: Leveret som København motorvogn 557, fabrik Falkenried/N. Larsen/Scandia, type Hovedtype, serie 105-234, bredde 2.10 m, længde 8.90 m, produceret 1901-1910, med 20 siddepladser og 26 ståpladser, 2 aksler.
- : Vognnummer ændret til København motorvogn 257 (ex København motorvogn 557), fabrik Falkenried/N. Larsen/Scandia, type Hovedtype, serie 105-234, bredde 2.10 m, længde 8.90 m, produceret 1901-1910, med 20 siddepladser og 26 ståpladser, 2 aksler.
5:00
Afskeden med de gamle vogne - På tur med linie 16 (1966)For 50 år siden - den 1.maj 1966 - udrangerede Københavns Sporveje de sidste gamle toakslede vogne. Sporvejshistorisk Selskab arrangerede en række ture på forskellige sporvognslinier - i denne film kan du se et tilbageblik på turen den 5. juni 1966, som foregik på linie 16.Af SporvognDK - .
Postkort: København motorvogn 257 ved Sjællandsgade (1966)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavns sporvejes motorvogn nr. 257 (DKS' hovedværksted 1907) på Nørrebrogade på Sjællandsgade under SHS-udflugt den 5. juni 1966.
Linie 16's kørsel til Søborg ophørte i 1962.Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - .
Tændstikæske: København motorvogn 257 (1978)Moderniseret Københavnsk motorvogn fra 1925. Kørte i 1967 som reklame for IRMA KAFFE der udskænkedes under kørselen.
Tegnet af Bo Bonfils for Irma '78Af Bo Bonfils, Henrik Boye, Irma - .
: Kommet på museum som Skjoldenæsholm motorvogn 257 (ex København motorvogn 557), fabrik Falkenried/N. Larsen/Scandia, type Hovedtype, serie 105-234, bredde 2.10 m, længde 8.90 m, produceret 1901-1910, med 20 siddepladser og 26 ståpladser, 2 aksler.
Et Besøg På Bornholm Med SHS (2016)Den 4. september 2016 tog Sporvejshistorisk Selskab (SHS) en tur til Bornholm, hvor der blandt andet blev anlagt vej forbi værkstederne i Østermarie og Trio, samt jernbanemuseet i Nexø.
Lørdag den 9. april samledes medlemmer af Sporvejshistorisk Selskab på Bornholm for at inspicere flere steder, herunder sporvognsværkstedet i Østermarie, som optræder i de første klip her. Den vogn, vi først skal undersøge, er et af de mange projekter, der er ved at blive taget i brug af Sporvejsstyrelsen på Bornholm, nemlig KS 567. Vognen, der tidligere var ejet af Transferklubben med Skelskør, restaureres nu til sin oprindelige form, kendt som Skørven, opkaldt efter de karakteristiske skærme, der er tilføjet til vognene for at reducere sygedage for chaufføren. Vognen, som Sporvejsmuseet erhvervede i 2011, stammer fra 1907. Restaureringen begyndte i 2012 og forventes at være færdig inden for et år, hvorefter den vil kunne køre ved egen kraft. Under museets besøg i værkstedet var vognen primært betegnet som linje OT. I den ene ende betjente den dog mere end blot én linje - linje 13 og 15 - inde i selve vognen, som begynder at se rigtig flot ud. Som nævnt kan vi inden for det næste år forvente en betydelig mængde arbejde på denne vogn med hensyn til drift. Man kan sandsynligvis udlede af dens korte akselafstand, at vognen vil være ret livlig, men udover KS 567 er der andre projekter i gang. Yderst til højre ser vi FS31, som tilhørte Frederiksberg Sporvej og forventes at ligne Frederiksbergs mose nummer 50, som museet allerede har kørende. Udover Bog 31 på Frederiksberg er der også FS22, der er placeret på Frederiksberg, som forventes at blive restaureret. Fra 1899-versionen, med en åben overetage og ingen afskærmning til vognens rat, er der tre motorvogne samt en sidevogn – nærmere bestemt KS 226. Denne sidevogn stammer fra mange andre, hvoraf nogle var de sidst byggede, oprindeligt hestevogne, der senere blev ombygget til sidevogne til elektriske sporvogne. Sidevognen forventes at være færdig noget senere end den motorvogn, den skal parres med, KS 567, men den vil mindst være lige så smuk efter besøget på jernbaneværkstedet i Østermarie. Turen fortsatte mod en af SPM's partnere på Bornholm, Trio Neksø.
Trio Neksø arbejder med metal, og firmaet har været behjælpeligt for museet ved flere lejligheder, herunder med at kopiere undervognen til Frederiksberg-motorvognene, der kun har deres vognkarrosserier pansrede. Virksomheden forventes også at deltage i flere af museets kommende projekter, såsom nogle sidevogne fra Odense. Et af disse er undervognen til den første Odense-sidevogn, vist her, og en anden forventes snart at blive sendt til Neksø. Odense-sidevognen er en åben model, nummer 51, mens museet også planlægger at sende sidevogn nummer 59, som er en lukket model. Begge sidevogne er delvist restaureret i Odense, og med undervognen restaureret i Neksø repræsenterer det et fælles projekt mellem de to steder. Dele af landet er enige med dig. Ved afslutningen af museets tur til Bornholm var der tid til et kort besøg på Jernbanemuseet i Neksø.
Her har Bornholms Jernbaneforening forsøgt at skabe et stationstema baseret på Bornholm, hvor man genskaber nogle tabte lokomotiver og vogntyper fra Bornholms jernværk, som dokumenteret i Tidende, blandt museets samling af vogne. Der er to passagervogne, en postvogn og en godsvogn. En af passagervognene her er af svensk oprindelse. Fløjten, der høres i baggrunden, tilhørte foreningens formand, Sten Møller, som under besøget fra Sporvejsmuseet delte nogle oplysninger om de forskellige genstande med os. Her fortæller han om et signalapparat fra Røn H station. På Rønnes Havn, mine damer og herrer, vil jeg gerne introducere den moderne tids ankomst på Bornholms Jernbaner. Et centralt apparat blev installeret i 1950 på Rønne H, og det var meget moderne. Hvis man kigger op, kan man se en ø. Hvad hedder det signal? Et orange signal. Deroppe, og hvis vi kunne få nogen til at kigge derhen og bekræfte, at der er et orange signal, er vi enige i det. Ja, jeg er meget enig. Og for politiets vedkommende er der intet signal i øjeblikket, der indikerer, at der var arrangeret noget på Rønne H, så den ansvarlige sad her. Måske sov han let, eller jeg er ikke sikker på, om han var dybt opslugt af noget, men han kunne stadig høre denne lyd meget stille. Det var som et spor, der indikerede, at toget var i området, som man siger på Bornholm. Det nærmer sig, så han var nødt til at gøre noget. Så han gjorde det her, og nu, hvis du kigger foran dig...Af SJB Media 1996 - .