Fotos af Henrik Boye fra København
Der findes 444 sporvogns- og letbanefotos af Henrik Boye fra København (Danmark) på Sporvognsrejser.
Fotos af Henrik Boye fra hele verden
Vælg land: Algeriet, Argentina, Australien, Belgien, Brasilien, Bulgarien, Canada, Chile, Cuba, Danmark, Ecuador, Estland, Filippinerne, Finland, Frankrig, Guyana, Holland, Irland, Italien, Japan, Kina, Kroatien, Letland, Libanon, Litauen, Luxembourg, Mexico, New Zealand, Norge, Paraguay, Peru, Polen, Portugal, Rumænien, Rusland, Schweiz, Serbien, Slovakiet, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyrkiet, Tyskland, Ukraine, Ungarn, USA, Venezuela, Ægypten og Østrig.
Fotos af Henrik Boye fra Danmark
Vælg by: Frederiksberg, Helsingør, København, Odense, Randers, Ringkøbing, Rømø, Skjoldenæsholm, Skælskør, Vrå og Aarhus.
Nyt foto - tilføjet Askebæger fra Københavns Sporveje (KS) (1985)Remise og Garagearbejdernes Fagforening. 1960 - 1. juni - 1985
Skilt: København ved Glostrup (2025)dinletbane
Kør med
fra Ishøj til
Rødovre i
efteråret 2025
Jeg er
grøn i
trafikken !
Vi tester Letbane
Her er Letbanen på vej. den er ny i trafikken, så du skal passe godt på den. Hold øje med de grønne tog
- for en sikkerheds skyld.
Læs om letbanen og din sikkerhed på dinletbane.dk
Hovedstadens LetbaneAf Henrik Boye - .
Tegning: København modelmotorvogn 305 i Smøgen (2025)LINJE 8
kører dagligt haven rundtAf Henrik Boye - .
Skilt: København inde i Sporvejen Byens Burger Bar (2022)Istedgade
Amagerbro
Frederikssundsv.
RådhuspladsAf Henrik Boye - .
København foran Sporvejen Byens Burger Bar (2017)Mand opstillet ved Sporvejen udendørs areal.Af Henrik Boye - .
København udenfor Sporvejen Byens Burger Bar (2017)Kvinde opstillet ved Sporvejen udendørs areal.Af Henrik Boye - .
Pose: København ved Sporvejen Byens Burger Bar (2017)Sporvejen
Byens Burger Bar
www.sporvejen.dkAf Henrik Boye - .
Serviet fra Sporvejen Byens Burger Bar (2017)Sporvejen
Byens Burger Bar
Servering siden 1975Af Henrik Boye - .
Tegning: København, bagsiden Sporvejen (2017)Næste Stop
HISTORISKE
OMGIVELSER
Sporvejen Byens Burger Bar byder dig velkommen i historiske omgivelser. Stedet er indrettet som en gammeldags sporvogn, med alt hvad dertil hører.
Nyd maden mens omgivelserne fører dig tilbage til København som det så ud for mere end 40 år side.
LÆGGER MAD
Det summer af liv når vores gæster nyder maden, lavet og serveret af kvikt personale og tilberedt med friske råvarer. Vi kan tilbyde et overskueligt menukort, med få retter vi mestre til UG.
Gråbrødretorv 17 - 1154 København K
Tlf.: 3313 3101 - E-mail info@sporvejen.dk
www.sporvejen.dkAf Henrik Boye - .
Tegning: København, forsiden Sporvejen (2017)Sporvejen
Byens Burger Bar
1.klasses burger bar i hjertet af København
Nostalgi, god mad & historiske omgivelser, samlet undet ét sporvognstag.
Gør danmarks ældste burger bar til dit næste stop.
Gråbrødretorv 17 - 1154 København K.
Tlf.: 3313 3101 - E-mail info@sporvejen.dk
www.sporvejen.dk
Åbningstider: Mandag - Lørdag 11-22 Søndag 12-22Af Henrik Boye - .
