Eilers Eg (Skjoldenæsholm)
Der findes 112 fotos fra Eilers Eg (Skjoldenæsholm) på Sporvognsrejser.
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm stoppesteder
Broen, Bushallen, Eilers Eg, Flemmingsminde, Gammel Sparegodtvej, Indgangen, Skellet, Skovkanten, Sporvejsmuseet, Tobaksmarken og Valby Gamle Remise.
Fotos og videoer fra Eilers Eg (Skjoldenæsholm)
Nyt foto - tilføjet Skjoldenæsholm normalspor med dobbeltdækker-motorvogn 50 ved Eilers Eg (2025)Af Henrik Boye.
.
Nyt foto - tilføjet Skjoldenæsholm normalspor med motorvogn 470 ved Eilers Eg (2025)Af Henrik Boye.
.

2:40
Sporvejsmuseet - KS 567 er i drift igen efter 2 år (2025)Upåklageligt restaureret, helt fantastisk. Ligesom alt andet man ser på museet.Af Trafikpladsen - .
18:55
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm video (2024)Lidt video fra Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Et kig i deres værksted og udstillinger.
Flotte udstillinger af sporvogne og busser. Og der er mulighed for at køre med flere sporvogne på området.Af VærdAtSe - .
10:54
Trafikdag på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm - 11-05-2024Lørdag den 11. maj var der intensiv trafikdag på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Så der blev kørt med en lang række af museets forskellige sporvogne, busser og en række veteranbiler var også at se på.Af SimonTog - .
4:31
Sporvejsmuseet - Cafévognen kører i remise (2023)Når de sidste gæster er kørt, køre cafévognen også i remise. Vi har fulgt den på turen fra Ejlers Eg til Remise 1.Af SporvognDK - .
4:26
Model sporvogne på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm (2022)Udstilling af forskellige tyske modelsporveje på Sporvognsmuseet Skjoldenæsholm 27. juli 2022.
---
Titelmusik: Chris Haugen - Sjov i solen.Af Nordic Tram - .
5:24
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm 🚎 | Danmark (2022)Skjoldenæsholm Sporvejsmuseum er beliggende på:
Skjoldenæsvej 95.
4174 Jystrup (Midtsjælland)
Telefon: 57 52 88 33
Email: info@sporvejsmuseet.dk
Hjemmeside:
www.sporvejsmuseet.dk
Priser (År 2022):
Voksen - 150kr.
Barn - 75kr.
Grupper (Min. 20 betalende gæster)
Voksen - 130kr.
Barn - 65kr.
[Børnetakst gælder for 3-14år]
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, også kendt som Skjoldenæsholm Sporvognsmuseum, er et museum beliggende i Danmark. Det dedikerer sig til historien og bevaringen af sporvogne, trolleybusser og andre former for bytransport. Her er nogle nøgleoplysninger om museet:
1. *Beliggenhed:* Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm ligger på Skjoldenæsvej 107, 4174 Jystrup, Danmark.
2. *Samling:* Museet huser en omfattende samling af historiske sporvogne, trolleybusser og relaterede artefakter. Besøgende kan udforske forskellige typer sporvogne, der engang var i brug i Danmark og andre lande. Nogle af disse sporvogne er smukt restaureret til deres oprindelige tilstand.
3. *Udstillinger:* Museet giver et indblik i udviklingen af offentlig transport i Danmark og rundt om i verden. Du kan lære om sporvognenes udvikling, deres rolle i bytransport og teknologien bag dem.
4. *Ture:* Et af museets højdepunkter er muligheden for at tage en tur på vintage sporvogne og trolleybusser. Det giver en unik og nostalgisk oplevelse for besøgende.
5. *Arrangementer:* Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm afholder forskellige begivenheder og udstillinger i løbet af året, hvilket gør det til et engagerende rejsemål både for transportentusiaster og familier.
6. *Kulturarv:* Museet spiller en vigtig rolle i at bevare Danmarks sporvejshistorie og uddanne offentligheden om de historiske sporvognes betydning.
Bemærk, at konkrete detaljer om museet, herunder udstillinger og begivenheder, kan ændre sig over tid, så det er en god idé at tjekke museets officielle hjemmeside eller kontakte dem direkte for de mest opdaterede oplysninger, inden du planlægger et besøg.Af Kramers Creations - .
1:01
Sporvejsmuseet markerer 50 året for Danmarks sidste sporvogn (2022)Sporvejsmuseet markerer 50 året for Danmarks sidste sporvogn ved en kavalkade af linje 5-sporvogne og busser lørdag den 23. april 2022 10-17Af SporvognDK - .
3:07
Jul på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm (2021)For 31. gang fandt det traditionelle julearrangement med gløgg, æbleskiver, besøg af julemanden og salg af juletræer sted på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i weekenden den 11. og 12. december.Af SporvognDK - .
11:39
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Julen del 3 (2021)Denne video er del 3 af 3
Videoklip optages med Oppo Find X3 Pro og Vivo X60 Pro+Af Dinglehopper - .
10:17
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Julen del 2 (2021)Denne video er del 2 af 3
Videoklip optages med Oppo Find X3 Pro og Vivo X60 Pro+Af Dinglehopper - .
