: Vognnummer ændret til København motorvogn 437 (ex København motorvogn 685), fabrik Scandia, type KS, serie 422-446, bredde 2.10 m, længde 10.30 m, produceret 1915-1920.
Postkort: København sporvognslinje 9 med motorvogn 437 ved Taksigelseskirken (1965)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavns sporveje. Motorvogn nr. 437 (Scandia 1918) med tværsædet bivogn nr. 1443 (Scandia 1919) som linie 9 på Jagtvej ud for Taksigelseskirken under en SHS-udflugt den 20. juni 1965. Motorvognen og en tilsvarende bivogn ejes nu af Sporvejshistorisk Selskab.
4Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - .
: Kommet på museum som Skjoldenæsholm motorvogn 437 (ex København motorvogn 685), fabrik Scandia, type KS, serie 422-446, bredde 2.10 m, længde 10.30 m, produceret 1915-1920.
Postkort: Skjoldenæsholm motorvogn 437 på Sporvejsmuseet (1985)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
I Sporvejsmuseets remise foretages også vedligeholdelse og restaureringsarbejder på vognene.
Københavns Sporvejes motorvogn nr. 437 er bygget af Scandia 1918 og NESA-motorvogn nr. 929 (hos Københavns Sporveje nr. 617) er bygget af Københavns Sporvejes hovedværksted 1934.Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - .
Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med motorvogn 437 ved Valby Gamle Remise (1998)Den gamle Valby Remise fra 1901 blev i årene 1995-98 genopført på Sporvejsmuseet. Foran remisen et vogntog fra Københavns Sporveje med motorvogn nr. 437 og bivogn nr. 1460. Begge er bygget af Scandia 1918 hhv. 1920.Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - .
Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med ledvogn 2412 ved Valby Gamle Remise (2003)I anledning af Sporvejsmuseets 25 års jubilæum afholdets 31. maj og 1. juni 2003 en stor kavalkade på museet. Fra venstre ses Düsseldorf-motorvogn nr. 2412 (DÜWAG 1957), KS-bivogn nr. 1321 (Scandia 1914) og KS-motorvogn nr. 437 (Scandia 1918), Nr. 2412 var i 1957-58 prøvevogn i København.Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - - .
Sporvejsmuseet - Besøg af Jørgen de Mylius (2013)Den kendte radiopersonlighed og DJ Jørgen de Mylius besøgte Sporvejsmuseet med sin familie søndag den 28. april 2013.
Udover at prøve kræfter som chauffør, fortæller han også kort om erindringsbogen "Tak for al musikken".
I januar fejrede Jørgen de Mylius sit 50-års jubilæum hos Danmarks Radio. I den anledning skrev han en erindringsbog med titlen "Tak for alt". I sin musikalske rejse reflekterer han over over 50 års erfaring med musik. Han taler dog også om sin interesse for nummeret, som han selv beskriver det. Jeg snakkede med Jørgen de Mylius om hans fascination af nummeret, men først skal vi ud og køre en tur på banen med Jørgen de Mylius som chauffør. Man burde have lov til at tage styringen nogle gange, så jeg er sikker på, at... Har du tændt den? Har du slukket den? Nu kommer Ling Bu sådan her? Giver du den en, to, tre, fire, fem? Ja, okay, sådan her? Har du set Ling Bus piger? Det var den, der kun kørte forbi dyreskolen, og så blev de markeret. Jeg underviser mine piger lidt. Ja, selvfølgelig, høj. Ja, det har du helt sikkert brug for. Jeg siger ja, giv to væddere, tak. Ja, vi kigger på signalet. Nej, jeg. Så giver du en kontakt for at øge antallet op til tre, indtil du når skiftesporet, sådan her. Nej, jeg. Jeg kørte den så ofte, især til Aarhusgade-depotet, fordi han ofte steg af der og så tilbage i nul år; han hedder Larsen. Den var så sød af en far; jeg fik altid lov til det, jeg kunne holde ud. Nu, nu giver vi den Pl igen. Åh, hvor er den dejlig, Jørgen de Mylius. Du har lige kørt i en bil med nummer 437. Når vi ser på årsrapporten fra FR Sporvognsmuseum fra 1984, var du også ude at køre i den samme bil. Hvordan havde du det med