Tegning: København, bagsiden Sporvejen (2015)Næste stop
Historiske omgivelser
Sporvejen-Byens Burgerbar
- byder dig velkommen i historiske omgivelser. Stedet er indrettet som en gammel sporvogn, komplet med original indretning.
Nyd maden, mens omgivelserne tager dig tilbage til København, som byen så ud for mere end 40 år siden.
Fantastisk mad
Det summer af liv, når vores gæster nyder deres mad, tilberedt og serveret af det smilende personale og lavet med friske råvarer. Vi tilbyder en overskuelig menu med få retter, som vi mestrer på førsteklasses vis.
Gråbrødretorv 17 - 1154 København K
Tlf. 45 3313 3101 - E-mail info@sporvejen.dk
Web www.sporvejen.dkAf Henrik Boye - .
Vicitkort fra Sporvejen Byens Burger Bar, bagsiden (2015)Sporvejen
Byens Burger BarAf Henrik Boye - .
Vicitkort fra Sporvejen Byens Burger Bar, forsiden (2015)Mandag-Lørdag 11.00-22.00
Søndag 12.00-22.00
Gråbrødretorv 17
1154 København K
Tlf. 45 3313 3101
E-mail info@sporvejen.dk
Web www.sporvejen.dkAf Henrik Boye - .
Postkort: København inde i Sporvejen (2010)Sporvejen
Byens Burger Bar
1.klasses burger bar i hjertet af København
Nostalgi, god mad & historiske omgivelser, samlet under ét sporvognstag
Gør danmarks ældste burger bar til dit næste stop
Historiske omgivelser
Sporvejen Byens Burger Bar byder dig velkommen i historiske omgivelser.
Stedet er indrettet som en gammeldags sporvogn, med alt hvad dertil hører.
Nyd maden mens omgivelserne fører dig tilbage til København som det så ud for mere end 40 år siden
Lækker mad
Der summer af liv når vores gæster nyder maden, lavet og serveret af kvikt personale og tilberedt med friske råvare
Vi kan tilbyde et overskueligt menukort, med få retter vi mester til UGAf Henrik Boye - .
Køleskabsmagnet: Gå i Søvne bagom holdende Sporvogne skal man være forsigtig med (2009)Propagandaskilt fra Københavns Sporveje til ophængning i sporvognene.Af Henrik Boye - .
Køleskabsmagnet: Staar De af før Sporvognen holder bør det være i Nærheden af et Hospital (2009)Propagandaskilt fra Københavns Sporveje til ophængning i sporvognene.
AU-61b Pictofix Made in DenmarkAf Henrik Boye - .
Spisekort: København, bagsiden Sporvejen (2008)SPORVEJEN
SPORVEJENS BAR ER ÅBEN ALLE UGENS DAGE FRA. 11-2
Rødvin, karaffel Cabernet Sauvignon 140,-
Rødvin, 1/2 karaffel Cabernet sauvig 80,-
Rødvin, 1 gl. Cabernet Sauvignon 35,-
Hvidvin, karaffel Chardonnay 137,-
Hvidvin 1/2 karaffel Chardonnay 75,-
Hvidvin, 1 gl. Chardonnay 31,-
gl. Kirr 35,-
Fadøl 1/4 l. 22,-
Fadøl 1/2 l. 40,-
fl. Guld tuborg 26,-
Smirnoff Ice 42,-
SPORVEJEN
SPORVEJENS BAR ER ÅBEN ALLE UGENS DAGE FRA KL.11-24
Cola, Cola light, Sprite, Lemon 25 cl. 22,-
Fanta, dansk vand, hyldeblomst 50 cl. 35,-
Solita, æblemost, Cocio, Kildevæld 22,-
Vand 9,-
Peanuts 16,-
Chokolade Muffin 18,-
Cacao m. flødeskum 24,-
Kaffe 20,-
The 20,-
Cappucino 28,-
Café Latte 28,-
Irish coffee 42,-
33 13 31 01Af Henrik Boye - .