12:53
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Julen, del 1 (2021)Denne video er del 1 af 3
Videoklip optages med Oppo Find X3 Pro og Vivo X60 Pro+Af Dinglehopper - .
0:46
Sporvejsmuseet - Det øsregner... (2021)6. juli 2021 fik vi lige en ordentlig omgang regn om eftermiddagen.Af SporvognDK - .
1:45
Sporvejsmuseet - eftersyn af Oslo Sporveier 203 (2021)Oslo Sporveier 203 er en HØKA-sporvogn, der blev tilføjet til museet i 2000. Sporvognen blev oprindeligt bygget i 1953 og renoveret i 1983. Efter en afsporing i 2019 kræver sporvognens bogier en renovering.Af SporvognDK - .
10:07
Med SJB til Ejlers Eg - Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm (2020)I juli 2020 tog SJB en tur bag rattet i KS 587 til Eilers Eg, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms sædvanlige sporstrækning. Undervejs deles der information om strækningen, både med tekst og med en af museets kyndige konduktører i baggrunden.
Med SJB på vej til Eilers Eg er forpladsen der, hvor sporvognene afgår mod skoven. Velkommen ombord på linje 16 fra København. Jeg vil ikke sige for meget endnu, bortset fra at du måske finder dette et usædvanligt sted for byens sporvogne at køre gennem skoven eller guldpladsen. Så vi har forsøgt at få denne første strækning til at føles lidt mere byagtig ved at tilføje kulisser, der skal ligne butikker; de er dog ikke rigtige butikker, kun 1,5 meter dybe. De er dekoreret med forskellige genstande, som jeg gerne vil have, at du nyder. Jeg vil være stille et øjeblik. Museumsgaden Tobaksmarken, der åbnede i 1985 og lukkede i 2017, markerer hvor linjen bliver enkeltsporet med signaler, der styrer trafikken. Til venstre er signalerne markeret med "S" for stop og "I" for kør. Jeg vil også fortælle dig om de sporvogne, du kører i. De stammer fra Københavns Sporveje og er en del af en klasse, der omfatter 118 motorvogne og 83 trailere bygget i 1930'erne. På dette tidspunkt var de første elektriske sporvogne fra 1901 til 1910 ved at vise deres alder. At de kørte indtil 1966 er en historie i sig selv, men det er derfor, denne klasse blev bygget. Designmæssigt blev de godt, da både motorvogne og trailere nu er identiske, i modsætning til i begyndelsen af det 20. århundrede. Denne klasse varede indtil Københavns sidste sporvognslinje lukkede i 1972. Sporvogn 587 blev bygget i 1940, hvilket gjorde den til en af de senere i klassen. Flemmingsminde (til minde om Flemming), åbnede i 1987, er hvor vi er nu, ved et stoppested kaldet 'Flemmingsminde'. Til højre for os er der et lille skur, der fungerer som venteværelse, oprindeligt placeret på Vestre Kirkegårds Allé, da sporvognslinjen blev betjent af hestesporvogne i 1893. Det er 127 år gammelt. Da elektriske sporvogne blev introduceret, fortsatte de med at betjene. Efter at busserne tog over, blev området forældet som venteplads, fordi busserne nu kunne køre direkte til kirkegården. Stoppestedet er opkaldt efter et medlem af foreningen, der faldt over en mast til køreledningerne i 1985 - resterne af den væltede mast kan stadig ses ved siden af den første mast til venstre. Efter sporvognsdriften ophørte her, blev venteværelset brugt som et redskabsskur af kirkegårdsarbejdere, angiveligt lavet af gamle gravsten. Indenfor er der en lille udstilling om den jernbane, som sporvognen blev bygget på - Midland Railway, som kun kørte i 11 år, før den lukkede. Vi nærmer os nu "Skovkanten" (Skovkanten), der signalerer, at vi går ind i skoven. Her passerer vi endnu en sporvogn fra i dag - en dobbeltdækker fra 1900. Sjovt faktum: København var den eneste skandinaviske hovedstad, der havde denne sporvognstype. Dine billetter er gyldige på alle sporvogne, så hvis du vil tage dobbeltdækkeren, er du velkommen til det. Skovkanten åbnede i 1990. Sporvognen passerer Gammel Sparegodtvej (Gamle Sparegodtvej), hvor føreren ringer med klokken for at advare fodgængere. Til venstre kan du se stoppestedet med samme navn. Broen (Broen), der åbnede i 1993 med en ny perron tilføjet i 2018, er det næste stop. Den har fået navnet "Broen" på grund af den nærliggende bro cirka 50 meter længere fremme, bygget hvor en jernbane engang kørte, og en vejoverskæring var nødvendig. Broen ejes stadig af BaneDanmark (jernbaneinfrastruktur), som lejlighedsvis kontrollerer dens tilstand i stedet for at udskifte den. Det er også et populært fotosted for sporvognsentusiaster. Vi når snart frem til endestationen, Eilers Eg, og efter en kort pause går turen tilbage til museet. Du er velkommen til at blive på bussen eller stige af og gå en tur i skoven. Eilers Eg åbnede i 1999. Her går sporvognen ind i en ring og passerer museets café, med en sporvogn fra Düsseldorf til højre. Sporvognsbetjenten minder blot passagererne om, at sporvogne kører med 10 minutters intervaller. Sporvognen til venstre er en model, der blev brugt på en københavnsk skoles legeplads og erstattede en gammel trailer. Du kan nyde medbragt mad, selvom vejret er dårligt. Ventesalen til højre, der oprindeligt lå ved Fruens Bøge, er nu en del af museet, doneret af Odense Byråd. Mere information om museet: www.Sporvejsmuseet.dk. Tak fordi du tog med os!Af SJB Media 1996 - .
