Naumburger Straßenbahn, Heinrich-von-Stephan-Platz (Naumburg (Saale))
Der findes 35 fotos fra Naumburger Straßenbahn, Heinrich-von-Stephan-Platz (Naumburg (Saale)) på Sporvognsrejser.
Naumburger Touristenbahn (NTB) stoppesteder
Curt-Becker-Platz, Hauptbahnhof, Jägerplatz, Marientor, Markt, Michaelisstraße, Nordstraße, Poststraße, Salztor og Vogelwiese.
Fotos og videoer fra Naumburger Straßenbahn, Heinrich-von-Stephan-Platz (Naumburg (Saale))

13:40
Naumburg (2025)Lørdag den 07.06.2025 besøgte vi Naumburg. Sporvognstrafikken startede i Naumburg i 1892, dengang stadig med damptrækkraft. Netværket blev elektrificeret i 1907.
Naumburgs sporvognsnetværk bestod af en sporvognsring bygget omkring bymidten, som var beregnet til at forbinde togstationen med byen. I 1970'erne blev den korte del af bymidten opgivet på grund af en sporkorrektion, men dens rester kan stadig ses (billeder i introduktionen til videoen). I 1991 stoppede sporvognstrafikken på grund af de ekstremt dårlige sporforhold. Fra 2005 blev sporet mellem Hauptbahnhof og Salztor genopbygget i flere sektioner, og LOWA (ET54), Gotha (T57Z) og Reko (BZ70) motorvogne egnede til tovejstrafik blev indkøbt til driften.
Da vi var der, var 37 Gotha og 51 Reko i trafik, men til vores overraskelse så vi nogle gange et par totaktsbiler, udover sporvognene.
#Naumburg #NDK #DDR #Sporvogn #sporvogn #Straßenbahn #Gotha #LOWA #Reko
0:00 Introduktion
0:30 Billeder fra livet
8:56 Rejse med Reko-sporvognen
12:35 Afgang fra HauptbahnhofAf Kocso84 - .
5:51
Naumburg sporvogn (2019)Sidste søndag blev blandt andet Lindner-bilen "17" brugt i et par timer.
Et par indtryk fra Naumburg.Af Justin Heuer - .
12:22
"Wilde Zicke": Tysklands mindste sporvogn i Naumburg, Saale (2019)Naumburg-sporvognen blev åbnet i 1892 som en dampsporvogn mellem togstationen og byens centrum. Efter elektrificeringen i 1902 blev strækningen udvidet i flere trin til en ringbane. På grund af den dårlige tilstand af infrastrukturen og det kraftige fald i passagertallet blev driften indstillet i 1991. Det er takket være nogle sporvognsentusiasters engagement, at en del af den tidligere ringlinje har kunnet tages i brug igen siden 1994. Det er nu umuligt at forestille sig bybilledet uden Linje 4, også kendt som den "vilde tæve" af beboerne.
I denne video følger vi ruten fra hovedbanegården, forbi sporvognsdepotet og langs bymuren til endestationen ved Salztor. På grund af et arrangement blev der brugt to biler på optagedagen, mens et kursus er tilstrækkeligt til den normale køreplan.Af TramChris - .
7:51
Tak til alle donorer! Renovering af sidevogn 1 fra udgangen af 2018Den sidste overlevende EB 50 bygget i 1951 fra Werdau i metermål. Et stykke DDR sporvognshistorie, som vi som forening ønsker at bevare. Og du er velkommen til at støtte os. Bygget som en model for to dommere, tjente den sit formål i Halberstadt. I 1970 blev han omdannet til montør. Han kom senere til Naumburg for at tjene sit brød og smør. Han blev reddet og vil være tilbage på vejen som dommer med to dommere.Af Straßen Bahn unterwegs mit dem Schienenonkel - .
3:58
126 år med sporvognen i Naumburg (2018)Ud over præsentationen af Abellios dieselbiler fandt den årlige Naumburger Straßenbahn GmbH festival også sted. Det gik vi selvfølgelig ikke glip af og tog et par billeder med!