Spisekort: København, forsiden Sporvejen (2008)GRÅBRØDRETORV 17
SPORVEJEN GRÅBRØDRETORV 17
ÅBEN ALLE UGENS DAGE FRA 11-24Af Henrik Boye - .
Spisekort: København midterside Sporvejen Byens Burger Bar (2008)SPORVEJENS KØKKEN ER ÅBENT ALLE UGENS DAGE FRA KL. 11-23
Hamburgere
Hjemmelavede burgere af friskhakket oksekød, serveret i lun sesambolle med sprød icebergsalat, rå løg, tomat og dressing.
OBS! Burgeerne steges røde. Hvis du vil have din gennemstegt, så sig det venligst ved bestillingen.
1/2 pound
Hamburger 48,-
Cheeseburger 53,-
Baconburger 55,-
cheese-baconburger 61,-
Dijonburger m.skinke 54,-
Karryburger m.æg & caviar 58,-
Hvidløgsburger m. muslinger 57,-
Hamburger m. chilibeans 55,-
Peberburger m. peberfrugt 62,-
Hamburger m. guacamole 68,-
RÅSTEGTE KARTOFLER 22,-
Alle hamburgers er 1/2 pound
PÅ
SPORET
FÅS ALLE
BURGERE OG
OMELETTER
SELVFØLGELIG
I PRAKTISK
"TAG MED"
EMBALLAGE.
LEVERING VED STØRRE
BESTILLINGER.
SPORVEJENS KØKKEN ER ÅBENT ALLE UGENS DAGE FRA KL. 11-23
Omeletter
u.salat m.salat
Omelet m. skinke 46,- 60,-
Omelet m. peberfrugt 44,- 58,-
Omelet m. bacon 47,- 61,-
Omelet m. tomat 41,- 55,-
Omelet m. muslinger 49,- 63,-
Omelet m. ost 46,- 60,-
RÅSTEGT KARTOFLER 22,-
Kyllingebryst
Ristet kyllingebryst serveret i lun sesambolle, med sprød icebergsalat, rå løg, tomat og dressing.
Enkelt Dobbelt
Kylling m. ananas, chut., karry 49,- 66,-
Kylling classic 43,- 60,-
Kylling m. peberfrugt 47,- 64,-
Kylling m. bacon 50,- 67,-
Kylling m. chilibeans 50,- 67,-
Kylling m. guacamole 53,- 70,-Af Henrik Boye - .
Postkort: København Tivoli med modelmotorvogn 503 på Linie 8 (2008)En sommerdag i Tivoli*København
Tivoli blev grundlagt lige uden for Københavns gamle volde af Georg Carstensen i 1843 med tilladelse fra Kong Chr D. VIII på sine mange rejser i Europa var Georg Carstensen blevet inspireret til at opføre en af tidens populære romantiske forlystelseshaver i København Georg Carstensen valgte navnet Tivoli ud fra en smuk have af samme navn i Paris magien og den romantiske stemning skulle skabes med illuminationer, haveanlæg, forlystelser, spisesteder, musik og underholdning selvom Tivoli er fyldt med gamle traditioner, er haven under stadig udvikling både med forlystelser og oplevelser og skaber således hele tiden nye traditioner for gæsterne.
Tivoli was founded just outside The old banks in Copenhagen by Georg Carstensen in 1843 with permission from King Chr. VIII from his many travels around Europe Georg Carstensen was inspred to build an amusement park in Copenhagen which was one of Theb popular romantic amusement parks of its time Georg Carstensen chose The name"Tivoli" from a beautiful park of The same name in Paris. The magic and atmosphere was created theough illuminations, gardens, amusements, eating places, musik and entertainment wlst Tivoli is full of many old traditionsitis under steady development with regards to both amusement and experience and inthat way continuesly creates new traditions forvThe guests.
