallese station
00:33 Hjallese station
01:02 Maps - Benedikte Plads
01:12 Benedikte Plads
02:13 Maps - ODEON Station
02:23 ODEON Station
03:59 Maps - Odense Banegård
04:09 Odense Banegård
04:36 AfslutningenAf MBC og EVC TRAINSPOTTING. DK Denmark. - .
13:17
Odense letbane | Trip report | Vlog 191Vlog 191: Odense letbane mellem IKEA Odense og Hjallese og IKEA Odense og letbane kører kun imellem IKEA og Hjallese og Odense letbane kører med vogne type af Variobahn fra Stadler.
Indeholder i video
00:00 intro
00:14 Maps
00:22 Odense letbane mod IKEA Odense
00:39 Bilka Odense
00:50 Bilka Odense - IKEA Odense
02:05 IKEA Odense
02:14 Ankomst med Odense letbane Fra IKEA Odense
02:26 IKEA Odense
02:34 IKEA Odense - Bilka Odense
03:17 Bilka Odense
03:26 Bilka Odense - Syddansk Universitet
05:35 Syddansk Universitet
05:43 Syddansk Universitet - Parkering Odense Syd
06:16 parkering Odense Syd
06:26 Parkering Odense Syd - Hjallese station
07:44 Hjallese station
07:53 Ankomst med Odense letbane Fra IKEA Odense
08:05 Hjallese station
08:13 Hjallese station - Bilka Odense
11:53 Bilka Odense
12:01 Bilka Odense - IKEA Odense
12:51 IKEA Odense
12:59 Ankomst med Odense letbane Fra Hjallese station
13:11 AfslutningenAf MBC og EVC TRAINSPOTTING. DK Denmark. - .
0:51
Luciakor i Odense Letbane (2022)De søde piger fra Ternekoret fra Foreningen Norden spreder stemning og julehygge i letbanen fra Hjallese Station til Tarup Center og tilbage igen.Af Odense Letbane - .
Skilt: Parkering er forbeholdt brugere til letbanen og fjernbusser (2022)Ingen langtidsparkering.Af Henrik Boye, Odense Letbane - .
9:59
Mest viste video - Sporvogne i Odense | Nyt letbanesystem | Stadler Variobahn (2022)Odense, Danmarks tredjestørste by, introducerede et nyt letbanesystem for præcis tre måneder siden. Odense Letbane er det andet letbanesystem, der er bygget i Danmark i det 21. århundrede og drives af Stadler Variobahn-sporvognene. Denne episode af Trams in Europe giver et overblik over Odense Letbane, herunder dens historie, flåde, linjer, sjove fakta og fremtid, og afsluttes med optagelser. Tidsstempler: 00:00 Oversigt over Odense Letbane 08:45 Optagelser af Odense Letbane 09:42 Outro Hej og velkommen til den anden episode af Trams in Europe-serien. I dag er vi i Odense, Danmarks tredjestørste by, for at udforske dens LED-barnetværk. Dette er et af de nyeste letbanesystemer i verden, der åbnede den 28. maj 2022, hvilket gør det kun tre måneder gammelt, når denne video udgives. Eller faktisk kunne det være præcis tre måneder, fordi den 28. maj er to måneder fra den aktuelle dato. Ligesom med den forrige video, der fokuserede på Aarhus, Danmarks næststørste by, vil vi denne gang udforske Odenses netværks historie, flåde og linjer, og afslutte med nogle sjove fakta og planer. Så lad os uden yderligere omsvøb komme i gang. Odenses letbane er 14,5 kilometer lang og strækker sig i øjeblikket fra Tørup Centrum til Dalum. Denne rute er ikke særlig direkte; den tager en halvcirkelformet rute rundt om byen og betjener centrum undervejs samt forskellige faciliteter såsom universiteter, hospitaler, IKEA, butikker, biografer og Hovedbanegården. Der er også en anden station, der betjenes på linjen. I øjeblikket er der ingen linjenumre; i stedet vises destinationerne, såsom Tørup Centrum, da der kun er én linje, og den ikke har fået et navn. Den angiver blot endestationen, Tørup Centrum, i den ene ende. Her er nogle korte oplysninger om letbanen i Odense: som du kan se, kører den fra Tørup Centrum til Dalum med 24 stationer, hvilket er hovedpunktet. En sjov kendsgerning om Odenses letbane er, at den drives af Stradler Variablen, den samme flåde, der bruges i Aarhus og London Tramway System. Hver af de 16 standardjernbanelinjer i Odense har sit