SPORVOGNSREJSER

København dobbeltdækker-motorvogn 22

I drift som museumsvogn
Sporvogne fra København

Vælg vogntype: Arbejdsvogne, bivogne, dobbeltdækker-motorvogne, hestesporvogne, lavgulvsledvogne, ledvogne, modelbivogne, modelmotorvogne, motorvogne, rensevogne, tårnvogne, åben bivogne og åben modelbivogne.

Sporvognens historie

Københavns Sporveje (KS)
Nedlagt

: Leveret som København dobbeltdækker-motorvogn 22, fabrik F. S. Schultz.

Københavns Sporveje (KS)
Nedlagt

: Ombygget til København slibevogn S2 (ex København dobbeltdækker-motorvogn 22), fabrik F. S. Schultz.

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Åbent regelmæssigt

: Kommet på museum som Skjoldenæsholm dobbeltdækker-motorvogn 22 (ex København dobbeltdækker-motorvogn 22), fabrik F. S. Schultz.

Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med dobbeltdækker-motorvogn 22 foran Sporvejsmuseet (2007)Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med dobbeltdækker-motorvogn 22 foran Sporvejsmuseet (2007)I sommeren 2007 kunne Sporvejsmuseet tage den restaurerede toetages motorvogn KS nr. 22 i brug. Vognen er bygget i 1900 som akkumulatorvogn, men blev allerede i 1902 ombygget til luftledningsdrift. I 1924 fjernedes den øverste etage, men vognen fortsatte som trafikvogn indtil ca. 1950, hvorefter den ombyggedes til skinneslibevogn. Som sådan anvendtes den til 1972. Begge vogntogets bivogne, den lukkede KS nr. 1253 og den åbne KS nr. 389, er bygget af Scandia i 1909.Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS) - .
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm (2009)
9:57
Mest viste video -
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm (2009)Nyd lydene og seværdighederne fra Danmarks Sporvognsmuseum "Skjoldnæsholm".
Alexander og famillien på Skjoldenæsholm (2010)
7:02
Alexander og famillien på Skjoldenæsholm (2010)Af Kim Schwalbe.
.
Sporvejsmuseet - Fra arkiverne 9 (2013)
2:01
Sporvejsmuseet - Fra arkiverne 9 (2013)I august 2013 arrangerede Golfklubben en turnering "Skjoldenæsholm Open". Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm opvartede golfspillerne med bl.a varm kaffe ved overgnagen ved Tobaksmarken.Af SporvognDK - .
Sporvejsmuseet - Fra arkiverne 2 (2014)
2:01
Sporvejsmuseet - Fra arkiverne 2 (2014)I andet afsnit viser vi lidt fra filmarkiverne fra foråret 2014Af SporvognDK - .
Køleskabsmagnet: Skjoldenæsholm dobbeltdækker-motorvogn 22 på Sporvejsmuseet (2014)Køleskabsmagnet: Skjoldenæsholm dobbeltdækker-motorvogn 22 på Sporvejsmuseet (2014)Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
.
Nøglering: Skjoldenæsholm dobbeltdækker-motorvogn 22 (2014)Nøglering: Skjoldenæsholm dobbeltdækker-motorvogn 22 (2014)Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
.
Øloplukker: Skjoldenæsholm dobbeltdækker-motorvogn 22 (2014)Øloplukker: Skjoldenæsholm dobbeltdækker-motorvogn 22 (2014)Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
.
Sporvejsmuseet - Store Kavalkadedag, II (2015)
7:45