Tivoli wurde 1843. mit erlaubnis von König Chr. d. VIII, von Georg Carstensen ausserhalb Kopenhagens alten befestigungen, gegründet, auf Seinen vielen reisen i Europa wurde Georg Carstensen dazu inspiriert. Einen der damaligen zeit sehr popularen Romantiscen vergnügungsparks in Kopenhagen zu bauen Georg Carstensen benannte den park Tivoli - Nach einem schönen garten mit glechem namen in Paris. Die magie und stimmung sollte mit beleuchtungen, gartenanlagen, vergnugungen romantik, restaurants, musik und theater geschaffen werden, obwohl Tivoli voller alter traditionen ist, wird der park lauf end mit neuen vergnugungen und erlebnissen bereichert, sodass er auf diese weise neue traditionen für die gäste schafft.Af Henrik Boye - .
Køleskabsmagnet: København sporvognslinje 4 på Østerbrogade (2007)"Sidste sporvogn, Østerbrogade". Tegning: Arne Ungermann fra 1951. AU-90 Made in Denmark.Af Henrik Boye - .
København inde i HT-museet (2003)Nu er alle sporvognene flyttet. Der er kun busser tilbage.Af Henrik Boye - .
Plakat: Arne Ungermann 100 år Sophieholm (2003)25. januar til 21. april 2003
Tirsdag-Søndag 11-17
Torsdag 11-20
Mandag lukket
Nybrovej 401, 2800 Kgs. Lyngby
Tlf. 45884007, www.sophienholm.dk
Published by studio Permild & Rosengreen. Denmark 2013Af Henrik Boye - - .
Postkort: København hestesporvogn 51 "Hønen" nær Kalkbrænderihavnen (1996)Hestesporvogn nr. 51 (>Hønen<) fra Kjøbenhavns Sporvei-Selskab er bygget som hesteomnibus i 1876 og blev ombygget til hestesporvogn ca. 1882. Den kørte som hestesporvogn til 1915, hvorefter den blev museumsvogn. HT-museet istandsatte i midten af 1990'erne vognen. På billedet ses den i trafik i Kalkbrænderrihavnen i oktober 1996. Sammen med HT-museets øvrige vognpark blev den i 2003 overtaget af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvor den nu kan ses.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 8 med dobbeltdækker-motorvogn 380 ved Rådhuspladsen (1996)SHS
Toetages motorvogne nr. 380 (Vulcan 1899) og 419 (Larsen 1915), på Rådhuspladsen, omkring 1925.
De toetages motorvogne var fra Frederiksberg Sporveje i 1919 og kørte på linie 8 frem til 1927 og på linie 17 frem til liniens nedlæggelse i 1931.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 5 ved Brønshøj (1996)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 38 60 61 11 - Fax 38 60 11 30
I årene fra 1. oktober 1931 til 30. april 1936 kørte linje 7 til Brønshøj i vinterhalvåret fra kl. 16-18, og igen fra 1. november 1954 til den 17. oktober 1965, hvor linjen afkortes til Nørrebro men forlænges til Husum kl. 7-9 og 15-18.
Den 25. april 1971 overgår linjen til dieselbusdrift.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 9 med motorvogn 141 ved Brønshøj (1996)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 38 60 61 11 - Fax 38 60 11 30
Brønshøj Torv i de gamle dage
Den første sporvogn kom til Brønshøj Torv den 28. september 1902. Linjen udgik fra jernbaneoverskæringen ved Nørrebro remise, modsat var endestationen ved Brønshøj kro. Linjeskiltene var hvide med blå tekst og om aftenen førte vognene en hvid og en blå lanterne. I november 1902 får linjen nr. 9.