eget navn. Vi kørte med linje 8, som er mærket L81 - en sporvogn kaldet 'Adventure'. Hver sporvogn har et navn, ofte med et poetisk tema, og grafiske links til navnet. For eksempel er 'Adventure' en af disse, og selvom oversættelser kan variere, har navnet en tendens til at fremkalde et digt eller en historie. Med hensyn til netværksoversigt tager hele rejsen fra den ene ende til den anden cirka 42 minutter, hvilket gør det til en relativt kort linje. Den transporterer omkring 200 passagerer dagligt og genererer omkring 35.000 ture om hverdagen med et årligt passagertal på cirka 10-11 millioner. Da linjen er ny, er meget af disse data prognoser. Her er en tidslinje for Odenses letbanenetværk: det begyndte i 2011, oprindeligt med planer om to krydsende linjer, der dannede en 'hatform'. Den første etape, der forbinder Yasi og Tørup, blev bygget og færdiggjort. Den anden etape er planlagt til fremtiden, hvilket vi vil diskutere om lidt. Inden vi fortsætter, lad os gennemgå noget af terminologien. Den ene ende er Tørup Center, med HLC-endestationen synlig, mens den gør sig klar til at vende. Den anden ende fører til Odenses største indkøbscenter med en endestation, der bruger sporskifter til pendulsporvogne, som har vogne på begge sider. Forskellige vinkler viser HLC-endestationen nær en togstation, og den anden endestation nær indkøbscentret. Her kan du også se sporvognenes indre, som er lidt anderledes end dem, der bruges i nærliggende systemer, men deler lignende specifikationer. De leveres endda med kabler til tilslutning af ekstra enheder, selvom de mangler USB-opladningsporte; i stedet har de lange tilslutningspunkter til andre anvendelser. Du kan også se togstationen i baggrunden, der forbinder til letbanen. Nu tilbage til tidslinjen. Jeg har vist dig nogle billeder af systemet, men det er omtrent oversigten.

2:52
Tram | Letbane | Light Train Tram | Odense | Denmark (2022)Odense Ny Sporvognsoplevelse.Af Travel With LeaRa - .
18:09
Brand new! Odense Light Rail system | Video af den nye Letbane i Odense (2022)I denne video tager vi et kig på det helt nye letbanesystem, der netop er blevet indviet i Odense i Danmark den 28. maj 2022. Denne video dækker hele letbanen og dens 26 stationer fra Hjallese station i syd til Tarup centrum i Nordvest.Af Simon Andersen - .
30:01
Overvældende Letbane start i Odense (2022)Efter otte år og nogle milliarder kunne man vel godt lige prøve et par ture. Sådan lød da 10 årige Anders, sammen med tusindvis af andre odenseanere var med til åbning og gratis ture i den længe ventede Let-bane i Odense.
Vi var med da de 2 første officielle Letbanetog kørte synkront ind på Albani Torv, for at fejre åbningen af det mest omdiskuterede anlægsprojekt i Odense i nyere tid.
Et anlægsprojekt der selvfølgelig har haft de obligatoriske forsinkelser, masser af byggerod, klager over plager, og lokal politisk debat for og imod. Men selv om ingen endnu kan forudse hvor populær Letbanen vil blive, så er den kommet for blive en del af byen mange år ud i en fremtid, hvor Odense, som resten af Danmark og for øvrigt resten af Verden, bliver nødt til at tænke i klimavenlige grønne transportformer, inden den globale opvarmning og de igangværende klimaforandringer for alvor banker på døren.
Du kan også se et lokal historisk tilbageblik på balladen om en omstridt motorgade, der delte byen i 2 på mere end 1 måde.Af Odense ser Rødt - .
5:11
Missede du letbanen? Her får du højdepunkter fra letbaneåbningenMed åbningen blev der sat punktum for mere end ti års arbejde, og flere tusind fynboer deltog i fejringen, da letbanen endelig kørte fra Hjallese Station lørdag den 28. maj 2022. Her får du et par af højdepunkterne fra dagen, der skrev sig direkte ind i historiebøgerne.Af TV 2 Fyn - .
