Los Angeles motorvogn 5028
Status ubekendtSporvogne fra Los Angeles
Vælg vogntype: Arbejdsvogne og motorvogne.
Beskrivelse
Solgt 1959 til General Urquiza Railroad, Buenos Aires, Argentina.
Sporvognens historie
Pacific Electric Railway (PE)
Nedlagt
: Leveret som Los Angeles motorvogn 5028, fabrik Pullman-Standard Car Manufacturing Company, serie 5000.
Postkort: Los Angeles motorvogn 5028 nær Downtown (1940)Forsvinden Udsigt
Den 24. november 1940 genoptog Pacific Electric Railway ren jernbanedrift til byerne Glendale og Burbank via metroterminalen i Los Ageles centrum. For at igangsætte driften blev nye strømlinede forstadsvogne bygget af Pullman-Standard Car Company taget i brug. Disse strømlinede vogne var det længste PCC-type udstyr, der blev bygget på det tidspunkt, og var de første vogne af denne type, der var udstyret med flerstyringsenhed og koblinger. Vognene af 5000-klassen modtog stor applaus fra linjens kunder. En gruppe af vognene blev prøvet på Venice Short Line, men de blev senere placeret på Glendale-Burbank Line, indtil linjen blev nedlagt i 1956.
Mens Pacific Electric stadig kørte passagertrafikken på sine sydlige og nordlige linjer, blev PCC-vognene placeret i tomgang i metroens terminalrør. Vognene forringedes kraftigt på grund af fugt, men de blev solgt tre år senere til General Urquiza Railroad i Buenos Aires, Argentina.
Vognene kører stadig på dette system i dag. I denne scene foretager nr. 5028 en inspektionstur på Pacific Electrics faciliteter i Santa Monica under en togtur.
Pacific Electric RailwayAf Donald Duke, Henrik Boye, Lyman E. Cox - .