Den 24. april 1903 bliver linjen nedlagt og erstattet af linje 5Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København natlinje B med motorvogn 705 ved Brønshøj (1995)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 38 60 61 11 - Fax 38 60 11 30
Brønshøj Torv i de gamle dage
Natlinje B kørte oprindelig ad Frederikssundsvej til byen, da den blev oprettet som buslinje i 1936. allerede den 1. november 1936 blev den, som følge af det store passagertal erstattet med sporvogne. I forbindelse med oprettelsen af linje E blev ruten omlagt ad Godthåbsvej. Natlinjerne var indstillet fra 11. april 1940 til den 15. marts 1952.
Den 3. november 1958 blev natsporvognene erstattet af dieselbusser.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København natlinje E ved Brønshøj (1995)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 38 60 61 11 - Fax 38 60 11 30
Natlinje E har som sporvogn betjent Brønshøj i perioderne fra den 29. november 1938 til 11. april 1940, og igen fra 15. marts 1952 til den 3. november 1958, hvor natdriften blev ren busdrift. Senere blev natlinjernes bogstavbetegnelser ændret til linjenumre med 900 foran, således blev linje E til 905. Natsporvognene førte, foruden de almindelige farvede linjelanterner, røde destinationsskilte og blå frontlanterne.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 11 ved Brønshøj (1995)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 38 60 11 - Fax 38 60 11 30
Lundgren -95
Et af de nyindsatte "scraptog" på linje 11 blev oprettet den 22. april 1944 med rute imellem Brønshøj og Kg. Enghave. Den 29. november 1945 forlængedes linjen til Husum, og den 16. oktober 1953 blev den omlagt ad Godthåbsvej.
Linje 11 blev nedlagt den 21. juli 1958.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 2 med motorvogn 447 ved Brønshøj (1995)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 38 60 11 - Fax 38 60 11 30
Brønshøj Torv i de gamle dage
Linje 2 sommeren 1943. Den første "scrapmotorvogn" nr. 447, blev indsat i drift på linje 2 den 10. november 1942. Vognene blev kaldt "sparevogne" eller "swingpjatter" på grund af den duvende kørsel.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 2 med motorvogn 77 ved Brønshøj (1995)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 38 60 11 - Fax 38 60 11 30
Endestationen for linje 2 vinteren 1938-39. De gamle sporvogne udgik helt af driften fra 1. maj 1966, og de fleste endte deres dage i et flammende bål på lossepladsen i Sydhavnen. Enkelte er bevaret, og det er stadig muligt at kunne opleve en tur med en gammel sporvogn på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Linje 2 blev "bussificeret" den 19. oktober 1969.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 2 ved Brønshøj (1995)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 38 60 11 - Fax 38 60 11 30
Brønshøj Torv i de gamle dage
Endestationen for linje 2 og 11. Linje 2 kom til Brønshøj den 20. november 1929. Linje 11 blev oprettet den 22. april 1944.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 5 med motorvogn 320 ved Brønshøj (1995)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 38 60 11 - Fax 38 60 11 30
Brønshøj Torv i de gamle dage
Linje 5 vinteren 1938-39. Denne motorvognstype skulle have været udrangeret omkring 1940, men på grund af 2. verdenskrig blev vognene ombygget med større perroner og forlænget undervogn. De gamle sporvogne udgik helt af driften i sommeren 1966.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 5 med motorvogn 552 ved Brønshøj (1995)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 38 60 11 - Fax 38 60 11 30
Linje 5 efteråret 1939. De store bogietog blev først sat i drift på linje 5 den 10. oktober 1939. Indtil da var Sporvejene veget tilbage for at anvende vogntypen i den smalle NørregadeAf Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 7 med motorvogn 361 ved Brønshøj (1995)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 38 60 11 - Fax 38 60 11 30
Brønshøj Torv i de gamle dage
I årene fra 1931 til 1936 blev hveranden linje 7 i vinterhalvåret forlænget til Brønshøj i eftermiddagsmyldretiden. Fra 1. november 1954 forlængedes den igen til Brønshøj i eftermiddagsmyldretiden og senere, fra den 17. oktober 1965, kørte den helt til Husum i myldretiden morgen og aften.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 8 med motorvogn 300 ved Brønshøj (1995)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 38 60 11 - Fax 38 60 11 30
Lundgren -95
Brønshøj Torv i de gamle dage
Linje 8 kom til Brønshøj Torv den 15. maj 1936, og havde endestation her frem til den 16. oktober 1953, hvor den blev afkortet til Degnemose Allé.