Sporvejsmuseet - Store Kavalkadedag, II (2015)I anledning af Sporvejshistorisk Selskabs 50-års jubilæum den 8. februar 2015 afholdt Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm en kavalkade lørdag den 20. juni 2015, hvor alle driftsklare museumskøretøjer var ordnet i rækkefølge efter anskaffelsesdato. Indhold: 00:00 Start 00:17 Københavns Sporveje KS 587 01:10 NESA tårnvogn 501-02 03:20 Om etableringen af ​​et sporvejsmuseum 04:30 Københavns Sporveje slibevogn S1 04:40 Snerydningsmaskine 04:50 Tårn til banevedligeholdelse 05:35 Københavns Sporveje KS 22 07:00 Københavns Sporveje 389/1172 Da sporvognene i København blev pensioneret, anskaffede de en større samling af sporvogne, som de selv fik foræret. En af disse, 587 linje 8, står foran os. Den blev bygget i 1940 og var i drift til det sidste. Fra sporvognene modtog de fire Buggy-vogne, to lokomotiver, to sidevogne og to trailere, hvoraf vi skal se den ene om et øjeblik. Vognene blev opbevaret i Svanemøllen-depotet, hvor vores medlemmer kunne arbejde på dem. 587 er for nylig blevet renoveret her på museet, så den nu fremstår i en smuk og næsten ny stand. Den næste vogn, der ankommer, kan måske vise mere alsidighed, da det ikke kun var sporvogne og busser; arbejdskøretøjer er også en del af samlingen. Og her kommer vores bus med vores smukke Ford V8 fra 1938, Nesa F 50102, en automobil tårnvogn, der bruges til reparation af ledninger. Dette gøres fra platformen på taget. Vognen skubbes ud af en hydraulisk pumpe, så den kan bruges. Håndtaget, det lille hjul øverst på tårnet, kan løfte tårnet til en ret høj højde, og som I måske bemærker, er vognen ikke udstyret med støtteben, så når tårnet er helt hævet, er det en oplevelse at stå deroppe. Sidste gang vognen blev brugt, var blandt andet under etableringen af ​​gadebelysning ved Lyngbyvejen for at forbedre gadens profil, hvor vognen kunne udnyttes. Siden da blev den bragt hertil for vedligeholdelse og derefter taget til Dong for at blive restaureret. Vognen er blevet renoveret på Nesa og Dongs værksteder. Jeg kan fortælle jer, at da vognen var dårligt repareret, måtte den præsenteres for foreningens medlemmer, hvilket skete på vores årlige medlemsdag, hvor alle medlemmer er inviteret. Og der stod vi, lige ved at demonstrere vognen og fortælle om den, da den begyndte at køre. Ja, der var faktisk skader, så vognen er normalt udstillet inde i Valby Remise, med mulighed for at kigge i kassen bagerst, hvor der er indrettet et lille værksted til reparationer på stedet. Jeg nævnte tidligere, at de arbejdede på at etablere et sporvognsmuseum. Foreningens ledelse så, at projektet i Brøndby sandsynligvis ikke ville være muligt, så de besluttede i stedet at annoncere i forskellige aviser, herunder lokalaviser på Sjælland, både for at finde plads til et sportsmuseum og for at opbevare sporvogne, fordi de forventede, at det efter lukningen af ​​sporvognsdriften i København ikke længere ville være muligt at opbevare sporvogne der. De kontaktede en landmand i nærheden, som anbefalede godsejeren, Vilen Brundin Nergaard, på Skørn Desholm Gods. Dette skete den 23. december 1971, og kommunikationen var øjeblikkelig og positiv. Han var fremsynet og mente, det var en god idé at have et sportsmuseum på Skørn Holm. I 1972 overtog de en lade, og det er denne vogn, der ankommer. Her har Københavns sporvogn S1 en snevogn monteret foran, der bruges til at rydde sne fra gaderne. Lignende vogne havde en saltkværn, der også muliggjorde tilsætning af salt. Et tårn er monteret bagpå for at holde den på sporet. S1 blev bygget i 1900 som et toetagers trafikkontrolkøretøj. To år senere blev det ombygget til køreledningsdrift, og i 1924 blev det ombygget til en et-etagers sporvogn. I 1952 blev S1, også kendt som nummer 23, ombygget sammen med et søsterkøretøj og kørte som en skinnebaseret sporvogn indtil lukningen i 1972. SS overtog begge vogne og begyndte at ombygge S2 til et