Blot en dag før blev det nye gamle stop foran hovedbanegården åbnet. Det var 27 år siden, jeg kørte herfra i den anden retning af ringen. Og som vi hørte på stedet, burde det være inden for rækkevidde igen. Transportminister Thomas Webel og distriktsadministrator Götz Ulrich kommenterede positivt på den yderligere udvidelse. En perle, der efter sigende var død i lang tid, som langsomt kæmpede sig tilbage og nu formentlig ser ud til at være tæt på sit mål og lukker ringen. Værd at se og bevare! For der er en daglig rutefart her, noget man andre steder kun kan beundre stående eller på særlige ture. BLK Regional TV var der også og vil helt sikkert rapportere om det i detaljer.
Naumburg er en smule fjernt og er nu i en anden føderal stat, men den har stadig en langvarig forbindelse til Artern. Det er ikke kun vores Unstrut ved Blumengrund, der løber ud i Saale. Borlach og Novalis arbejdede også i området. I alt 117 år kunne folk nå hinanden via Unstrutbahn med direkte togforbindelse. Dette har været historie siden 2006, og siden er denne forbindelse desværre gradvist falmet. At lukke hullet her ville igen være ønskeligt og ville måske også være i Abellios interesse, hvis værksted ligger i Sangerhausen.Af TV Artern - .![[Dokumentar] Naumburg sporvogn (2018)](/video/l/dokumentar-naumburg-sporvogn-2018.webp)
18:14
[Dokumentar] Naumburg sporvogn (2018)Sporvognen i Naumburg er den mindste sporvognsrute i hele Tyskland. Der er en regulær linje på 2,9 km. Der bruges kun historiske køretøjer. Jeg vil give dig et nærmere kig på ruten, køretøjer og netværkets historie i denne dokumentar.
Byen Naumburg har den mindste regelmæssigt drevne sporvognslinje i hele Tyskland. Med sine 2,9 kilometer kører den hele ruten, inklusive kun én sporvognslinje – linje 4 – der forbinder hovedbanegården med Salztor. Det, der gør Naumburgs sporvognsnetværk unikt, er, at det udover sin korte længde også driver historiske sporvognskøretøjer. Jeg vil gerne introducere dig til denne rute, køretøjerne og Naumburgs sporvogns historie i denne præsentation. God fornøjelse! Hamborg er en by med 33.000 indbyggere beliggende i Boden-distriktet i Sachsen-Anhalt. Byen er berømt for sit velbevarede historiske centrum og sin katedral.
Sankt Peter og Pauls katedral er på UNESCOs verdensarvsliste. Dens tårn fra det 13. århundrede står stadig i dag og kan ses overalt i byen. Naumburgs gamle bydel, der omgiver Naumburgs domkirke, er også værd at udforske med mange historiske bygninger. I den gamle bydel finder du Naumburgs markedsplads, som huser Naumburgs rådhus, bygget i slutningen af det 15. århundrede. Efter en brand i 1517 blev det genopbygget i 1528 og har gennemgået adskillige renoveringer. Ved siden af ligger bykirken Sankt Wenzel med byens højeste tårn på 72 meter. Talrige historiske bygninger omgiver markedspladsen. Historisk set løb en sporvognslinje tværs over Naumburgs markedsplads, som vist her. Disse spor var en del af byens første sporvognslinje, som startede driften den 15. september 1893 og forbandt hovedbanegården med bymidten, som lå ret langt fra hinanden. Oprindeligt designet som en dampsporvogn, var der tidlige ideer om at omdanne den til elektrisk kraft. Elektrificeringen skete først i maj 1906, hvilket gjorde dampsporvogne til en saga blot efter 14 år. Samtidig blev en forlængelse fra Wenzel Store til Salztor taget i brug, og den elektriske sporvogn åbnede officielt den 2. januar 1907.
Gennem årene var der diskussioner om at udvide ruterne, herunder en foreslået forlængelse til nabobyen Bad Kösen i 1914. Driften stod over for udfordringer i begyndelsen af 1920'erne på grund af Første Verdenskrig og høj inflation, hvilket begrænsede servicen. Efter Anden Verdenskrig blev driften vanskelig igen efter bombeangreb. I 1990 var Naumburger Straße-linjen ude af drift, og efter genforeningen var sporvognssystemet tæt på lukning. Byen havde brug for et budget på tolv millioner mark til at genopbygge sporene og opretholde driften, hvilket var uden for dens midler. Borgerne dannede en frivilliggruppe for at hjælpe. I 1994 blev sporvognsnetværket omfattende genopbygget, hvilket resulterede i det system, der er i brug i dag, med nye sporafsnit tilføjet over tid. Bare sidste år blev en 90 meter lang strækning foran hovedbanegården flyttet for at forbedre omstigningsmulighederne.