7:01
Sol, skyer og efterår på Sporvejsmuseet (2019)Lidt efterårsstemning fra starten af september.Af SporvognDK - .
4:51
Århus på Sporvejsmuseet (2018)En tur til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Vi skulle hente en gammel billetautomat til vores egen gamle Århus-bus. På museet er flere gamle Århus sporvogne og busser bevaret.Af Flemming Berg Olsen - .
7:32
Modelsporvejsudstilling på Sporvejsmuseet 28/07-2018 (2018)I sæsonen 2018 markerede Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm sit 40 års jubilæum, ved en række begivenheder året igennem. En af dem var en stor modelsporvejsudstilling med flere udenlandske gæster. I filmen her ses et uddrag fra udstillingen d. 28 juli.Af SJB Media 1996 - .
12:26
Sporvognsmodeludstilling '40 år af Skjoldenaesholm Sporvejsmuseum'Sporvognsmodeludstilling '40 år af Sporvognsmuseet i Skjoldenaesholm', 24. - 29. juli 2018Af HStrab - - .
5:22
SporvejsmuseetBesøg på Sporvejsmuseet Skjoldnæsholm Juni 2018
Glem ikke at "Like" videoen hvis du kunne lide hvad du så, og Abonner på kanalen for flere af mine videoer.
Dont forget to "Like" the video if you liked it, and subscribe for more videos.Af Mikkel Graugaard Hansen - .
5:10
Medlemmernes dag 2017Den 29/7 - 2017 afholdte Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, deres årlige "medlemmernes dag", der blev afsluttet med diplomkørsel.
Årets "overraskelse" var KS 567 og 226Af SJB Media 1996 - .
2:34
Sporvejsmuseet - Forårsklargøring (2017)Den 8. april forberedte museets medarbejdere sig til sæsonåbningen søndag den 16. april.Af SporvognDK - .
18:25
Hamburg sporvogn sidevogn 4384 restaureret og tilbage i brug (2016)Hamburger V7BE 4384 tilbage i passagertrafik efter 41 år
Producent: Orenstein & Koppel (1957)Af HStrab - - .
33:36
Sporvognsmuseum Skjoldenæsholm/DK, flytte til Remise 3 (2015)Sporvognsmuseet Skjoldenæsholm/DK,
Flytning fra 'Elephant House' til den nye Remise 3.Af HStrab - - .
4:54
Hamborg sporvogne, natteskud i SkjoldenæsholmHamborgs sporvogne (V6E, V7BE og PCC 3060) kører om natten i Dansk Sporvognsmuseum Skjoldenæsholm, august 2015Af HStrab - .
4:45
Sporvejsmuseet - Trafikweekend (2015)Lørdag den 25. juli og søndag den 26. juli 2015 afholdt Skjoldenæsholm Sporvejsmuseum sin årlige trafikweekend.
Omkring klokken 14.00, på vej tilbage til museet, passerede vi den nybyggede Depot 3, hvor de to første spor nu er færdige – et syn, som selv passagerer i hestetrukne omnibusser kan nyde. Museumsleder Michael Lund havde travlt, da gæster fra Tyskland ankom og havde brug for vejledning til deres parkeringspladser ved det maritime universitet, som ligger halvanden kilometer fra Sporvejsmuseet. Adskillige veteranbilejere ventede ivrigt på, at turen skulle fortsætte ved museet. Turen gik først rundt om Valsøs mindre sø, med Københavns Royal Tiger-baner som guide. Ved ankomsten til museet blev veteranbilerne mødt af arrangøren, Veteraner, som uddelte informationsmateriale til deltagerne. Trods et kraftigt dagligt regnvejr lykkedes det Sporvejsmuseet at undgå kraftig regn lørdag morgen. Efter et par timers besøg gjorde de tyske gæster sig klar til at fortsætte til Sverige. Forladelsen af museet foregik i orden med horn og lygter som signal.
Kl. 14.00 fandt præmieoverrækkelsen for veteranbilerne sted. En af vinderne var Erling Roland Petersen med sin 1957 M 1000, som jeg er den femte ejer af. Den kørte oprindeligt på Fyn, og da jeg købte den, hentede jeg den i Jylland. Jeg besøgte den første gang i 2000, og det var en spændende oplevelse; jeg var også heldig. Min frue og jeg vandt tidligere præmier for bedste kostume, og i dag var jeg så heldig at modtage en pris for årets flotteste bil. Gæsterne havde en uventet ekstraordinær oplevelse - et godt gammeldags slag fra Bostok-lastbiltoget. Lastbiltoget kunne ikke køre tilbage til museet ved egen kraft, så der blev anmodet om assistance til at trække det. Er der nogen til rådighed til at signalere, efter at Bostok-lastbiltoget er blevet flyttet? Kan de andre lastbiler begynde deres tur tilbage til museet? Museet lukkede kl. 17.00 og åbnede igen kl. 17.16. Cafébilen, som det sidste køretøj, der kørte, var også en del af returrejsen. På vej tilbage kørte Melbs vogn, selvom den var på vejen, stadig problemfrit under Eif Petersens kyndige opsyn. Der var masser af plads, og cafévognen kunne køre ind i skuret efter en lang dag i skoven.Af SporvognDK - - .