trafikkontrolkøretøj i form af en dobbeltdækkervogn, som den så ud efter ombygningen i 1924. Imidlertid mente et af vores medlemmer, manden bag vores afdeling på Bornholm, at en dobbeltdækkervogn var for kedelig, så han igangsatte et projekt for at restaurere S2 til sin oprindelige version fra 1915, med en lukket front og bagende af føreren og tilføjelsen af ​​en første sal for at give overdækning og stil. Nu er den tilbage i normal drift her på museet og vil kunne køre i trafikken i dag. Bagest ses den åbne sidevogn 389, bygget i 1909 og udgået som museumsgenstand i 1936. Den tilhørte senere HT Museet, og i 2003 blev den erhvervet af museet. Åbne sidevogne var almindelige i København indtil 1936, hvor de blev taget ud af drift; de fleste blev derefter solgt til sporvognsoperatører i Helsinki.Af SporvognDK - .
Hamburg sporvogn sidevogn 4384 restaureret og tilbage i brug (2016)
18:25
Hamburg sporvogn sidevogn 4384 restaureret og tilbage i brug (2016)Hamburger V7BE 4384 tilbage i passagertrafik efter 41 år Producent: Orenstein & Koppel (1957)Af HStrab - - .
Sporvejsmuseet - Sommerstemning 2 (2017)
5:01
Sporvejsmuseet - Sommerstemning 2 (2017)Af SporvognDK.
.
Sporvognsmodeludstilling '40 år af Skjoldenaesholm Sporvejsmuseum'
12:26
Sporvognsmodeludstilling '40 år af Skjoldenaesholm Sporvejsmuseum'Sporvognsmodeludstilling '40 år af Sporvognsmuseet i Skjoldenaesholm', 24. - 29. juli 2018Af HStrab - - .
Med SJB til Ejlers Eg - Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm (2020)
10:07
Med SJB til Ejlers Eg - Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm (2020)I juli 2020 tog SJB en tur bag rattet i KS 587 til Eilers Eg, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms sædvanlige sporstrækning. Undervejs deles der information om strækningen, både med tekst og med en af museets kyndige konduktører i baggrunden. Med SJB på vej til Eilers Eg er forpladsen der, hvor sporvognene afgår mod skoven. Velkommen ombord på linje 16 fra København. Jeg vil ikke sige for meget endnu, bortset fra at du måske finder dette et usædvanligt sted for byens sporvogne at køre gennem skoven eller guldpladsen. Så vi har forsøgt at få denne første strækning til at føles lidt mere byagtig ved at tilføje kulisser, der skal ligne butikker; de er dog ikke rigtige butikker, kun 1,5 meter dybe. De er dekoreret med forskellige genstande, som jeg gerne vil have, at du nyder. Jeg vil være stille et øjeblik. Museumsgaden Tobaksmarken, der åbnede i 1985 og lukkede i 2017, markerer hvor linjen bliver enkeltsporet med signaler, der styrer trafikken. Til venstre er signalerne markeret med "S" for stop og "I" for kør. Jeg vil også fortælle dig om de sporvogne, du kører i. De stammer fra Københavns Sporveje og er en del af en klasse, der omfatter 118 motorvogne og 83 trailere bygget i 1930'erne. På dette tidspunkt var de første elektriske sporvogne fra 1901 til 1910 ved at vise deres alder. At de kørte indtil 1966 er en historie i sig selv, men det er derfor, denne klasse blev bygget. Designmæssigt blev de godt, da både motorvogne og trailere nu er identiske, i modsætning til i begyndelsen af det 20. århundrede. Denne klasse varede indtil Københavns sidste sporvognslinje lukkede i 1972. Sporvogn 587 blev bygget i 1940, hvilket gjorde den til en af de senere i klassen. Flemmingsminde (til minde om Flemming), åbnede i 1987, er hvor vi er nu, ved et stoppested kaldet 'Flemmingsminde'. Til højre for os er der et lille