gensynet? Hvad? Ja, dejligt gensyn. Jeg elsker både lyden af sporvognen og den generelle ånd i en sporvogn. Jeg har det stadig sådan. Jeg synes, det var forfærdeligt, at de borgmestre – og borgmesteren og hans lærlinge – da de besluttede at afskaffe sporvognene, ikke indså, at det ikke var vejen frem at lukke nogle linjer; de burde i det mindste have beholdt 10 eller 8 af linjerne. Det var meget, meget bedre end de busser; i stedet for at smide alt det væk. Du beskriver din interesse for banen i den bog, du skrev om dit 50-års jubilæum i Danmark, "Tak for Alt". Musikken der beskriver din interesse for banen, som går tilbage til barndommen. Ja, det var lidt sådan. Det var fordi musikken kom ind og tog lidt over. Der var en overlapning, vil jeg sige, men den tog over den interesse. Før det brugte jeg det meste af min fritid på at køre med sporvogn. Mange andre raske drenge stod der, skrev nummerplader på biler og lavede mærkelige ting. Men jeg blev interesseret i sporvogne og kategoriserede dem med en god ven, Leif Sundby, som dengang var kendt som Leif Larsen, som jeg gik i klasse med. Vi kørte rundt og førte så en note derhjemme for hver eneste sporvogn, vi opdagede. Åh, og vores hobby var at køre rundt og se, om der var skiltet fra linje ni til linje 15, for det var det, de gjorde af og til. Hvis man pludselig så et tog af vogne, der var hakket op, tog de et af de resterende på linje 15 og skiltede det om til linje n9, og lignende handlinger blev foretaget. Det var vores hobby, og gennem den lærte jeg også København at kende på en helt fantastisk måde. Vi cyklede rundt hvert år; til min fødselsdag fik jeg et sporvognsnetkort - mit største ønske hvert år. Det stod øverst på min ønskeliste, og jeg fik et netkort. Du beskriver også din interesse for sporten i din bog som en særlig interesse, men den udviklede sig lidt senere i livet, da du begyndte at lave pokis på DR. Der dukker en deltager ved navn Claus Petersen op. Ja, og det sjove ved ham var, at han kom ind, og jeg fandt endelig en kammerat, der var lige så interesseret i rockmusik og popmusik, som jeg var, og som jeg kunne snakke med. Jeg følte mig altid lidt alene i 60'erne; I radioen var der kun mig, der var interesseret i pop- og rockmusik. Jeg var også den eneste, der spillede det og talte om det med SP. Jeg havde ikke rigtig nogen at tale med. Når jeg sad med kolleger, var nogle ikke rigtig interesserede – de havde faktisk andre prioriteter. Så pludselig mødte jeg en, der virkelig var optaget af det med liv og sjæl, ligesom mig. En dag sagde han til mig: 'Forresten, jeg har læst nogle interviews med dig,' og vi opdagede, at vi delte en anden interesse. Det viste sig, at selvom han var fire år yngre, var han også enormt interesseret i sporvogne. Jeg synes, det var fantastisk. Vi havde begge to lidt forskellige interesser – delvist og delvist. Men mange musikinteresserede tog det så alvorligt, at vi gik i detaljer, og vi gjorde det samme med nummeret. Vores fælles interesser og arbejde førte også til, at vi tog til Sporvognsmuseet i 1979 for at indspille nogle sessioner med Lollipops. Han var også usædvanlig dygtig til musik, og jeg hyrede ham til at hjælpe mig med forskellige programmer.Af SporvognDK - .
2:01
Sporvejsmuseet - lige nu - del 1 (2013)Atmosfære, regnvejr og besøg af glade fotografer - Sporvejsmuseet søndag den 26. maj 2013.
For dem af jer, der tror, vi har fotos og oplevelser, burde vi have en æske, færre videoer, 65, se noget i jer, eller latte, hvad enten det er vand eller ris Sandow med det samme, så snart Brierly, vil lære et sprog, Artica, nu fire Lono Picasso lesbiske rørvarmere, har offentligheden imod det, søg efter spinat, som allerede er deres butiksfacadetider, eller dejligt, ikke for forbrydelser, vil have noget fantastisk.Af SporvognDK - .
