Jena sporvognslinje 5: Stadtzentrum Löbdergraben - Lobeda-Ost
I driftBy: Jena (Tyskland).
Sporlængde: 8,3 km.
Køretid: 19 min.
Sporvidde: 1000 mm (meterspor).
Åbnet: .
Linjer i Jena
Vælg linjetype: Sporvognslinjer, ekstralinjer og turistlinjer.
Sporvognslinjer i Jena
Jena sporvognslinje 1: Lobeda-Ost - Zwätzen Schleife
I drift
Jena sporvognslinje 2: Jena-Ost - Winzerla
I drift
Jena sporvognslinje 3: Lobeda-Ost - Winzerla
I drift
Jena sporvognslinje 4: Ernst-Abbe-Platz - Lobeda-West
I drift
Jena sporvognslinje 5: Stadtzentrum Löbdergraben - Lobeda-Ost
I drift
Jena sporvognslinje 34
Nedlagt
Jena sporvognslinje 35
Nedlagt
Stoppesteder
Ernst-Abbe-Platz → Lobeda-Ost → Stadtzentrum Holzmarkt → Stadtzentrum Löbdergraben → Burgaupark.

Se linjekort i høj opløsning.
Fotos og videoer af Jena sporvognslinje 5: Stadtzentrum Löbdergraben - Lobeda-Ost

9:09
Dokumentar: Ny sporvogn i Jena | Stadler lysbane (2024)Den nye sporvogn til Jena har været i drift siden december 2023, og der kører nu normalt flere ruter hver dag. 16 af de 33 bestilte sporvogne er 42 meter lange, hvilket gør dem betydeligt længere end deres forgængere.
De nye Stadler-sporvogne har kørt i Jena i næsten fire måneder nu. De kaldes "lette sporvogne" i denne by, og deres primære formål er at erstatte ældre køretøjstyper, men også, og vigtigst af alt, at øge kapaciteten i sporvognsnetværket på grund af deres længde. I starten så man dem kun lejlighedsvis. Nu dukker der flere og flere køretøjer op på netværket hver dag; normalt mindst ét, men nogle gange endda flere, med denne nye køretøjstype. Den 15. december 2023 blev de nye Stadler-køretøjer set i rutekørsel for første gang. For at fejre starten på rutekørsel for den lette sporvogn blev der afholdt en ceremoni på stationen i Borgau på dagen for jomfrurejsen. Den nye sporvogn forlod Borgau-stationen omgivet af kolde parker og tåge. Gæster fra Jenas offentlige transport og byen var også til stede. En kage formet som den lette sporvogn blev også skåret ud. Den første sporvognstur fandt sted om eftermiddagen den dag. Den kørte på sporvognslinje 5.
I starten blev sporvognen primært brugt på linje 5 i de første par måneder. Den kører nu også på linje 1 og 4, som er forbundet. Efter et europæisk udbud blev Stadler valgt som vinder i midten af 2021. I september 2021 blev designet af den nye oplyste sporvogn afsløret. Efterfølgende begyndte arbejdet med at opgradere sporinfrastrukturen og remisepladsen for at imødekomme den nye sporvogn også. I december 2021 begyndte byggeriet af den første oplyste sporvogn i Valencia, der ligger i Stadlerberg. Den 5. maj 2023 ville den første nye oplyste sporvogn blive transporteret til Jena med en lavvogn.
I august blev ombygningsarbejdet på remisepladsen afsluttet. Ikke længe efter at de første køretøjer ankom om sommeren, kunne de første test- og prøvekørsler begynde. Jomfruturen den 16. december blev derefter foretaget af et køretøj med nummer 801. De nye Stadler-sporvogne er primært beregnet til at tilbyde mere plads end de ældre køretøjer. Seksten af de 24 bestilte køretøjer er 42 meter lange og har syv sektioner. De resterende otte køretøjer er 32,5 meter lange, men selv den kortere version er kortere end deres forgængere. Forgængerne, GT6N, er cirka fem meter længere og måler lige under 27 meter i længden. I januar 2024 blev der bestilt ni yderligere køretøjer af den korte version, dvs. 32 meter. I alt 17 vil blive leveret i denne konfiguration sammen med 33 letspor. Det betyder, at ni køretøjer allerede er bestilt ud fra den option på 19 yderligere køretøjer, der oprindeligt var aftalt i kontrakten. Der er i øjeblikket en option på at bestille ti yderligere køretøjer, der stadig kan benyttes. De nye køretøjer er designet til at matche sporbredden på Jenah-vejnettet, som er 1000 mm. De kan nå en tophastighed på 70 kilometer i timen. Andelen af lavt gulv i disse køretøjer er 100 %. De nye køretøjer er naturligvis ikke kun beregnet til at give passagererne mere plads, men også til at modernisere flåden og øge passagerernes komfort. Køretøjerne har et elegant og moderne design.
Fronten smalner af i bunden og er afrundet på siderne af forruden. Den har også smalle forlygter og baglygter samt et LED-matrixdisplay. Elektroniske bakspejle er også inkluderet. Køretøjernes front- og sidedesign ligner sporvognene i Gemünden i Østrig. I Erfurt, hovedstaden i Thüringen, findes der også sporvogne. Lighederne er især mærkbare på sidepanelerne. For eksempel har dørene lysstriber, der lyser grønt, når de slippes, og bliver røde eller blinker, når de lukkes, eller åbningen ophæves. Hvert køretøj har fire dobbeltdøre på hver side, og endevognen har to enkeltdøre på hver side. Afhængigt af kørselsretningen eller perronsiden er der normalt to dobbeltdøre i den anden vogn og en dobbeltdør i den fjerde og sjette vogn. Dette afhænger af kørselsretningen, da alle køretøjer er tovejskøretøjer. Ellers forbliver bilerne ret lige og bøjer kun en smule på undersiden. Lakken og klistermærkerne på de nye biler har en mørkeblå rudeliste med en lysere blå dekorativ stribe nedenunder. Over og under dette, på taget eller i den nederste kant, er der hvide striber. I stedet for den lyseblå stribe har køretøjerne en orange stribe på dørene. Bilerne passer dermed godt ind.Af Bahnwelten - .
Jena sporvognslinje 5 ved Ernst-Abbe-Platz (2003)På vej igennem et hus i Leutraben.
Af Henrik Boye - .