Hele ruten strækker sig over 2,9 kilometer og omfatter ni stop. Både hovedbanegården og Theaterplatz har dobbeltspor til sidespor. Lad os nu tale om vognene på Naumburg-sporvognen. De typiske servicevogne er type T 57-vogne bygget mellem 1957 og 1961 af VfB Waggonbau Gotha. Hver motorvogn er omkring 10,9 meter lang, cirka elleve meter og 2,2 meter bred. Tomme vejer de omkring 13 tons og kan nå hastigheder på op til 50 km/t. Indvendigt har de 65 ståpladser og 22 lædersæder for komfort. Ud over den daglige kørsel bruges historiske vogne som Linden-motorvogn nummer 17 eller Lowa-motorvogn til særlige begivenheder og tjenester, såsom den 29. Vi vil nu gå videre til selve Naumburg-sporvognslinjen og se nærmere på den. Lad os fokusere på den nye endestation i Salz. Forlængelsen mellem Salz og Vogelwiese, som åbnede i december 2017, er 400 meter lang. Stoppestedets navn stammer fra Salztor, der ligger 50 meter væk, en tidligere byport til Lauenburgs gamle bydel. I dag fungerer den som et arrangementslokale og bibliotek. Bygningen her, der blev opført i 1834-1835 som erstatning for Salztor, er designet i neoklassicistisk stil.
Vores sporvogne er nu i gang. Den afgår fra Salz Tor-stoppestedet, hvor man kan se et glasoverdækket læ. Fabrikanten har ikke eksisteret længe. Vi kører nu parallelt med den gamle bymur, primært over det nyanlagte græs. Dernæst kører vi mod Vogelwiese-stoppestedet, som var sporvognslinjens endestation i mange år. Vi har allerede passeret sporvognen. Denne skulptur findes ved en anden indgang til bymidten. Nær stoppestedet er Nietzsche-skulpturen og Vogelwiese, en stor parkeringsplads, der også bruges til arrangementer. Naumburg Kirsebærfestival afholdes blandt andet her. Stoppestedets perron ligger på højre side af sporet, og fra dette stoppested passerer vi de røde vogne, der kører i vores retning, når vi har rundet svinget. Vi fortsætter langs bymuren, parallelt med B 180. På den anden side af gaden vil vi også se Cineplex-biografen. Naumburg kan nu ses, når sporvognen nærmer sig dobbeltsporet sidespor ved Theaterplatz, på den side af stoppestedet i vores kørselsretning.
Hvert stoppested har endda et overdækket venteområde med siddepladser; på førersiden mod Salz Tor er der ingen overdækning. Theaterplatz-stoppestedet på sporvognssiden er rummeligt med adskillige grønne områder og betonsiddepladser. Her er skolebygningen: Alexander von Humboldt-gymnasiet, der er indrettet i en bygning i wilhelminsk stil, ligger også i nærheden. Den østlige indgang til bymidten ligger overfor det nu lukkede gamle teater, kaldet Reichskrone, som har været låst i mange år. Vi fortsætter gennem en træbeklædt strækning med græsstier. Det næste stoppested, efter endnu et sving, hedder Marientor. Marientor er en af de fem tidligere byporte til de gamle befæstninger, bygget i 1446. I slutningen af 1990'erne blev byporten omfattende renoveret.
Lige ved siden af sporvognsstoppestedet ligger en rundkørsel kaldet Heinrich von Stephan Platz. Bag den ligger Naumburgs Postbank Center. Vi forlader nu hallen, krydser Marienplatz, og umiddelbart efter, på den modsatte side af Ostring, kommer Naumburgs sporvognsremise til syne. De krydser nu spor, afviger fra vores rute eller deler sig fra den, og efter blot et par meter ankommer vi til stoppestedet Poststraße. Afstanden fra Poststraße til Marientor er den korteste på hele Naumburgs sporvognsnetværk. Hold afstand. Sporvognsremissen fungerer som læ for køretøjerne og fungerer som værksted. Den har to spor inde i hallen og to udvendige spor nær indgangen. Sporene inde i bygningen giver adgang til inspektioner og reparationer af sporvognens driftsudstyr. Remisen er åben for besøg på bestemte dage af året, og der er regelmæssige rundvisninger. Ved siden af remissen ligger den charmerende murstensbygning Marienschule, som tilhører Domschule von Augenblick. Vi kører et kort stykke parallelt med en parkeringsplads, krydser derefter Gartenstraße, fortsætter lidt længere parallelt med Stadtpark og drejer derefter endnu et sving fra Poststraße ind på Franz Twickler Straße.Af Bahnwelten - .