skur, der fungerer som venteværelse, oprindeligt placeret på Vestre Kirkegårds Allé, da sporvognslinjen blev betjent af hestesporvogne i 1893. Det er 127 år gammelt. Da elektriske sporvogne blev introduceret, fortsatte de med at betjene. Efter at busserne tog over, blev området forældet som venteplads, fordi busserne nu kunne køre direkte til kirkegården. Stoppestedet er opkaldt efter et medlem af foreningen, der faldt over en mast til køreledningerne i 1985 - resterne af den væltede mast kan stadig ses ved siden af den første mast til venstre. Efter sporvognsdriften ophørte her, blev venteværelset brugt som et redskabsskur af kirkegårdsarbejdere, angiveligt lavet af gamle gravsten. Indenfor er der en lille udstilling om den jernbane, som sporvognen blev bygget på - Midland Railway, som kun kørte i 11 år, før den lukkede. Vi nærmer os nu "Skovkanten" (Skovkanten), der signalerer, at vi går ind i skoven. Her passerer vi endnu en sporvogn fra i dag - en dobbeltdækker fra 1900. Sjovt faktum: København var den eneste skandinaviske hovedstad, der havde denne sporvognstype. Dine billetter er gyldige på alle sporvogne, så hvis du vil tage dobbeltdækkeren, er du velkommen til det. Skovkanten åbnede i 1990. Sporvognen passerer Gammel Sparegodtvej (Gamle Sparegodtvej), hvor føreren ringer med klokken for at advare fodgængere. Til venstre kan du se stoppestedet med samme navn. Broen (Broen), der åbnede i 1993 med en ny perron tilføjet i 2018, er det næste stop. Den har fået navnet "Broen" på grund af den nærliggende bro cirka 50 meter længere fremme, bygget hvor en jernbane engang kørte, og en vejoverskæring var nødvendig. Broen ejes stadig af BaneDanmark (jernbaneinfrastruktur), som lejlighedsvis kontrollerer dens tilstand i stedet for at udskifte den. Det er også et populært fotosted for sporvognsentusiaster. Vi når snart frem til endestationen, Eilers Eg, og efter en kort pause går turen tilbage til museet. Du er velkommen til at blive på bussen eller stige af og gå en tur i skoven. Eilers Eg åbnede i 1999. Her går sporvognen ind i en ring og passerer museets café, med en sporvogn fra Düsseldorf til højre. Sporvognsbetjenten minder blot passagererne om, at sporvogne kører med 10 minutters intervaller. Sporvognen til venstre er en model, der blev brugt på en københavnsk skoles legeplads og erstattede en gammel trailer. Du kan nyde medbragt mad, selvom vejret er dårligt. Ventesalen til højre, der oprindeligt lå ved Fruens Bøge, er nu en del af museet, doneret af Odense Byråd. Mere information om museet: www.Sporvejsmuseet.dk. Tak fordi du tog med os!Af SJB Media 1996 - .
Bluse: Skjoldenæsholm motorvogn 22 (2021)Bluse: Skjoldenæsholm motorvogn 22 (2021)Af Henrik Boye, Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
.
Sporvejsmuseet i Skjoldenæsholm (2023)
12:33
Sporvejsmuseet i Skjoldenæsholm (2023)Intensiv trafikdag med sporvogne hver 5. minut samt veteranbiler og busser. Ikke alle sporvogne kørte med passagerer, men kørte for fotografernes skyld.Af jvltog - .
Trafikdag på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm - 11-05-2024
10:54
Trafikdag på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm - 11-05-2024Lørdag den 11. maj var der intensiv trafikdag på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Så der blev kørt med en lang række af museets forskellige sporvogne, busser og en række veteranbiler var også at se på.Af SimonTog - .

Tilføj en kommentar

Sidst opdateret: .