7:20
Sporvejsmuseet - Store Kavalkadedag I (2015)I anledning af Sporvejshistorisk Selskabs 50 års jubilæum i februar måned afholdt Sporvejsmuseet den 20. juni 2015 en kavalkade med 68 af museets køretøjer.
I første afsnit kan du se talerne af museumsleder Mikael Lund og Ringsteds borgmester Henrik Hvidesten (V).Af SporvognDK - .
7:45
Sporvejsmuseet - Store Kavalkadedag, II (2015)I anledning af Sporvejshistorisk Selskabs 50-års jubilæum den 8. februar 2015 afholdt Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm en kavalkade lørdag den 20. juni 2015, hvor alle driftsklare museumskøretøjer var ordnet i rækkefølge efter anskaffelsesdato.
Indhold:
00:00 Start
00:17 Københavns Sporveje KS 587
01:10 NESA tårnvogn 501-02
03:20 Om etableringen af et sporvejsmuseum
04:30 Københavns Sporveje slibevogn S1
04:40 Snerydningsmaskine
04:50 Tårn til banevedligeholdelse
05:35 Københavns Sporveje KS 22
07:00 Københavns Sporveje 389/1172
Da sporvognene i København blev pensioneret, anskaffede de en større samling af sporvogne, som de selv fik foræret. En af disse, 587 linje 8, står foran os. Den blev bygget i 1940 og var i drift til det sidste. Fra sporvognene modtog de fire Buggy-vogne, to lokomotiver, to sidevogne og to trailere, hvoraf vi skal se den ene om et øjeblik. Vognene blev opbevaret i Svanemøllen-depotet, hvor vores medlemmer kunne arbejde på dem. 587 er for nylig blevet renoveret her på museet, så den nu fremstår i en smuk og næsten ny stand. Den næste vogn, der ankommer, kan måske vise mere alsidighed, da det ikke kun var sporvogne og busser; arbejdskøretøjer er også en del af samlingen. Og her kommer vores bus med vores smukke Ford V8 fra 1938, Nesa F 50102, en automobil tårnvogn, der bruges til reparation af ledninger. Dette gøres fra platformen på taget. Vognen skubbes ud af en hydraulisk pumpe, så den kan bruges. Håndtaget, det lille hjul øverst på tårnet, kan løfte tårnet til en ret høj højde, og som I måske bemærker, er vognen ikke udstyret med støtteben, så når tårnet er helt hævet, er det en oplevelse at stå deroppe. Sidste gang vognen blev brugt, var blandt andet under etableringen af gadebelysning ved Lyngbyvejen for at forbedre gadens profil, hvor vognen kunne udnyttes. Siden da blev den bragt hertil for vedligeholdelse og derefter taget til Dong for at blive restaureret. Vognen er blevet renoveret på Nesa og Dongs værksteder. Jeg kan fortælle jer, at da vognen var dårligt repareret, måtte den præsenteres for foreningens medlemmer, hvilket skete på vores årlige medlemsdag, hvor alle medlemmer er inviteret. Og der stod vi, lige ved at demonstrere vognen og fortælle om den, da den begyndte at køre. Ja, der var faktisk skader, så vognen er normalt udstillet inde i Valby Remise, med mulighed for at kigge i kassen bagerst, hvor der er indrettet et lille værksted til reparationer på stedet.
Jeg nævnte tidligere, at de arbejdede på at etablere et sporvognsmuseum. Foreningens ledelse så, at projektet i Brøndby sandsynligvis ikke ville være muligt, så de besluttede i stedet at annoncere i forskellige aviser, herunder lokalaviser på Sjælland, både for at finde plads til et sportsmuseum og for at opbevare sporvogne, fordi de forventede, at det efter lukningen af sporvognsdriften i København ikke længere ville være muligt at opbevare sporvogne der. De kontaktede en landmand i nærheden, som anbefalede godsejeren, Vilen Brundin Nergaard, på Skørn Desholm Gods. Dette skete den 23. december 1971, og kommunikationen var øjeblikkelig og positiv. Han var fremsynet og mente, det var en god idé at have et sportsmuseum på Skørn Holm. I 1972 overtog de en lade, og det er denne vogn, der ankommer. Her har Københavns sporvogn S1 en snevogn monteret foran, der bruges til at rydde sne fra gaderne.