15:10
Odense Letbane første dag (2022)Odense Letbane er nu i drift og transporterer passagerer. Den starter ved Hjallese Station og fortsætter til Tarup Centrum, hvor turen vender tilbage til Hjallese igen.Af odensemagasinet - .
2:02
Åbning af Odense Letbane (2022)Filmen viser glimt fra letbanens åbningsdag, hvor centrum, tog og stationer var fyldt med glade mennesker og festligheder. Der er også indslag med flere lokale, der fortæller om deres forventninger til letbanen.
Kære alle, Odenses beboere, gæster og besøgende ... et meget varmt velkommen. Det er dejligt at se så mange mennesker her på denne historiske dag, som også er en særlig begivenhed for byen. Som Odense-borger synes jeg, det er nemmere at komme rundt nu. Det er nemmere at rejse til udkanten end på cykel eller bil, og parkering er også nemmere. Jeg nyder komforten ved at kunne sidde og slappe af og køre i stedet for at stige ud af bilen eller cyklen. Det vil være en kæmpe fordel. Letbanen giver mere fleksibilitet og en nemmere måde at komme rundt i Odense på. Det giver mig også mere uafhængighed fra mine forældre. Når jeg vil til Rosengårdcentret med mine venner, kan vi tage letbanen. Jeg er studerende på universitetet her. Letbanen gør det så meget nemmere for mig at rejse. Det vil føles som en storby. Området omkring H.C. Andersens Hus er fantastisk med sine fortove og bygninger. Tænk over det - der plejede at være en firesporet vej der! Det er vildt. Jeg er stolt af Odense og den nye letbane.Af Odense Letbane - .
19:50
Indvielse af Odense Letbane (2022)Odense letbane blev indviet den 28. maj 2022, og det første letbanetog med passagerer kørte fra den station der hedder Parkering Odense Syd, som ligger øst for Hjallese. Odense letbane skulle have været åbnet i slutningen af 2020, men coronaen og andre længere varende godkendelser ikke var på plads. I modsætning til Aarhus letbane, så ventede Odense letbane først på godkendelsen inden man meldte en åbningsdato ud. Og det må man sige har været en god løsning, så man ikke endte med en aflysning i sidste øjeblik. I denne film ser vi klip fra åbningsdagen, om designet og lidt historie fra Odense Sporveje.
I dag er den 28. maj 2022. Jeg er på Hjallese Station, på vej til park & ridefacilitet syd for Odense. Jeg vandt et sæde på Odense Letbanes første passagertog, der afgår kl. 10:45. Turen er non-stop for Tarup, hvor borgmesteren og transportministeren vil gå om bord til returflyvningen. Det første passagerlysskinnetog tilbage fra Odense Syd -parkeringsstationen øst for Hjallese. Denne station huser Light Rail Workshop, der drives af Keolis, som også administrerer Light Rail i Odense og Aarhus. Odense Light Rail var planlagt til at åbne i slutningen af 2020, men forsinkelser forårsaget af coronavirus og andre langsigtede godkendelser skubbede åbningen tilbage. I modsætning til Aarhus Light Rail, ventede Odense på godkendelse, før han annoncerede en åbningsdato. Dette viste sig at være en god beslutning, der forhindrede aflysninger i sidste øjeblik. Kl. 10:20 ankom det første lette jernbanetog i Odense til platformen på Park & Ride Facility, klar til at rejse med passagerer. - Jeg anbefaler, at passagerer står op og holder fast i parenteserne og gelænderne, indtil de vænner sig til togets rytme. På vej til Tarup deler jeg lidt om designet af den nye lette jernbane. Mit navn er Janik Frithioff, og jeg er en grafisk designer hos Odense Light Rail, hvor jeg har arbejdet siden 2017, der bidrager til station og togdesign. Vi er her på togsæt nummer 01, ved navn Brunneren. Du kan se, at det er et meget lyst tog med indbydende farver, der skaber en hyggelig atmosfære, suppleret med klar skiltning. Dette inkluderer skærme og skiltning langs toget. Sæderne er lavet af bomuld fra Kvadrat i