Fotos af Jakob Skovgaard Koed fra Lund
Der findes 1 sporvogns- og letbanefotos af Jakob Skovgaard Koed fra Lund (Sverige) på Sporvognsrejser.
Fotos af Jakob Skovgaard Koed fra hele verden
Vælg land: Danmark og Sverige.

2:31
Letbanen for Gladsaxe del 2 - Lund (2021)Jeg besøgte Lund og dens nye letbane, som åbnede i maj 2021. I Gladsaxe og København skal Ring 3-letbanen åbne i 2025, og jeg vil gerne lære mere om de potentielle fordele ved letbane for byerne og bylivet.
Videoen er en opfølgning på mit besøg i Bergen for 4 år siden i anledning af kommunalvalget.
For fire år siden var jeg i Bergen, Norge. For at fortælle lidt om letbanen. Og fortælle hvorfor letbanen i Ring 3 endelig burde indføres. Det skete i 2018, og nu er jeg taget til Lund (Sverige). For at se på deres nyåbnede letbane og for at se, hvad den kan gøre for deres lokale by. Hvad synes du om letbanen her i Lund? Den er virkelig sej. Der er dog nogle forskelle mellem letbanen her i Lund og den, der skal køre gennem Gladsaxe på Ring 3. Det fortæller stadig lidt om, hvad der venter efter 2025. Når vi kommer til den anden side af det omfattende byggearbejde. Én ting er at bygge selve letbanen. En anden bemærkelsesværdig funktion er forpladserne ved alle stationerne.
I Gladsaxe har vi prioriteret 25 millioner kr. til en ny og opgraderet version af Ring 3, der kommer alle beboere til gode. Man bliver kun bekræftet i, hvor vigtigt det er at have et grønt udtryk - når man står her i Lund - og ser, hvad de har gjort for at gøre deres nye byrum attraktivt. Letbanen kan mere end de busser, der kører i dag. En letbane kan have lige så mange passagerer som 3-4 bybusser. Og dermed kan man fremtidssikre kapaciteten for offentlig transport - langs Ring 3. Det er også grunden til, at letbanen ikke bør være fuldt belastet fra dag ét - den skal kunne håndtere behovene i mange år fremover. Mange har været bekymrede for udsigten til letbanens køreledninger. Men jeg synes faktisk, de har løst det rigtig godt her i Lund. Og det virker ikke så anderledes end det, vi er vant til langs fortovene. En del af den historie inkluderer også, at den tungere batteridrevne letbane har en længere rejsetid; den har dog også en større klimapåvirkning, fordi batterierne har en relativt kort levetid, og under produktionen udleder de også noget. Samlet set viser turen til Lund, at letbanen er mere end bare offentlig transport. Det er også en måde at skabe nye og mere indbydende byrum, der giver noget tilbage til borgerne. Nu glæder jeg mig endnu mere til, at letbanen åbner i 2025!Af Jakob Skovgaard Koed - .