Lucca kører sporvogn (2016)Lucca prøver at køre en sporvogn ved Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Tænd venligst for strømmen og ring med klokken, før vi begynder at køre. Sådan et hårdt skridt, så kommer den her imod mig, og du tager et skridt mere. Bliv lige her med et højt B på nul, mens vi gennemgår denne sportslige strækning. Stil dig i kø herop imod mig og tag et skridt mere. Hvis der er to, betyder det ikke noget; vi har K SK, ikke for mange. Tag et skridt mere. Ja, så stopper vi snart. Du skal køre tilbage til nul, klar til at bremse. Træk den mod dig selv for at starte med en. Tryk på en mere, så igen, igen og igen. En gang mere, så den sidste. Du vil se et signal med et 'S', der angiver 'Stop'. Skift signalet, så vi kan gøre os klar. Ring venligst på klokken én gang, før vi kører. Stil dig i kø herop igen, og bliv derefter til højre, indtil du trykker på sporskiftet. Kør den tilbage til nul, så kan du gøre det nu. Kør mod mig - en, to, tre, fire, fem. Mere, nu mere. En mere her, så igen. Se hvordan det går. Okay, nu stopper vi her. Tilbage til nul. Vær klar til at bremse - du tager en, så en mere, igen, igen og igen. Stille og roligt, brems forsigtigt; det er dejligt her. Tilbage til nul. Så snart vi stopper, kører vi igen - ring på klokken. Kør mod mig med en mere, så igen. En mere. Den sidste. Vi kommer snart til et sporskifte, hvor vi kører langsomt ind, så tilbage til nul. Begynd at bremse med bremsekontakten - en mere nu. Bliv ved sporskiftet, indtil vi kommer tættere på stoppet, brems derefter længere ned - ikke længere, og igen, igen. Den sidste, så tilbage til nul. Stop forsigtigt. Kør mod mig igen - en mere. Fint, så tilbage til nul. Vi tager en-to her mod mig - nej, den anden vej, den anden vej - mod mig, så tilbage til nul. Der er et kryds nu, så ring på klokken et par gange. Kom ind. Godt, så kør tilbage mod mig - en mere, og igen. En mere, så igen. Der er et stop hernede til højre, så snart kører du tilbage til nul. Gør det nu, så begynd at bremse og fortsæt uden at jeg siger noget – brems lidt mere, så tilbage til nul, når vi stopper. Ring på klokken, så kør tilbage. Kør mod mig – en mere, så igen. En mere, så tilbage til nul. Kør med sporskiftet inde – godt. Så tilbage til nul igen. Nu kaster du sporskiftet mod mig. Så kører den. Ja, du rammer præcis der, hvor du skal, sådan, og så tilbage til nul. Nu må vi hellere vente, til han er fyldt lidt op – den grønne med signalet, der siger 'S' derovre. Nu skal vi ud og fortælle signalsystemet, at vi gerne vil køre, når det er ledigt. Så nu skal du ud og arbejde udenfor. Jeg bliver nødt til at køre hele vejen derovre i regnvejr. Nej, det er ikke så meget lige nu. Se her, her. Se, du hænger den op, så den hænger dernede, så drejer du den den ene eller anden vej. Se, nu tændte lyset derinde. Så har vi fortalt signalsystemet, at vi gerne vil køre den, når den er ledig. Så vi kan komme ind i sporvognen og gøre os klar på den side mod mig. R, R, du rammer den fint; når du trykker på sporskiftet, kører du den tilbage til nul. Det er nok. Hvem vil eje den? En mere. Og en mere. Og en mere. Så kører den bare. Hvis du drejer, så kører du tilbage til nul. Lige når du er under broen, tager du et hurtigt bremsetjek. Jeg er helt oppe på nummer fem for Ja. Vi skal holde den rigtige hastighed. Vi øger farten, så tilbage til nul, og så skal du begynde at bremse med en bremsekontakt én gang til. Nu, og en mere der. Næste, og en ting mere. Og den sidste også. Okay, vi kan køre først, siger hesten. Tilbage til nul. Ja, så ringer du med klokken, og så kører du her mod mig med en sporskifte. Ja, fint, og en mere. Og så vender den tilbage til nul på grund af det næste sporskifte. Vi kommer til selve sporskiftet, så der. Skal vi køre stille og roligt ind? Så kan du tage to. Bremssignalet siger: 'Hvad kan vi køre?' Ja. Så giver du den et hurtigt hjerteslag. Ja, FL. Så kører du tilbage. Lucca prøver at køre en sporvogn ved Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, K til NØ. Så kører vi en, to, tre, fire, fem - her mod mig. Ja, her mod mig. Og en mere, en mere, og så tilbage til nul, for vi når snart SK. Hvad hedder dette stop her? Nu begynder du at bremse med et bremseskift, og en mere. Og en mere.Af Jeppex - .