Ebeltoft, og gelænderne er meget synlige, malet i subtile farver, der ikke forurener designet. Der er truffet flere foranstaltninger for at få toget til at virke enkelt, indbydende og varmt. Farverne på Odense - sidewalks og bygninger - er alle varme toner, hvilket afspejler byens palet. Farven på vores tog repræsenterer Odense, men er med vilje adskilt fra bybilledet. Til blanding bruges mørkere farver, ligesom de sorte overheadkraftstænger, mens togets lysfarve får det til at skille sig ud. Vi valgte Green til nøddøråbneren - en af de få steder i Danmark, hvor denne farve bruges til at symbolisere en nødudgang, der tilpasser sig krav om, at nødskilte er grønne, selvom tyske standarder for togkonstruktion har rødt. Vi undersøgte og modtog godkendelse for at gøre det grønt, hvilket tydeligt indikerer en nødsituation i stedet for en brandfare. Al kommunikation i vores tog og stationer er på dansk og engelsk. Vores callcenter har en direkte linje til stationer, der tilbyder engelsk oversættelse. Skiltning og meddelelser er tosprogede. Sæderne er bløde og behagelige, i modsætning til de hårde sæder, der findes i metroer eller andre transittilstande. Vi prioriterer kvalitet for at give borgerne en bedre oplevelse, selv på korte ture. Vi tror på at levere offentlig transport med høj klasse med komfortable siddepladser, glatte rides og et attraktivt visuelt miljø. Togene har også store flexrum til cykler og klapvogne. Oprindeligt var disse rum mindre, med en række sæder fjernet og erstattet af sammenklappelige sæder for at øge kapaciteten til cykler, kørestole og barnevogne. Derefter ankom vi til Tarup Center, hvor mange passagerer samles til den første officielle togafgang. Her gik både borgmesteren og transportministeren ombord på tilbagevenden med små indvielsesceremonier på hver station, hvor bånd blev skåret. Hos Albani Torv ventede mange mennesker på de to første tog, der ankom samtidigt. - Det var fantastisk. Masser af glade mennesker. - tavs? - I det mindste var der kun lykke. Derefter blev det sidste bånd skåret. Og bagefter H.C. Andersen hilste alle til byen Fairy Tales. I gamle eventyr skriver digteren: "Ja!" I årtusinder kommer de.Af Kennys Film - .
10:45
Odense Letbane Grand Opening - Odense Light Rail (2022)Afsnit i denne video:
0:00 Intro
0:15 Den første sporvogn ankommer til Hjallese Station
0:54 Information om linjen
1:15 Den første sporvogn afgår fra Hjallese Station
1:44 Den anden sporvogn ankommer til Hjallese
2:07 Ombord på sporvognenAf Eurofima - .
10:30
Odense letbane indvielse i maj måned (2022)Det er anden gang, jeg lægger denne video (eller næsten den samme) op, da der var kommet noget speak i meget dårlig kvalitet på i slutningen af den første film.Af Elias Sode Karup - .
2:26
How to letbane: Sådan færdes du sikkert omkring Odenses nye trafikant (2022)Hvordan er reglerne for letbanen? Du vil sikkert gerne undgå at blive kørt ned, når du færdes omkring den. Men har du helt vænnet dig til Odenses nye i trafikken?
Her i får du et par råd til at være sikker omkring letbanen.
Letbanen i Odense åbner 28. maj 2022, efter tidsplanen er blevet forsinket med 16 måneder. Har du glædet dig?
Journalist og tilrettelægger: Emilie Foxil
Fotograf: Lasse Beck Frost
Redaktør: Sofie Dambæk Rasmussen
__________________________________________________
Her er vores mest populære videoer:
MAGNUS OG AKSEL: HVEM KENDER DEN ANDEN BEDST? l Er Aksel stolt af Fyn? Og hvad betyder 'Magnus-tid'?: • MAGNUS OG AKSEL: HVEM KENDER DEN ANDEN BED...
SNYD MED KØREKORT? "Jeg manglede 8 lektioner" l De svindlende kørelærere (1:2) l Bemærk Dokumentar: • SNYD MED KØREKORT? "Jeg manglede 8 lektion...
Her er vores mest populære serier:
Nikolai jagter spilletid på Juventus • Serie: På hold med Ronaldo - Drømmen om Ju...