9:54
Naumburg sporvogn (2018)Den 24. marts 2018 tog jeg til det mindste sporvognsselskab i Tyskland, hvor historiske vogne stadig er i drift. Mens sådanne biler kun kan beundres som museumsbiler i andre byer, kan du her opleve to-akslede biler fra DDR-produktion i daglig drift.Af Nahverkehrs Journal - .
20:12
125 års Naumburg sporvognsbesøg (2017)Besøg i Naumburg-sporvognen i anledning af dens 125-års fødselsdag. Dette blev naturligvis behørigt fejret. På depotet var der et bredt udvalg af mad og drikke samt live musik souvenir stande. Og i ny og næ kom de smukke sporvogne forbi og havde altid travlt med masser af sporvognsfans og forbløffede passagerer, der bare tilfældigvis brugte sporvognen og bare ville ind til byen.Af Train Gucker - .
29:26
En køretur gennem Naumburg med stor glæde (2017)Umiddelbart efter Berlinmurens fald blev Naumburg-sporvognen sat på sidelinjen: den var for slidt, for gammeldags og for ineffektiv. Mange borgere nægtede dog at acceptere afslutningen på "deres" sporvogn og formåede at få den til at køre igen. I ti år har sporvognene kørt gennem domkirkebyen hver dag, ligesom de plejede. Og sikke nogle sporvogne!
Hver enkelt er en historisk skat i sig selv. For eksempel er der gamle Gotha-sporvogne fra 1960'erne og såkaldte Reko-sporvogne fra 1970'erne. For nylig kunne passagerer endda køre i en Lindner-sporvogn fra 1928! Corina Pfrenzinger og Robby Mörre vil ikke gå glip af denne nostalgiske oplevelse i den nye udgave af "På smalspor".
De udforsker også historien om det elektriske lokomotiv BR 143. Det blev udviklet i Østtyskland i begyndelsen af 1980'erne og blev brugt til både passager- og godstog. Lokomotivet var så pålideligt, at det fortsatte med at køre i Vesten efter Berlinmurens fald og stadig er i drift i dag som "Trabilok".
For modeltogsentusiaster er der et kig bag kulisserne på et privat anlæg i Erzgebirge. Her byggede to mænd fra Ehrenfriedersdorf et monument til den tidligere lokale smalsporede jernbane, som tidligere transporterede grus fra et stenbrud. Nu er det hele udstillet igen – fuldautomatisk, selvfølgelig, og i skala 1:87.
