Sydney museumslinje: Sutherland tram terminus - Ranger's station
I driftBy: Sydney (Australien).
Sporlængde: 3,0 km.
Sporvidde: 1435 mm (normalspor).
Nedlagt: på grund af covid-19.
Genåbnet: .
Nedlagt: på grund af covid-19.
Genåbnet: .
Linjer i Sydney
Vælg linjetype: Sporvognslinjer, ekstralinjer, lejlighedslinjer, letbanelinjer og museumslinjer.
Museumslinjer i Sydney
Sydney museumslinje: Sutherland tram terminus - Ranger's station
I drift
Stoppesteder
Sutherland tram terminus → Ranger's station/Royal National Park Station → Tramway Museum.

Se linjekort i høj opløsning.
Fotos og videoer af Sydney museumslinje: Sutherland tram terminus - Ranger's station

10:45
Sydney sporvognsmuseum Loftus (2013)Scener fra Sydney Tram Museum Loftus NSW.Af Scooter's Transport Vids - - .
13:59
Sydney Tramway Museum, LP154 til Royal National Park og tilbage (2011)En sjælden tur til nationalparken for Sydney LP 154. Videoen er optaget gennem skillevinduet lige over og til venstre for føreren, så man kan se betjeningen af controlleren og de manuelle luftbremser.
Lyden er ikke blevet redubbet, så man kan høre motorernes knurren og hjulenes hvinen. Desværre betyder det også, at man kan lytte til førskolebørnene i kupeen på tilbageturen, som syntes, det ville være sjovt at drille konduktøren for at vise deres billetter!Af Matthew Geier - .
4:36
Sidste Sydney sporvognsgenskabelse (2011)I weekenden den 26.-27.2.2011 afholdt Sydney Tramway Museum en særlig begivenhed for at fejre 50 år siden den sidste sporvogn i Sydney den 25.2.1961. Denne video viser scener af sporvogne, der vender tilbage til museet på Loftus efter deres løbetur til Sutherland, hvor R1 1979 har haft kridtbeskeder skrevet over det hele, hovedsagelig relateret til enten Politiken i 1960/61 eller 2011. Den blev efterfulgt af R 1740 og R1 2001. Den anden scene viser sporvognene, der vender tilbage til remisen, og portene lukkes bag dem, som de var på Randwick Workshops for 50 år siden.Af Toby's Transport Videos - .
Postkort: Sydney museumslinje med motorvogn 5133 i Tramway Museum (2002)Sydney Sporvejsmuseum (Australien)
Sporvogn 5133 ex Berlin 3008, bygget i 1969, type TZ 69, fabrik RAW Berlin-Schöneweide, fotograferet den 1. december 2002 på museumslinjen.
www.railpage.org.au/tram/lotusAf Henrik Boye, Howard R. Clark, railpage - .
47:41
STM 25 års jubilæum, sidste Sydney sporvogn (1986)Sydney Tramway Museum markerede 25-årsdagen for den sidste sporvogn, der kørte i Sydney i 1986. Denne film dækker fejringen og aktiviteterne på museet. Det var også starten på et nyt kapitel i STM's historie med den første offentlige drift på den nye Loftus-lokation. I dag er denne lokation blevet udviklet til Australiens førende sporvognsmuseum.
Museet vil køre langs Eastern Suburbs Trail, startende fra Canterbury Bus Depot. Der vil du møde linje 95 ved Laar, hvilket giver dig mulighed for at køre til Laar for første gang i 25 år. Big M-sporvognslinjen er nu klar. Sporvogn 1740, bygget i Sydney i 1933, var en af de første sporvogne i korridorstil, der blev introduceret i Sydney. Denne type sporvogn introducerede også det grønne og cremefarvede farveskema for TR. Sporvogn 1740 har den ære at være den sidste sporvogn, der afsporede på Sydneys gader. Dernæst, Victor Solomon, kom venligst til sporvognskontoret. Hr. Solomon, kom venligst til afhentningen i dag, mine damer og herrer. Bemærk også Sydney-dobbeltdækkerbussen nær TR-depotet. Senere på eftermiddagen kører den over til Tramway Museums nye placering, som flyttes nær Laar station og er under udvikling. Besigtigelse af det nye område vil finde sted senere. I mellemtiden vil jeg minde jer om Tramway Museums boghandel, der ligger i det lille anneks ved siden af TR-depotet, nær Laar-linjen. Vi har også en boghandel på perronen med et udvalg af australske bøger og souvenirs. Morgenteen starter snart. Hvis I kun ønsker morgente, er der yderligere 20 minutter. Til eftermiddagsteen skal I vente til senere. Den næste sporvogn, der kører, er nummer 497, en grøn og cremefarvet Sydney-sporvogn bygget i 1920'erne med høj kapacitet. Sporvogn 1497 ankommer til perronen om cirka tre minutter. Vent venligst jeres applaus indtil da. Sporvognen er nu kørt, og den næste sporvogn bliver nummer 1979, en af de sporvogne, der kørte i Sydney på sin sidste dag for 25 år siden, den 25. februar 1961. Den ankommer om cirka tre minutter. I mellemtiden er vores bogboder åbne - en inde i skuret til højre og en anden på perronen med australske bøger, postkort og souvenirs. Sporvogn 728 forlader nu skuret. I dag er vores boghandel også åben på venstre side af remissen med et bredt udvalg af sporvogns- og jernbanepublikationer, postkort og souvenirs. Sæt 80 cent i automaten for en sodavand. Ved at blive ven af museet holder du dig opdateret om den seneste udvikling. Vi afholder også særlige åbent hus-dage for venner hele året rundt, hvor mange af sporvognene vil være udstillet. Den næste sporvogn ankommer snart på perronen nær Laar. Alle sammen, gør jer klar – sporvognen fra 1979 kommer gennem område 7. Den næste sporvogn, der ankommer til perronen, er vores næste UP R 497, Sydney Peak, bygget i 1922, og som kørte fra Dings Street Depot i mange år. Sporvognen i SE-klasse 258, bygget mellem 1922 og 1929, afgår også snart. Kom venligst til tiden, eller stig på en anden sporvogn, hvis det er nødvendigt. Har I set den i dag endnu? I dag markerer vi 25-årsdagen for den sidste sporvogn i Sydney, som kørte den 25. februar 1961 – en dag, mange af os husker levende. Nu vil jeg give mikrofonen til Howard Clark, en meddirektør i vores forening, der driver museet. Howard var, ligesom jeg selv, også med i den sidste sporvognskonvoj og vil gerne sige et par ord. Mine damer og herrer, jeg er meget glad for at se sådan en vidunderlig menneskemængde her i dag til denne særlige lejlighed. På vegne af bestyrelsesmedlemmerne byder jeg jer alle varmt velkommen. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at anerkende nogle ærede gæster, herunder den føderale repræsentant, den ærede Robert Tuckner, medlem for Hughes. Som repræsentant for delstatsregeringen har vi den ærede Lake M. Organisationen, der administrerer dette museum, blev etableret i juli 1950 med det formål at bevare det. Sporvogn nr. 54, som du vil se, er netop blevet smukt ommalet og er ved at være færdig med sin endelige restaurering. Den vil lede processionen af sporvogne, som du snart vil se.Af Greg @ North Coast Trains - .