Caroline med Downs flytter hjemmefra • Serie: Caroline flytter hjemmefra
Fynsk stolthed med Futte Fynbo • MAD FRA TANKEN ER GOURMET! l Futte Fynbo a...
Videoerne er produceret af Bemærk under TV 2/Fyn.
Bemærk er et nyhedsmedie. Vi producerer journalistisk indhold om livet og hverdagen på Fyn. Det, du kender, og det, du ikke kender til. Altid fra dit perspektiv. Vi laver nyheder, features og events om fællesskaber, der har dig i centrum. Hos Bemærk kan du altid forvente indhold til dialog og debat.
Hvis du vil blande dig, er du altid velkommen til at kontakte os på bemærk@tv2fyn.dk eller på et af vores sociale medier.Af Bemærk - .
5:17
Letbanen i Odense (2022)Letbanen i Odense er godt på vej mod åbningsdagen d. 28 maj. Dette betyder b.la. at der bliver testet intenst på systemet, og Letbanen kører i øjeblikket nogenlunde, som den vil i normal drift.
NoahsTrainsDK er en Youtube-Kanal der engagerer sig i den danske jernbane og alle aspekter af den. Kanalen prøver så vidt muligt at dække nyheder inden for jernbanen, der kunne have relevans til dig.Af NoahsTrainsDK - .
3:30
Se letbaneruten på tre minutterKom med på en køretur med letbanen, hvor du kører ruten igennem på tre minutter og ser udvalgte stationer og steder langs letbanens linjeføring.Af Odense Letbane - .
8:35
Mest viste video - Odense Letbane - Testkørsel (2022)Åbningen af Odense Letbane står for døren, og forberedelserne er nu i fuld gang. Odense Letbane testkører derfor i øjeblikket på livet løs. I videoen her ses letbanen testkører på strækningen mellem SDU - Syddansk Universitet og Vesterbro. 00:00 SDU - Syddansk Universitet 00:48 Ved Cortex Park 01:07 Korsløkke 01:48 Østerbæksvej 02:10 Benedikts Plads 02:35 Albani Torv 03:11 Ved Fisketorvet 03:32 Ved H.C. Andersens Hus 04:07 ODEON 05:44 Odense Banegård 06:28 Østre Stationsvej 06:50 Kongensgade 07:16 Vestre Stationsvej 07:48 Vesterbro Videoen er optaget i slutningen af februar 2022.

2:42
Jarl Abrahamsen om letbanens arkitektoniske betydning (2022)Jarl Abrahamsen fra Byforening Odense fortæller om sit syn på letbanens betydning rent arkitektonisk, og hvilken stemning han mener, at den bidrager til i byrummene i Odense.
Musik: Bensound.comAf Odense Letbane - .
3:25
Odense letbane Magne special (2022)Der er alt for stor modvilje mod letbaner i mange dele af landet. Jeg forstår frustrationen over, at den er forsinket og dyrere end forventet. Alligevel ser jeg frem til åbningen og håber, at den snart bliver udvidet til Vollsmose og zoologisk have.Af Niels Aaquist - .
2:11
Derfor giver letbanens testkørsler støj og vibrationer (2021)Musik: Bensound.comAf Odense Letbane - .
3:26
Testkørsel på Odense Letbane (2022)Vi bringer her en videoreportage fra testkørslen på Odense Letbane.Af SporvognDK - .
0:47
Letbanen testkører til Tarup Center for første gang (2021)Letbanen blev testkørt til Tarup Center for første gang mandag 22. november. Toget blev trukket af et servicekøretøj til Stadionvej og kørte resten af turen med strøm på.Af Odense Letbane - .
1:47
Rune Bille fra Idrætsparken fortæller om sine forventninger til letbanen (2021)Rune Bille, chef for Fritid og Folkeoplysning, fortæller om de forskellige muligheder, letbanen vil give Idrætsparkens brugere i fremtiden.Af Odense Letbane - .
4:00
CityVext ved Odense Letbane (2021)Søren Storm præsenterer vækstmediet CityVext i brug ved Odense Letbane. Udfordringen lå i at sikre vækst og dræn af overskydende regnvand, i en kun 19 cm opbygning ovenpå et solidt betondæk.