Lignende vogne havde en saltkværn, der også muliggjorde tilsætning af salt. Et tårn er monteret bagpå for at holde den på sporet. S1 blev bygget i 1900 som et toetagers trafikkontrolkøretøj. To år senere blev det ombygget til køreledningsdrift, og i 1924 blev det ombygget til en et-etagers sporvogn. I 1952 blev S1, også kendt som nummer 23, ombygget sammen med et søsterkøretøj og kørte som en skinnebaseret sporvogn indtil lukningen i 1972. SS overtog begge vogne og begyndte at ombygge S2 til et trafikkontrolkøretøj i form af en dobbeltdækkervogn, som den så ud efter ombygningen i 1924. Imidlertid mente et af vores medlemmer, manden bag vores afdeling på Bornholm, at en dobbeltdækkervogn var for kedelig, så han igangsatte et projekt for at restaurere S2 til sin oprindelige version fra 1915, med en lukket front og bagende af føreren og tilføjelsen af en første sal for at give overdækning og stil. Nu er den tilbage i normal drift her på museet og vil kunne køre i trafikken i dag. Bagest ses den åbne sidevogn 389, bygget i 1909 og udgået som museumsgenstand i 1936. Den tilhørte senere HT Museet, og i 2003 blev den erhvervet af museet. Åbne sidevogne var almindelige i København indtil 1936, hvor de blev taget ud af drift; de fleste blev derefter solgt til sporvognsoperatører i Helsinki.Af SporvognDK - .
6:31
Sporvejsmuseet - Den nye cafévogn overdraget (2014)Den 2. april 2014 blev den nye cafévogn overdraget til Cafévognsteamet.
Jeg er nu nået til et punkt, hvor Team 100 kan overdrage 2410 til Cafévognspersonalet, ikke fordi vi er færdige med den, men fordi den nu er i brug. Vognen er stort set færdig, men nogle udvendige installationer skal stadig færdiggøres. Der vil naturligvis blive foretaget fremtidige ændringer, efterhånden som vi får mere erfaring med vognens drift. I 2002 foreslog Per Tingman, at vi skulle have en cafévogn. Vogntoget var designet til dette formål. Der blev udført testkørsler for at sikre, at sporet var egnet, så kaffen ikke løb over i kopperne. I sidste ende måtte vogntoget stå i løkken. Jeg lavede en salat; ellers ville alt ligge og flyde på gulvet.
På det tidspunkt var der syv piger - de syv seje - der betjente vognen, og den generelle opfattelse var, at Cafévognen havde to salater fra kiosken. Gradvist blev der afsat midler til indkøb og kommoder. De er faktisk de samme som dem, vi bruger i dag, og de fleste af dem er blevet solgt. Cafévognen fungerede som en salgsø, så RS AG 924 k nu er en Cafévogn. Om 12 år vender den tilbage til sit oprindelige formål som en biv. Den var spion flere gange i historien, men i 2011 blev den endelig taget i brug ved ombygning. Det første, der skete, var, at J rengjorde indersiden på én dag. Måske mest bemærkelsesværdigt var den udvendige maling, som J også færdiggjorde.
Per og Claus tog sig af elinstallationerne, mens Køren håndterede det underjordiske arbejde. Jeg nævner blot et par detaljer, men samlet set er der brugt 10 timer på dette projekt. Nu overlader vi Cafévognen til netværket og Cafévognspersonalet, og jeg håber, I bliver glade for den. Pas godt på den nu, da den i starten var dyr. Selvfølgelig skal der ændres nogle ting, men lad os se, hvordan den klarer sig i daglig brug. Så ville jeg sige: 'Lad os fejre dens brug med tre hurraråb, og længe leve Caféen!' Jeg synes også, det er dejligt, at vi kan fejre i dag, så lad os gøre dette til en officiel overdragelse af vognen. Det har været et projekt, der tog længere tid end forventet. Vi troede oprindeligt, at den ville være i drift sidste år, men det tager mere tid.
På den anden side mener jeg, at vi har dækket mange detaljer om vognen, og der har været fremragende sparring med cafévognsteamet for at sikre, at interiøret opfylder jeres ønsker. Jeg tror, det er en vogn, vi vil være begejstrede for. Jeg er også glad for, at Rostok-sidevognen nu kan vende tilbage som sidevogn til den nyrenoverede 97. Nu hvor vi har 2410, synes jeg, det har været meget dejligt at have udstyret den til dette formål, og jeg tror, det bliver en stor succes. Til sidst vil jeg gerne takke alle involverede i projektet. Der er en del flere end Team 100 - dem, der var mest involveret - men mange andre bidrog også, og jeg synes, vi skylder dem en tak. Tak også til kassereren for at godkende jeres overskridelser. Ja, tak! Det vil være et værdifuldt aktiv for os, præcis som vi forestillede os, da vi startede dette projekt. Det har været en fuldtidsindsats fra caféteamets vegne. Mange tak for den fremragende cafévogn. Jeg er ret sikker på, at den vil leve op til vores forventninger, både nu og i fremtiden. Jeg ser virkelig frem til at tage den i brug med den første prøvekørsel. Jeg vil se, om der er behov for justeringer efter den første dag, men jeg er sikker på, at vi sammen finder ud af, hvordan vi får den til at fungere rigtig godt. Tak også til alle, der udførte et kvalitetsarbejde.Af SporvognDK - .
2:01
Sporvejsmuseet - Fra arkiverne 2 (2014)I andet afsnit viser vi lidt fra filmarkiverne fra foråret 2014Af SporvognDK - .