En varm velkomst fra Naumburg. Katedralen ligger her i byen. Mange kender den, men Naumburg har endnu mere at byde på. For eksempel er Tysklands mindste sporvognsrute kun 2,2,5 kilometer lang og kører fra stationen ind til byen. Heldigvis kører denne sporvogn stadig. Efter genforeningen var det først her, at sporvognene begyndte at køre dagligt. Det er kun 10 år siden, at Nauenburg-sporvognene genoptog den daglige drift, så at sige, og dermed led denne sporvogn en lignende skæbne som smalsporsjernbanerne i Briegnitz. Der var også et langt stop i Briegnitz, men den er nu tilbage i drift. Pollo, et diesellokomotiv fra Babelsberg, er sammen med tre vogne, hvordan Pollo afgår på et smalsporet spor. I førerhuset sidder Sven Lieberinz, formand for Pregnitz Schmalspurbahnmuseum, Lindenberg e. V. Da foreningen blev grundlagt for 24 år siden, var det kun meningen, at den skulle vise et par levn fra jernbanens historie. Ingen troede, at der nogensinde ville køre tog her igen, men Lieberiz husker, at da de frivillige mødtes, opstod der et momentum i sig selv. Vi startede her i '93 - det hele begyndte med en stikkontakt på stationen under åben himmel. De fleste vogne blev repareret her, uanset vejret; sluseskuret blev først tilføjet i 2000. Før det blev alt genopbygget udendørs. Vi kan være stolte af klubben. Pregnitz ligger i den nordvestlige del af Brandenburg. Pollo kører nu igen på en 9 km lang rute fra Lindenberg station til Mesendorf station. Jernbaneentusiaster er kommet fra Sachsen. De er selv fans af smalsporede jernbaner. I Jöstadt i Erzgebirge er Pressnitztalbahn et smukt sted - en klassisk jernbane, et lille tog. Vi forsøger at skildre museumsjernbanen i 1960'ernes stil, hvilket afspejler regionens tilbagegang og langsomme udvikling. Den er ikke så lav som i byer; derfor forbliver den ægte landlig - meget landlig, ligesom på de gamle billeder. Det er en del af charmen. Det er faktisk det smukke, tidligere Tönning-knudepunkt på et 20 km langt smalsporet jernbanenet. Jernbanen kørte engang på damp. I dag er der ingen damplokomotiver i drift tilbage, men venner fra Pressnitztalbahn bringer et hertil hvert år på en lavlastvogn for Thomas Brand.
Årets højdepunkt er, når vi har et damplokomotiv fra Höstadt. Det er selvfølgelig en betydelig udfordring. Det bringer minder tilbage fra min barndom. Jeg voksede op med damplokomotiver, der kørte regelmæssigt, så der er lidt nostalgi involveret. I maj er der damplokodage på Polllo. Sådan så det ud sidste år. I år planlægger Mario Wolf fra Pressnitztalbahn allerede denne begivenhed. Vi vil igen bringe et damplokomotiv hertil på lån. Vi er også glade for, at det er blevet så godt modtaget. Vi lærer af hinanden om renovering af vogne, drift af lokomotiver eller SAS, og det hjælper bestemt. Jeg tror, det er en kæmpe sejr for begge sider. Sachsen og Brandenburg støtter hinanden - så simpelt er det. Men hvor kommer navnet Polllo egentlig fra? Hvem ved det? Ved åbningen var Lieberenz der med sin hund Pollo. Da toget nærmede sig, blev hunden bange og løb væk, eller sandsynligvis efter den. Ingen ved det med sikkerhed længere. Skovfogeden kaldte hunden Pollo, og alle troede, at det var togets navn, så det har holdt sig i udbredt brug lige siden.
Pollo, altså. Prnitzer-folket er glade for, at mange vil lære deres Po at kende. Den er på vej i omkring 25 dage indtil slutningen af december. I de sidste to weekender i maj og på Kristi Himmelfartsdag kan man høre damp i Pregnitz. Vi rejser stadig gennem Naumburg med retro-sporvognen, og alt her er blevet restaureret til sin oprindelige stand. Naumburger-folket omtaler kærligt deres sporvogn som "Den Vilde Tæve", og der er to teorier om hvorfor. Den ene grund er, at den dampdrevne sporvogn altid hvæsede dengang, og den anden, mere sandsynlige, er, at de dårlige skinner fik passagererne til at blive konstant rykket frem og tilbage. Uanset hvad, er én ting sikkert: Naumburg havde engang den største modeljernbane i DDR, og man kan stadig se den fra Michael. Enhver, der leger med denne modeljernbane, har masser af muligheder. Der er over 40 forskellige tog her. Tolv af dem kan køre på sporene samtidigt. Michael Schulze fra Naumburg er særligt stolt af dette. For fire årtier siden begyndte kassermesteren at bygge sit mesterværk, og samtidig fandt han tid til at stifte familie. Jeg byggede de andre.Af Thueringer-Bahn Initiative - .
4:40
Naumburg HD sporvogn (2011)Et kort besøg i Naumburg-sporvognen med den tidligere Stralsund Gothawagen i brug. I Naumburg har sporvognslinje 4 kørt regelmæssigt igen hvert 30. minut i et stykke tid nu, dog ikke på hele den tidligere ring, hvilket sandsynligvis vil være problematisk i betragtning af udviklingen på den tidligere rute.
Et kort besøg i Naumburg-sporvognen med den tidligere Stralsund to-akslede sporvogn i drift.