Vi leverede vækstmediet til deres sporbane. Målet var at sikre, at græsbelægningen, der skulle bruges langs næsten hele den 14 kilometer lange bane, kunne trives og forblive grøn hele året rundt. Udfordringen var, at sporbaneoverfladen hviler på et støbt betondæk med en samlet installationshøjde på omkring 20 cm. Derudover strækker betondækket sig over hele sporets bredde. Det betyder, at vand, der afledes fra overfladen, skal strømme ind under sporbaneoverfladen, under skinnerne, som er hævet cirka 20 mm over betondækket og strækker sig udad, hvor vandet kan sive væk. At skabe et grønt græsdække med kun 20 cm jorddybde er ret udfordrende. Normalt anbefaler vi en jorddybde på mindst 30-40 cm til dette formål. Projektet blev beskrevet med en tolagsopsætning, inklusive et drænlag i bunden med strandsten og et sandblandet jordlag ovenpå. Vores løsning var at bruge CityVext, som er lavet af pimpsten fra Hekla-vulkanen på Island. Det er en naturlig, porøs lavasten, der absorberer vand godt. Når det blandes med organisk materiale, skaber det et fremragende vækstmedium, der holder på meget vand, men forbliver meget drænende.
Fordelene ved at kombinere disse egenskaber gjorde det muligt for os at bevæge os væk fra den traditionelle tolagsløsning og vælge CityVext i et enkelt lag. For entreprenøren betød dette at lægge ét vækstmedium ud i stedet for at dække den 14 km lange bane to gange. Vi leverede op til 12.000 m³ af dette medium til projektet, hvilket involverede betydelige arbejdstimer, uanset om området blev dækket én eller to gange. En anden fordel ved enkeltlagstilgangen er den lave installationshøjde - omkring 20 cm til toppen af skinnen - hvilket reducerer rodvolumenet, der er tilgængeligt for græsvækst, med 20 cm. Dette eliminerer behovet for et drænlag, der bruger halvdelen af den allerede komprimerede højde, hvilket er tilstrækkeligt til en frodig grøn overflade, som det ses her. Vi står i et afsnit, hvor vækstmediet blev lagt i løbet af vinteren og foråret. Usædvanligt nok blev området sået i forsommeren, under en typisk dansk sommer præget af varme og tørke. Under normale forhold kunne dette have udfordret græsvæksten, men i dag ser vi en fuldt dækket græsoverflade mellem sporelementerne. Dette viser, at den valgte løsning fungerer effektivt.Af BG Byggros A/S - .
0:50
Første testkørsel med letbanen i centrum (2021)Det første line-check i centrum til Bolbro blev gennemført med to tog en regnfuld lørdag aften i slutningen af august.Af Odense Letbane - .
1:25
Testkørsel og trafiksikkerhed i det sydlige Odense (2021)Letbanetestkører Lars Nybo fra Stadler fortæller om farlige situationer i trafikken, han allerede har oplevet - og opfordrer til at holde øje med letbanen og følge færdselsloven.Af Odense Letbane - .
4:22
Serie om Odense Letbane: Deadline nærmer sig, 1:4 (2021)Odense Letbane har travlt. I flere år har byen været gravet op på grund af opførelsen af den 14,5 kilometer lange letbanestrækning.
Ruten går fra Tarup til Hjallese, men tiden er knap, og målstregen nærmer sig hastigt. 1. juli er den skæringsdato, hvor hele den lange letbanestrækning skal være komplet, så entreprenørerne kan overdrage byggeriet til letbaneselskabet. Først herefter kan de lave de afsluttende testkørsler, så letbanen er klar til at tage imod passagerer. Men spørgsmålet er, hvornår det bliver.Af TV 2 Fyn - .
0:44
Letbanen testkører fra Hjallese til IKEA station (2021)I uge 5 og 6 kørte letbanen for første gang fra drift- og vedligeholdelsescentret i Hjallese til IKEA Station på Ørbækvej. Det foregik i gå-tempo og var et såkaldt "line check", hvor alle forhold i spor og samspil til tog, signaler mm. blev tjekket af et stort opbud af mandskab. Men snart kommer testkørslerne op i gear, når letbaneførerne skal trænes. Og senere i løbet af foråret udvides testkørslen til hele letbanestrækningen.Af Odense Letbane - .
