Hannover Hohenfelser Wald: Straßenbahn-Haltestelle - Omnibushalle
Kun sommerdriftBy: Hannover (Tyskland).
Sporlængde: 1,9 km.
Sporvidde: 1435 mm (normalspor).
Åbnet: .
Linjer i Hannover
Vælg linjetype: Sporvognslinjer, lejlighedslinjer, museumslinjer, natlinjer, regionallinjer og turistlinjer.
Museumslinjer i Hannover
Hannover Hohenfelser Wald: Straßenbahn-Haltestelle - Omnibushalle
Kun sommerdrift
Hannover Aaßenstrecke: Straßenbahn-Haltestelle - Mark ved Stichkanal
Kun sommerdrift
Stoppesteder
Straßenbahn-Haltestelle → Omnibushalle → Hohenfelser Mitte.

Se linjekort i høj opløsning.
Fotos og videoer af Hannover Hohenfelser Wald: Straßenbahn-Haltestelle - Omnibushalle

13:30
Jeg kører en 55 år gammel sporvogn på museet | DÜWAG GT 8 (2024)En velkommen forandring fra mit daglige arbejde som lokomotivfører er at være frivillig på Hannover Sporvognsmuseum. Der kan jeg køre veteransporvogne i min fritid – og måske kan du det også!
Det er umagen værd at blive medlem og støtter organisationen i høj grad: https://www.tram-museum.de/verein/mitarbeit-im-museum/
Tjek hjemmesiden, hvis du selv har lyst til at køre en historisk sporvogn: https://www.tram-museum.de/besucher/strassenbahn-selbst-fahren/
Du kan finde flere indblik i en lokomotivførers hverdag hos DB Fernverkehr AG på min Instagram-kanal: https://www.instagram.com/ic_lokfuehrer/
Velkommen til førerhuset på en Duewag ledsporvogn (GT8) fra 1969, nu bevaret som museumssporvogn. Jeg vil gerne tage jer med på en rundvisning på Hannover Sporvognsmuseum i Wehmingen, hvor vognen har været hjemmehørende siden 2020. Museet, der ligger lige uden for Hannover, huser cirka 140 jernbanevogne og har to ruter på i alt omkring fem kilometer. Ved det efterfølgende kryds opdeles ruterne i en rundkørsel gennem museet og en ekstern rute, der fører ud i de åbne marker. Vi skifter til rundkørslen og kører en tur rundt i det historiske museumsområde, som har en fascinerende historie. Der er regelmæssigt indbygget skillepunkter i køreledningen for at opdele den i sektioner, der kan frakobles individuelt. Den eksterne rute forgrener sig til venstre og forlader museumsområdet kort efter. Den har været elektrificeret siden 2013 og kan bruges af sporvogne. Flere stoppesteder er spredt ud over museumsområdet. Vores første stop er ved Hohenfels Mitte station. Mens jeg selvstændigt kan åbne og lukke den første dør, kan alle andre døre kun betjenes af passagerer. Jeg kan dog åbne dørene, så passagererne kan bruge dørknapperne, hvorefter dørene lukker automatisk. Ovenfra ligner sporet et fremtrædende 8-tal; Her krydser de to dele af ruten hinanden i en kort, enkeltsporet strækning.
Vi befinder os i sporvognsvogn 711 med øgenavnet "Helmut", som blev leveret til Düsseldorf Rheinbahn i 1969 som vogn 2664. Efter 42 års tjeneste på Rhinen ankom vognen til Poznań, Polen, i 2011, hvor tyske vogne blev opkaldt efter den tidligere kansler Kohl. En beskadiget strækning af sporet kræver en midlertidig hastighedsnedsættelse til 5 km/t; dette meddeles føreren med hastighedssignalerne G 2 og G 3. Stoppestedet "Hohenfels Haus 20" betjenes kun under større begivenheder og er også kendt som kirkegården på reformationsdagen. Det uhyggelige tog med Halloween-figurer, som har været opstillet og populært i årevis, kører på det nærliggende spor. Når alle døre er lukket, og vognen er klar til afgang, tændes den grønne "Afgang"-indikatorlampe. I februar 2020, på grund af orkanen "Sabine", faldt et træ ned over vogn 2304, der var parkeret under en Düsseldorf Duewag GT 6, som blev ødelagt uopretteligt.