Siden et stykke tid er Naumburg-sporvognen igen i drift og kører hvert 30. minut hver dag, men den dækker ikke hele cirkellinjen igen, og det er tvivlsomt, om dette vil være tilfældet, fordi de gamle skinner blev fjernet, og veje og bygninger er nu på deres tidligere plads.Af Klingl3r - .
9:54
Naumburg-sporvognen. En rapport. Del 1 af 2 (2009)Siden sommeren 2007 har "Wilde Zicke" (Wilde Zicke) kørt regelmæssigt igen som linje 4. Den blev grundlagt i 1892, men blev i første omgang ensidigt lukket efter Berlinmurens fald for at favorisere privat transport og kørte senere uregelmæssigt under vanskelige forhold. Naumburg-sporvognen er mere end blot et offentligt transportmiddel. Som et vartegn er den lige så meget en del af byen som katedralen og sommerens kirsebærfestival. Deltag med os og lær mere om Naumburg-sporvognens nuværende rute. Nyd de imponerende billeder og den umiskendelige lyd fra Tw 38, en Gotha ET 57.
Naumburg an der Saale er en domkirkeby i regionen Sachsen-Anhalt i Thüringen med omkring 29.000 indbyggere. Naumburg har den mindste sporvogn i Tyskland. Når man ankommer til hovedbanegården, venter en af de historiske og omhyggeligt restaurerede tog allerede på os ved endestationen. De venlige og hjælpsomme chauffører er klar til at hjælpe gæster, der ankommer med tog. De vartegnende tog kører dagligt hvert 30. minut mellem hovedbanegården og Vogelwiese. Det er hertil vores rejse nu vil føre os. Kære tilskuere, vi inviterer jer hjerteligt til at slutte jer til os ombord. Området, hvor I kan se os, kaldes et sidespor, der bruges til at frakoble trækkraftenheden under trailerkørsel. Zicke, som indbyggerne i Naumburg kærligt kalder den, blev grundlagt i 1892 og kørte engang som en cirkulær linje på en rute med og mod uret. I dag er der desværre kun en del af denne rute tilbage, men antallet af ture vokser hvert år. Næste stop er Wesenstraße. I dag er ET57-motorvognen med vognnummer 38 i drift. Den blev bygget i Göta i 1960. Sammen med tre bybuslinjer har sporvognslinje 4 kørt siden sommeren 2007 og betjent både lokale og turister regelmæssigt. Sporvognen giver en ideel forbindelse til bymidten, der er kendt for sine omfattende historiske bygninger. Gründerzeit-kvarteret er lige så velbevaret. Det stort set uafhængige sporanlæg giver ikke kun et æstetisk tiltalende design, men adskiller også sporvognen fra den private trafik, som er steget støt i de senere år. De grønne sporsystemer understreger også Naumburg-sporvognens historiske arv og passer harmonisk ind i bybilledet. En mere trafikvenlig sideplacering har erstattet den tidligere placering på Central Street. Kærligt vedligeholdte parker og grønne områder omgiver vores rute. Næste stop: Oststraße Straßenb. For Naumburgs indbyggere er sporvognen blevet et vartegn og en integreret del af bybilledet. Det er meget mere end blot et transportmiddel. Vi ankommer til remissen. I vores værksted udføres en stor del af reparations- og vedligeholdelsesarbejdet af frivillige fra Nahverkehrsfreunde Naumburg eV, der støtter virksomheden i værkstedet og som dirigenter. Bagefter anbefaler vi en afstikker til domkirken, som ligger i nærheden. Den kan nås til fods på få minutter - de fine restauranter i den historiske gamle bydel tilbyder kulinariske lækkerier til at afrunde turen. Efter rundkørslen når vi stoppestedet Marientor. I baggrunden viser remissen på den voldgravede fæstning forløbet af den middelalderlige bygrænse. Vi kører med sporvognen gennem næsten naturskønne alléer til Theaterplatz, som blev fuldstændig redesignet i 2009 for at afspejle sin rolle som en central plads. Vi er også her kun få minutter fra den gamle bydel. Næste stop: Vogelwiese endestation; midlertidig station: Vogelwiese. Vogelwiese er regelmæssigt hjemsted for vigtige begivenheder, herunder den legendariske Kirsebærfestival.Af Contimedia Audiovisuelle Medien - .