2:01
Sporvejsmuseet - Fra arkiverne 9 (2013)I august 2013 arrangerede Golfklubben en turnering "Skjoldenæsholm Open".
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm opvartede golfspillerne med bl.a varm kaffe ved overgnagen ved Tobaksmarken.Af SporvognDK - .
2:01
Sporvejsmuseet - lige nu - del 1 (2013)Atmosfære, regnvejr og besøg af glade fotografer - Sporvejsmuseet søndag den 26. maj 2013.
For dem af jer, der tror, vi har fotos og oplevelser, burde vi have en æske, færre videoer, 65, se noget i jer, eller latte, hvad enten det er vand eller ris Sandow med det samme, så snart Brierly, vil lære et sprog, Artica, nu fire Lono Picasso lesbiske rørvarmere, har offentligheden imod det, søg efter spinat, som allerede er deres butiksfacadetider, eller dejligt, ikke for forbrydelser, vil have noget fantastisk.Af SporvognDK - .
8:01
Sporvejsmuseet - Besøg af Jørgen de Mylius (2013)Den kendte radiopersonlighed og DJ Jørgen de Mylius besøgte Sporvejsmuseet med sin familie søndag den 28. april 2013.
Udover at prøve kræfter som chauffør, fortæller han også kort om erindringsbogen "Tak for al musikken".
I januar fejrede Jørgen de Mylius sit 50-års jubilæum hos Danmarks Radio. I den anledning skrev han en erindringsbog med titlen "Tak for alt". I sin musikalske rejse reflekterer han over over 50 års erfaring med musik. Han taler dog også om sin interesse for nummeret, som han selv beskriver det. Jeg snakkede med Jørgen de Mylius om hans fascination af nummeret, men først skal vi ud og køre en tur på banen med Jørgen de Mylius som chauffør. Man burde have lov til at tage styringen nogle gange, så jeg er sikker på, at... Har du tændt den? Har du slukket den? Nu kommer Ling Bu sådan her? Giver du den en, to, tre, fire, fem? Ja, okay, sådan her? Har du set Ling Bus piger? Det var den, der kun kørte forbi dyreskolen, og så blev de markeret. Jeg underviser mine piger lidt. Ja, selvfølgelig, høj. Ja, det har du helt sikkert brug for. Jeg siger ja, giv to væddere, tak. Ja, vi kigger på signalet. Nej, jeg. Så giver du en kontakt for at øge antallet op til tre, indtil du når skiftesporet, sådan her. Nej, jeg. Jeg kørte den så ofte, især til Aarhusgade-depotet, fordi han ofte steg af der og så tilbage i nul år; han hedder Larsen. Den var så sød af en far; jeg fik altid lov til det, jeg kunne holde ud. Nu, nu giver vi den Pl igen. Åh, hvor er den dejlig, Jørgen de Mylius. Du har lige kørt i en bil med nummer 437. Når vi ser på årsrapporten fra FR Sporvognsmuseum fra 1984, var du også ude at køre i den samme bil. Hvordan havde du det med gensynet? Hvad? Ja, dejligt gensyn. Jeg elsker både lyden af sporvognen og den generelle ånd i en sporvogn. Jeg har det stadig sådan. Jeg synes, det var forfærdeligt, at de borgmestre – og borgmesteren og hans lærlinge – da de besluttede at afskaffe sporvognene, ikke indså, at det ikke var vejen frem at lukke nogle linjer; de burde i det mindste have beholdt 10 eller 8 af linjerne. Det var meget, meget bedre end de busser; i stedet for at smide alt det væk. Du beskriver din interesse for banen i den bog, du skrev om dit 50-års jubilæum i Danmark, "Tak for Alt". Musikken der beskriver din interesse for banen, som går tilbage til barndommen. Ja, det var lidt sådan. Det var fordi musikken kom ind og tog lidt over. Der var en overlapning, vil jeg sige, men den tog over den interesse. Før det brugte jeg det meste af min fritid på at køre med sporvogn. Mange andre raske drenge stod der, skrev nummerplader på biler og lavede mærkelige ting. Men jeg blev interesseret i sporvogne og kategoriserede dem med en god ven, Leif Sundby, som dengang var kendt som Leif Larsen, som jeg gik i klasse med. Vi kørte rundt og førte så en note derhjemme for hver eneste sporvogn, vi opdagede. Åh, og vores hobby var at køre rundt og se, om der var skiltet fra linje ni til linje 15, for det var det, de gjorde af og til. Hvis man pludselig så et tog af vogne, der var hakket op, tog de et af de resterende på linje 15 og skiltede det om til linje n9, og lignende handlinger blev foretaget. Det var vores hobby, og gennem den lærte jeg også København at kende på en helt fantastisk måde. Vi cyklede rundt hvert år; til min fødselsdag fik jeg et sporvognsnetkort - mit største ønske hvert år. Det stod øverst på min ønskeliste, og jeg fik et netkort. Du beskriver også din interesse for sporten i din bog som en særlig interesse, men den udviklede sig lidt senere i livet, da du begyndte at lave pokis på DR. Der dukker en deltager ved navn Claus Petersen op. Ja, og det sjove ved ham var, at han kom ind, og jeg fandt endelig en kammerat, der var lige så interesseret i rockmusik og popmusik, som jeg var, og som jeg kunne snakke med. Jeg følte mig altid lidt alene i 60'erne; I radioen var der kun mig, der var interesseret i pop- og rockmusik. Jeg var også den eneste, der spillede det og talte om det med SP. Jeg havde ikke rigtig nogen at tale med. Når jeg sad med kolleger, var nogle ikke rigtig interesserede – de havde faktisk andre prioriteter. Så pludselig mødte jeg en, der virkelig var optaget af det med liv og sjæl, ligesom mig. En dag sagde han til mig: 'Forresten, jeg har læst nogle interviews med dig,' og vi opdagede, at vi delte en anden interesse. Det viste sig, at selvom han var fire år yngre, var han også enormt interesseret i sporvogne. Jeg synes, det var fantastisk. Vi havde begge to lidt forskellige interesser – delvist og delvist. Men mange musikinteresserede tog det så alvorligt, at vi gik i detaljer, og vi gjorde det samme med nummeret. Vores fælles interesser og arbejde førte også til, at vi tog til Sporvognsmuseet i 1979 for at indspille nogle sessioner med Lollipops. Han var også usædvanlig dygtig til musik, og jeg hyrede ham til at hjælpe mig med forskellige programmer.Af SporvognDK - .