0:44
Letbanetoget bliver testkørt for første gang på sporet (2020)Tirsdag 21. april 2020 kørte der for første gang et letbanetog på sporet i Odense. Testkørslerne er nemlig begyndt - i første omgang på strækningen langs Hestehaven.Af Odense Letbane - .
7:15
Odense Letbane Stadler Variobahn, første testkørsel (2020)Den første testkørsel på Odense Letbanebanen langs Hestehaven i den sydlige udkant af Odense fandt sted den 21. april 2020. Pressen og masser af medarbejdere deltog. Hastigheden var meget lav, for at tjekke at alt passer.
Et par dage senere, den 23. april, foregik der test med normal hastighed.Af gm567c - .
3:01
Odense Letbane fortalt i billeder (2020)Se højdepunkter fra letbane-byggeriet i 2020, som trods pandemien nåede en række vigtige milepæle. Modtagelse af alle 16 togsæt, færdiggørelse af kontrol- og vedligeholdelsescentret i Hjallese, opsætning af kørestrømsanlæg med master og kabler på stort set samtlige godt 14 kilometer spor, færdiggørelse af spor og stationer med få undtagelser samt håndtering af en række uforudsete udfordringer – og ikke mindst færdiggørelse af pladser og arealer nær letbanen, blandt foran Idrætsparken.Af Odense Letbane - .
1:38
De første måneder med sporarbejde i OdenseArbejdet med at anlægge letbanen i Odense er i fuld gang, og flere steder i byen er sporet nu ved at tone frem. Her er lidt billeder fra de første måneders sporarbejde.Af Odense Letbane - .
4:01
Odense Letbanes design: Stationerne og sporetProjektchef Thomas Sjøgren forklarer, hvordan Odense Letbanes stationer bliver indrettet, og hvordan de kommer til at spille godt sammen med Odense By.Af Odense Letbane - .
4:58
Sikkerhed - Odense Letbane (2018)Vi lægger vægt på din og dine kollegers sikkerhed. Derfor har vi lavet denne film.Af Odense Letbane - .
4:58
Sikkerhed ved Odense Letbane (2018)Vi lægger vægt på din og dine kollegaers sikkerhed, og derfor har vi lavet denne film.Af Odense Letbane - .
6:15
Byggeri for mere end 15 milliarder kroner langs letbanenLetbanen skal trække investeringer til Odense – ligesom man har set det i andre letbanebyer. Allerede nu er der planlagt byggerier for mere end 15 milliarder kroner langs letbanen, og mere vil komme til. Skinnerne giver nemlig investorer en sikkerhed for, at beliggenheden også vil være attraktiv i fremtiden. Få et overblik over de mange byggerier her.Af Odense Letbane - .
1:52
Tre pendlere i fremtidens Odense Letbane (2014)Tag på tur med forskellige typer pendlere i fremtidens Odense.
Dorthe er pendler. Hun arbejder som sygeplejerske på Odense Universitetshospital og bor i Ejby på Fyn. Hun tager toget til og fra Odense hver dag. Når Dorthe ankommer til togstationen, stiller hun sig i kø for at vente på letbanen. Informationsskærmen på stationen viser tiden til det næste tog ankommer. Der går et tog hvert tiende minut, så Dorthe venter sjældent mere end et par minutter. Letbanen ankommer, og Dorthe stiger på sammen med mange andre passagerer, der kommer fra øst og vest. Det er et af de travleste stoppesteder. Mange mennesker stiger af og på her. I mellemtiden kører Dorthes kollega Katja fra Asslev syd for Odense. Katja parkerer sin bil ved den store park-and-ride-plads nær motorvejen og tager letbanen det sidste stykke til OUH. Så har hun tid til at lede efter en parkeringsplads. Trafiklysene er synkroniseret med letbanen, hvilket gør turen behagelig og pålidelig. Dorthe bruger tiden på at læse og tjekke sin telefon. På Ørbækvej ledsager en kørestolsbruger hende. Letbanens lavgulvsdesign gør det nemt at stige på, og folk er hurtige til at vige plads. Ved universitetets stoppesteder stiger mange studerende af, og nogle stiger også af på hospitalet sammen med Dorthe. Her går der kun et øjeblik, før toget fra park-and-ride ankommer, fyldt med passagerer. En af dem er Katja. De to kolleger går mod afdelingen.Af Odense Letbane - .