Den 1. maj 1965 blev linje 8 "bussificeret" og passerede igen Brønshøj Torv på sin vej til Tingbjerg.Af Henrik Boye - .
Fribillet til Hovedstadsområdets Trafikselskabsmuseum (HT-museet) (1994)Udgivet sammen med en frimærkemappe fra Danmark i 1994.
Kopi af en KS-billet fra 1943.
2225 II-1943 85675
KS 25 øre KS
KS KS
1* 3 * 7 * 9 * 11 * 13 * 15 *
17 * 19 * 21 * 23 * 25 * 27 * 29 * 31
I * III * V * VII * IX * XI *
Omstigningsbillet 25 øre
Københavns Sporveje.
Fribillet
Voksen
Museet med de mange smukt restaurerede gamle sporvogne og busser har åbent hele året onsdag kl. 10-16 samt alle dage i efterårsferien kl. 10-16. Lukket 24.12-1.1. Billetten er gyldig i hele 1994.
HT museum. Sporvogne og busser.
Islevdalvej 119 * 2610 Rødovre * Tlf 42 91 23 91Af Henrik Boye - .
Frimærke: København hestesporvognslinje 11 (1994)København
Danmark 12.00
Bo Bonfils del 1994 Martin Morck scAf Henrik Boye - .
Frimærke: København sporvognslinje 2 med motorvogn 614 (1994)København
Danmark 3.75
Bo Bonfils del 1994 Martin Morck scAf Henrik Boye - .
Receptkuvert: København motorvogn 426 (1993)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 31 60 61 11 - Fax 31 60 11 30
Typisk gammelt linje 8 vogntog, som ældre københavnere husker det. Linje 8 kom til Brønshøj den 15. maj 1936, men blev senere i oktober 1953, afkortet til Degnemose Alle. Linjen blev omstillet til busdrift den 1. maj 1965. Linje 8 fik med sine grønne skilte tilnavnet "Altankassen", desuden også "Mergelbanen" på grund af det ældre materiel.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 11 med motorvogn 311 (1993)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 31 60 61 11 - Fax 31 60 11 30
Arkitekt Knud Valdemar Engelhardt tegnede denne motorvognstype, som i 1910 blev bygget hos "Scandia" i Randers. Selv om der kun blev bygget 10 eksemplarer, dannede vogntypen alligevel forbillede for mange Københavns Sporvejes senere vognanskaffelser. Vognene blev, som her vist, under 2. verdenskrig ombygget med forlængede perroner og undervogn.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 11 med motorvogn 450 (1993)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 31 60 61 11 - Fax 31 60 11 30
Linje 11 var et barn af 2. verdenskrig. Den blev oprettet den 22. april 1944 med rute fra Brønshøj Torv til Kongens Enghave. Straks fra starten blev de nybyggede "scrapvogne" indsat på linien, men senere mistede den sin betydning og blev kun betjent med gammelt materiel. Linien blev nedlagt 21.juli 1958. På grund af de grønne og blå linjefarver fik den tilnavnet "Undulaten".Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 2 med ledvogn 806 (1993)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 31 60 61 11 - Fax 31 60 11 30
Spovognenes farvede linjeskilte var et både praktisk og meget festligt indslag i bybilledet, der om aften blev yderligere forstærket med de kulørte taglanterner i alle mulige farvekombinationer. De sidste moderne ledvogne blev bygget kun ganske kort tid inden den endelige afvikling af sporvognsdriften og vognene blev solgt til Alexandria i Ægypten.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 2 med motorvogn 704 (1993)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 31 60 61 11 - Fax 31 60 11 30