8:23
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm - fra Eilers Eg til Forpladsen (2013-2016)Meget er sket på 3 år som man kan se. Blandt andet er museet i stor stil ved at udvide med nye udstillings haller og remiser.Af SJB Media 1996 - - .
Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med motorvogn 929 ved Eilers Eg (2012)NESA 929 som julesporvogn i sløjfen ved Eilers Eg, december 2012.Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - .
10:02
Sporvejsmuseet - Hestesporvognen Hønen (2012)Søndag den 7. oktober 2012 var hestesporvognen Hønen ude at køre med en rigtig levende hest - se her Kurt Bergs optagelser fra dagen.Af SporvognDK - .
2:01
Sporvejsmuseet - Fra arkiverne 8 (2012)Juni 2012: KS 587 prøvekøres efter at have fået renoveret bogier i Gera.
Et filmselskab har lejet "jernbaneoverskæringen" for at indspille en trailer til Zulu Comedy Awards.Af SporvognDK - .
1:03
Lær at køre sporvogn (2011)I efterårsferien kan du selv lære at køre sporvogn på Sporvejsmuseet SkjoldenæsholmAf SporvognDK - .
6:16
Regnvejrsdag på SporvejsmuseetRegnvejrstemning på Sporvejsmuseet den 11. august 2011Af SporvognDK - .
13:44
Sporvejsmuseet - "Führerstandsmitfahrt" med KS 575 (2011)Den 11. august 2011 er Kurt Berg vognstyrer på Lunding bogievognen KS 575. På turen fra Sporvejsmuseet til Ejler Eg og tilbage igen, har han videokameraet med - se resultatet her :-)Af SporvognDK - .
4:17
På tur med Rheinbahn 2412 (2011)"Führerstandsmitfahrt" med Rheibahn 2412 på Sporvejsmuseet SkjoldenæsholmAf SporvognDK - .
8:30
Hamborg sporvognstog i Skjoldenæsholm under køreprøver (2010)Hamborg sporvognstog (V6E+V7BE) i Skjoldenæsholm/DK den 26. juni 2010 under køreprøver.Af HStrab - .
4:58
Et besøg på Sporvognsmuseet ved Skjoldenæsholm, Vestsjælland (2010)Et besøg på Sporvognsmuseet ved Skjoldenæsholm, Vestsjælland.Af Niels Hoffmeyer - .
9:57
Mest viste video - Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm (2009)Nyd lydene og seværdighederne fra Danmarks Sporvognsmuseum "Skjoldnæsholm".
Modelsporvogn: Skjoldenæsholm ved Eilers Eg (2009)Legehus bygget som en KS-bivogn, den kommer fra legepladsen på ØresundvejsskoleAf Henrik Boye - .
4:01
NESA 929 for egen kraft (2008)12. maj 2008 (2. pinsedag) - TEAM 929 prøvekører den nyrenoverede Lunding-bogie for første gang ved egen kraft.
Hvis man skruer dem af fra bunden, kan man nå dem længere nede. I dag er det den anden pind, og Tim 29 er fuldt operationel og arbejder på sporvognen, selvom det ikke er en almindelig arbejdsdag på grund af nogle tekniske problemer. Fotografen må ikke stige på sporvognen for at tage billeder, så i stedet for én sporvogn bruger vi en anden. Til alles overraskelse fremstår i29 nu tom, ligesom i1, på en prøvekørsel, hvor den kører ved egen kraft fra ejerens side. Team 29 har overvundet tidligere vanskeligheder og mener, at prøvekørslen burde gå godt. Må jeg spørge, om det var planlagt, at du skulle ud og køre i dag, eller om det bare var held, at du blev færdig til tiden? Nej, det var planlagt. Så vi får ikke en vagt mere i dag, Erik. Har du ikke lyst til at stå op? Hvad sagde du om i dag? I to var på øen i en uge, mandag og onsdag, hele vinteren. Det var iskoldt dernede – sådan er det. Ingen flere kram, J. Den bliver ikke engang skubbet eller trukket. Nej, vi skal også hjem i løbet af dagen og kører Ej, en af de sorte. Og den er ikke deroppe; det er fint. Det burde gå langsomt, men støt, med en lang forsinkelse.Af SporvognDK - .