9:52
Naumburg-sporvognen. En rapport. Del 2 af 2 (2009)Siden sommeren 2007 har "Wilde Zicke" (Wilde Zicke) kørt regelmæssigt igen som linje 4. Den blev grundlagt i 1892, men blev i første omgang ensidigt lukket efter Berlinmurens fald for at favorisere privat transport og kørte senere uregelmæssigt under vanskelige forhold. Naumburg-sporvognen er mere end blot et offentligt transportmiddel. Som et vartegn er den lige så meget en del af byen som katedralen og sommerens kirsebærfestival. Deltag med os og lær mere om Naumburg-sporvognens nuværende rute. Nyd de imponerende billeder og den umiskendelige lyd fra Tw 38, en Gotha ET 57.
I bør ikke gå glip af dette, kære tilskuere, for gademalerne betjener også deres telt. Vores chauffør hjælper i øjeblikket med at læsse en barnevogn af. Vi bruger denne korte pause til at gennemgå nogle detaljer. Teknologien, som stort set er bevaret tro mod originalen, vækker nysgerrigheden hos mange sporvognsentusiaster og giver os lyst til mere, og endnu engang er det tid til at stige på. Vi var på vej tilbage mod hovedbanegården ved markedet. På vores korte afstikker gennem den gamle bydel bemærker vi straks rester af den tidligere rute.
I mellemtiden når vogn 38 Theaterplatz, som stadig er under renovering. De gamle og nye byggematerialer er til renoveringen. Remisen er let tilgængelig fra stoppestedet Post Ring. Vores tip: hvorfor ikke deltage i en af de regelmæssige demonstrationer? Her vil spændende indblik i jernbanens teknologi og natur få dit hjerte til at banke. Engagerede medarbejdere besvarer gerne dine spørgsmål. Kære tilskuere, lad følgende indtryk synke ind og nyd turen med sporvognen. Gennem Saale by, med disse billeder, siger vi farvel og glæder os til at se jer igen på Naumburg-sporvognen.Af Contimedia Audiovisuelle Medien - .
9:44
Chaufførkørsel med Naumburg sporvogn (2009)Taxatur med Naumburg-sporvognen fra Vogelwiese til hovedbanegården,
http://www.naumburger-strassenbahn.deAf pixlux - .
Postkort: Naumburg (Saale) motorvogn 23 foran Naumburger Straßenbahn (1995)Naumburg Sporvogn
Tw 23, bygget i 1956/Gotha
1981 ex Plauen 71
1964 ex Klingenthal ET 198 04
Effekt: 60 kW
Sæder: 22
Akselafstand: 3 m
Længde: 10,9 m
Vægt: 12,5 tAf Henrik Boye, Naumburger Verkehrsfreunde, T. Biallas - .
Naumburg (Saale) foran Naumburger Straßenbahn (1993)Driften stoppede den 30. marts 1992.
Der var en sporvogn, på siden af remisen, plus to inde i remisen.
Af Henrik Boye - .
Naumburg (Saale) motorvogn 23 inde i Naumburger Straßenbahn (1993)Driften stoppede den 30. marts 1992.Af Henrik Boye - .
Naumburg (Saale) motorvogn 27 inde i Naumburger Straßenbahn (1993)Driften stoppede den 30. marts 1992.Af Henrik Boye - .
Postkort: Naumburg (Saale) motorvogn 23 ved Naumburger Straßenbahn (1992)100 år med Naumburg-sporvognen
15. september 1892 - 15. september 1992Af Henrik Boye, Naumburger Verkehrsfreunde, T. Biallas - .
42:12
Naumburg sporvogn i juni 1991På det tidspunkt kørte sporvognen stadig rundt i Naumburgs historiske centrum.
En af mine første videoer på Hi8.Af lirrsteve - .
Postkort: Naumburg (Saale) motorvogn 16 inde i Naumburger Straßenbahn (1979)Naumburg Sporvogn
T 16 II, bygget i 1927/Lindner 1974, ex Halle 645 II, udgået i 1975
Effekt: 2 x 50 kW
Sæder: 24
Akselafstand: 2,8 m
Længde: 10,6 mAf Henrik Boye, Naumburger Verkehrsfreunde, Thomas Wedel - .