Ved et heldigt tilfælde skulle Poznań GT 8 parkeres næsten samtidig; blot et par måneder senere blev den tidligere Düsseldorf-vogn, der var blevet malet grøn og gul, overført til Sporvognsmuseet. Vognen blev taget i brug for besøgende lige i tide til starten af 2021-sæsonen og har været populær blandt både personale og besøgende fra starten. Vi er ankommet til det sydlige område, som byder på et rummeligt, åbent område og en imponerende samling af bygninger. Bygningen huser teknologiens verdener, herunder Telekommunikationsmuseet og det Nordtyske Museum for HiFi og Studieteknik. Under større begivenheder på museet åbner busmuseet også dørene, hvor Solaris-bussen, som ikke er en del af museets samling, eksplicit er udstillet. På besøgsdage kører sporvognene efter køreplanen, så besøgende kan tage toget til teknologiens verdener og tilbage igen. Vi har nået museets sydligste punkt og kører nu gennem den relativt smalle sydlige sløjfe tilbage mod det nordlige område. Den sydlige del af museet, der ligger i skoven, blev oprindeligt bygget under Anden Verdenskrig som en ammunitionsfabrik og hospital. I kasernen og bygningerne syede Wehrmacht faldskærme og fremstillede ammunition, som også blev midlertidigt opbevaret her. Under krigen udvidede området sig betydeligt og blev til et hospital for sårede soldater og civile. Det forvirrende kryds bag hjørnet af huset er markeret med et klokkeskilt; hastighedsgrænseskiltet er ikke længere relevant efter reparationsarbejdet på overbygningen. De fleste af kasernen huser i dag sporvogne, som måske en dag bliver renoveret eller, mere realistisk, tjener som reservedelsleverandører, da klubben mangler frivillig arbejdskraft til at restaurere alle køretøjerne, som allerede er involveret i vedligeholdelse af driftskøretøjer og har travlt. Sporvognsmuseet byder altid frivillige velkommen; medlemskab er billigt og yder betydelig støtte til klubben. Afhængigt af deres interesser kan aktive medlemmer deltage i værkstedet, bistroen, køretjenesten, sporbygning osv.Af IC-lokomotivfører - .
Krus: Hannover Hohenfelser Wald med motorvogn 2667, forsiden (2022)München Bj. 1965/1956Af Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM), Henrik Boye - .
7:15
Wehmingen Sporvognsmuseum (2020)Et af de mest fremtrædende sporvognsmuseer ligger i Wehmingen nær Hannover. Du kan se udstillinger fra hele Europa. Højdepunkter inkluderer ture i de fungerende køretøjer.
Et beskedent skilt peger på et af Tysklands mest berømte sporvognsmuseer. På få minutter nær Hannover kører og stopper sporvogne fra hele Europa. Vælg udstillingen til denne motorvogn. Tog nummer 35 33 kom fra Bremen. Den korte, leddelte motorvogn, bygget i 1976, blev fremstillet af Wegmann. Den kører på museets egne spor med ordentlige stop. Vogn 389 er meget ældre; den blev bygget i 1951 af de Bug til Düsseldorf-sporvognene. Denne motorvogn er en såkaldt foreningstype, stadig primært baseret på førkrigsdesign. Her i Memmingen har den gamle vogn et nyt hjem, og som du kan se, er 389 endda i drift. Mange af sporvognsudstillingerne er blevet smukt restaureret. Nummer 2 kommer fra Neuenkirchen. Bagved den ligger en sporvogn fra før krigen fra Üstra i Hannover. Midt imellem er der alt, hvad sporvognsentusiaster elsker, fra lærebøger til dvd'er. Budapests metrotog fra 1895 er en af de mest værdifulde udstillingsgenstande. Budapests metro er en af de ældste på det europæiske kontinent. Nummer 7.156 kørte i Haag. Ved siden af den ligger sporvogn 281 fra den tidligere Oberrheinbahn, som trænger til restaurering. Linje 11 var også en landevejssporvogn, der kørte mellem Hildesheim og Hannover indtil 1958. Ved siden af den ligger sporvogn 461 fra Viertel i Schweiz.
Museets udstillinger er alle rørlige, og næsten alle sporvogne kan komme ind. Den støvede charme fra 50'erne og 60'erne inviterer besøgende til at blive hængende. Ved siden af Freiburg-sporvognen ligger en treakslet sporvogn fra Bonn. Over 100 køretøjer kan ses på bare få minutter og tilbyder en rejse gennem europæisk sporvognshistorie. Hestesporvognen fra Hamborg er en af de ældste udstillinger, selvom dens nøjagtige byggeår er ukendt. Et særligt træk ved museet er, at det tilbyder ture på sine egne spor uden køreplan. De gamle tog kører langs disse spor. Tog 389 fra Düsseldorf er tilbage på vejene, med sin næste tur planlagt til 23-04, med det næsten 60 år gamle tog fra Düsseldorf. Bremen-sporvognen, nu betegnet som Linje 1, var meget mere moderne, da den blev flyttet til Osterholz. En T24 fra Berlin er også udstillet; denne velrestaurerede sporvogn har været i drift igen siden 2008. Sporvognsmuseet i Memmingen er åbent hver søndag og helligdag fra april til oktober. Med lidt held kan besøgende endda køre med en Kassel-sporvogn fra 1936.Af The Travelling Drone - .