Skjoldenæsholm 1435 mm med motorvogn 100 ved Eilers Eg (2006)Kronprins Frederik skal til at køre KS nr. 100, leveret som toetages motorvogn 1901, ombygget til enetages i 1924.Af Henrik Boye - .
Skjoldenæsholm 1435 mm med motorvogn 50 ved Eilers Eg (2006)Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary på første salen i motorvogn 50, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.Af Henrik Boye - .
7:42
Sporvejsmuseet - Trafikweekend (2005)Velkommen! Sporvognen afgår til museet ca. hvert 10. minut.Af SporvognDK - .
3:47
Sporvogne på Skoldenæsholm. 27. juli 2004Besøg på Sporvejsmuseet, 27. juli 2004.Af Dines Bogø - .
Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med motorvogn 17 ved Eilers Eg (2004)Motorvogn nr. 17 fra De kjøbenhavnske Sporveie er Sporvejsmuseets ældste elektriske motorvogn. Den blev bygget som akkumulatorvogn af Falkenried i Hamburg i 1897. I 1902 blev den ombygget til luftledningsdrift, og den benyttedes som trafikvogn til 1927. Efter nogle år som arbejdsvogn har den siden 1936 været museumsvogn.
Bivognen DKS nr. 283 er bygget som toetages hestesporvogn omkring 1870 og blev i 1902 ombygget til bivogn til den elektriske drift. Den kørte som sådan til 1933.Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - .
Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med åben bivogn 389 ved Eilers Eg (2003)Åben bivogn nr. 389 fra Københavns Sporveje (Scandia 1909) ved endestationen Eilers Eg på Sporvejsmuseet. KS benyttede åbne bivogne, af denne type fra 1901 til 1936.Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - .
Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med dobbeltdækker-motorvogn 50 ved Eilers Eg (2003)Motorvogn nr. 50 fra Frederiksberg Sporveje (Larsens Vognfabrik 1915) ved endestation Eilers Eg på Sporvejsmuseet. Vognen overgik i 1919 til Københavns Sporvej, hvor den var i trafik til 1933.Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - .
Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med ledvogn 815 ved Eilers Eg (2001)I 2001 lykkedes det Sporvejsmuseet at hjemføre to af de københavnske ledvogne, der i ca. 30 år havde kørt i Alexandria i Ægypten. Nr. 815 (DÜWAG 1960) er fotograferet i Alexandria-udseende i sløjfen ved "Eilers Eg". Ventesalen stammer fra Fruens Bøge-endestationen i Odense.Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - .
Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med ledvogn 890 ved Eilers Eg (2001)I 2001 lykkedes det Sporvejsmuseet at hjemføre to af de københavnske ledvogne, der i ca. 30 år havde kørt i Alexandria i Ægypten. Nr. 890 (DÜWAG/Københavns Sporveje 1966) og 815 (DÜWAG 1960) er fotograferet i Alexandria-udseende i sløjfen ved "Eilers Eg"Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - .
Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med motorvogn 470 ved Eilers Eg (2000)På grund af vognmangel under og lige efter Anden Verdenskrig byggede Københavns Sporveje i årene 1942-47 på sit hovedværksted en serie på 44 toakslede motorvogne og 65 tilsvarende bivogne - de såkaldte "scrapvogne". N´Motorvogn nr. 470 er bygget i 1945 og bivogn nr. 1065 i 1947. De var i drift til hhv. 1967 og 1968.Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - .
Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med motorvogn 587 ved Eilers Eg (2000)Ved Sporvejsmuseets julearrangement er der tradition for, at linie 0 kommer i trafik. Linien kørte i årene 1953-56 en enkelt dag i december som indsamlingsvogn for dagbladet Social-Demokraten.
Ved museets endestation Eilers Eg ses KS-motorvogn nr. 587 (KS' hovedværksted 1940) og -bivogn nr. 1552 (KS' hovedværksted 1934).Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - .
Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med motorvogn 275 ved Eilers Eg (1999)I 1999 kunne Sporvejsmuseet tage sløjfen ved "Eilers Eg" i brug, og dermed var museets 1,7 km lange normalsporede strækning færdig. Motorvogn nr. 275 Scandia 1907) holder i sløjfen. Ventesalen til venstre i billedet stammer fra Fruens Bøge-endestationen i Odense.Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - .
7:22
For 40 år siden - linie 7 overgår til busdrift (1971)Sikke en flot film lækre billeder men det giver mig altid et lille stik i hjertet når jeg ser sporvogne. Tænk hvis man have bevaret denne transportform og moderniseret nettet så var det ikke nødvendigt af opfinde den dybe tallerken igen som vores dages snak om letbane jo går meget på.Af SporvognDK - .
Nyt foto - tilføjet
Nyt foto - tilføjet
Nyt foto - tilføjet 















