Øloplukker: Hannover Hohenfelser Wald med motorvogn 4037 (2020)Af Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM), Henrik Boye..
Hannover Hohenfelser Wald med ledvogn 206 "Berlin" ved Straßenbahn-Haltestelle (2016)Af Henrik Boye..
Nøglering fra Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM) (2016)Et vogntog fra Hannover med motorvogn og bivogn, på Hannoversches Straßenbahn-MuseumAf Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM), Henrik Boye - .
Nøglering fra Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM), forsiden (2016)Et vogntog fra Hannover, på Hannoversches Straßenbahn-MuseumAf Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM), Henrik Boye - .
Krus: Hannover Hohenfelser Wald med motorvogn 181 (2014)Hannoversches
Straßenbahn-Museum e.V.
Hannover 1928/29
www.wehmingen.deAf Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM), Henrik Boye - .
28:20
Sporvognsmuseet i Wehmingen (2013)En film fra Wehmingen Tram Museum i august 2013.Af Thomas Flebbe - .
17:02
Sporvognene på Hannover Sporvognsmuseum (2012)T4D'en kommer fra Magdeburg. Så vidt jeg ved, er disse ikke udlån. Den og Reko-vognen tilhører museet. Museet huser også køretøjer fra München, Haag, Berlin (Reko & T24), Amsterdam, Wien, Kassel og nogle andre. Selv en metrovogn fra Budapest er en del af samlingen på "Hannoversches Straßenbahnmuseum" (Hannover Sporvognsmuseum).Af choppernachladung - .
Postkort: Hannover Hohenfelser Wald med motorvogn 218 udenfor Straßenbahn-Museum (2003)Tw 218 + Bw 511 (Credé 1936) fra Kassel den 27. juli 2003, i tjeneste på HSM
www.wehmingen.deAf C. Heuer, Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM), Henrik Boye - .
Postkort: Hannover Hohenfelser Wald med motorvogn 4037 ved Straßenbahn-Haltestelle (2003)Tw 4037 (TYPE M. Simmering, 1928) fra Wien den 26. juli 2003 ved HSM-afgangsstoppestedet
www.wehmingen.deAf Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM), Henrik Boye, J. Schulz - .
Postkort: Hannover Hohenfelser Wald med ledvogn 2 ved Straßenbahn-Haltestelle (2003)GT4 Tw2 (Esslingen, 1961 fra Neunkirchen/Saar i sommeren 2003 ved HSM-afgangsstoppestedet
www.wehmingen.deAf Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM), Henrik Boye, J. Schulz - - .
Postkort: Hannover Hohenfelser Wald med ledvogn 2304 udenfor Straßenbahn-Museum (2003)6 x Gel Tw 2304 (DÜWAG, 1957) fra Düsseldorf Rheinbahn i sommeren 2003 på HSM
www.wehmingen.deAf Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM), Henrik Boye, I. Papenmeier - - .
Postkort: Hannover Hohenfelser Wald med motorvogn 216 udenfor Straßenbahn-Museum (2000)Kassel TW 216, bygget 1936-40, 14,4 t, 148 kW, 1435 gauge
Hannover Tramway Museum (registreret forening)
Hohenfelser Straße 16
31319 Sehnde
Tlf. +49 5138 45 75 og +49 511 6 46 33 12Af Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM), Henrik Boye - .
Postkort: Hannover Hohenfelser Wald med motorvogn 3011 udenfor Straßenbahn-Museum (1997)Railcar 3011 fra Berlin (bygget i 1969 ved Schöneweide-depotet) i september 1997.
Hannover sporvognsmuseum
i Sehnde-WehmingenAf Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM), Henrik Boye - .
Postkort: Hannover Hohenfelser Wald med motorvogn 35 foran Straßenbahn-Museum (1996)Togvogn 35 fra Dessau (bygget i 1957 af VEB Waggonbau Gotha) i september 1996.
Hannover sporvognsmuseum
i Sehnde-WehmingenAf Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM), Henrik Boye - .
Postkort: Hannover Hohenfelser Wald med motorvogn 219 udenfor Straßenbahn-Museum (1974)Hannover 181, Hawa 1928/30; 12,8 t, 92 kW, længde 10,1 m, 1435 gauge
Hannover Tramway Museum (registreret forening)
Hohenfelser Straße 16
31319 Sehnde
Tlf. +49 5138/45 75 og +49 511/6 46 33 12Af Dietmar Schädel, Hannoversches Straßenbahn-Museum (HSM), Henrik Boye - .





