"Den nye linje 2" også populært kaldt "Dukke Lise" blev kun fremstillet i 8 eksemplarer lige efter 2. verdenskrig. En vogn er bevaret og kan ses på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Linje 2 blev kaldt "Danskeren" på grund af de rød/hvide linjefarver. Linjen blev omstillet til busdrift den 18. oktober 1969.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 5 med ledvogn 890 (1993)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 31 60 61 11 - Fax 31 60 11 30
Linje 5 var både den første og den sidste sporvognlinje med de nye ledvogne i drift. Linjen oprettedes den 24. april 1903 med rute fra Brønshøj til Christianshavn Linje 5 var Københavns sidste sporvognslinje og den sidste driftdag var den 23. april 1972.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 5 med motorvogn 448 (1993)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 31 60 61 11 - Fax 31 60 11 30
På grund af 2. verdenskrig måtte man indstille bygningen af den populære bogievognstype og i 1942 kom de første scrapvogne på gaden på linje 2 og 5. Vognene blev kaldt "sparevogne" eller "swingpjatter" på grund af deres noget gyngende kørsel. Linje 5 opnåede det charmerende kælenavn "lortevognen" på grund af den gul-brune linjefarve.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 7 med motorvogn 40 (1993)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 31 60 61 11 - Fax 31 60 11 30
Gammelt vogntog på linje 7 i den tidligere bemaling med stafferinger. Allerede i årene 1931-1936 førtes linje 7 til Brønshøj Torv i aftenmylderetiden om vinteren Linje 7 blev kaldt "Teatervognen" på grund af endestationen på Kongens Nytorv. Med sin korte linjestrækning skulle den være særlig tiltrækkende blandt ældre sporvejsfolk, hvorfor den fik tilnavnet "Aldersrentevognen" og "Gammelmandslinjen".Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 7 med motorvogn 596 (1993)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 31 60 61 11 - Fax 31 60 11 30
Københavns mest populære sporvognstype var bogievognene, tegnet af Ib Lunding. De første vogne kom i drift allerede i 1930. Lundings elegante kombination af perron- og midterindgangsvogne vakte stor beundring blandt sagkyndige. Senere blev vognene ombygget til fast konduktør og den oprindelige elegance gik tabt. Linje 7 blev omstillet til busdrift den 25. april 1971.
Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 8 med motorvogn 511 (1993)Linde Apotek
Frederikssundsvej 152
2700 Brønshøj
Tlf. 31 60 61 11 - Fax 31 60 11 30
Linje 8 var mest kendt for sine "gamle" sporvogne, men i linjens sidste halve leveår blev den begunstiget med arkitekt Lundings berømte bogiemotorvogne, ombygget til fast konduktør og uden bivogn. Folkeviddet havde sit særlige forhold til linje 8, og dagbladet "Politiken" berettede tit og ofte på bagsidens "At tænke sig" om vognstyrer Fodklang og konduktør Strop. Måske er det netop også derfor, man om sommeren kan opleve linje 8 på gummihjul i "Tivoli".
Af Henrik Boye - .
Spisekort: Drinks til turen (1990)LINIE 5
-Vodka-Currant og Srrite 35,-
TUR
-Vodka, Kahlua 38,-
RETUR
-Vodka, Kahlua og fløde/mælk 39,-
OMSTIGNING
-Rom & Cola 33,-
LIGE UD
-Vodka & juice 33,-
SPORVOGN
-Jægermester & rød sodavand 31,-
CHAUFFØR
-Vodka, Blå Bols og Sprite 35,-
KONDUKTØR
-Vodka, juice og rød sodavand 36,-
Stoppested
-Tequila, juice og Grenadine 31,-
NIELS
-Gin & Tonic 31,-
VINNI
-Campari & soda 25,-
Sporvejen Gråbrødre TorvAf Henrik Boye - .
Spisekort: København, bagsiden Sporvejen Byens Burger Bar (1985)Sporvejen
17 Gråbrødre Torv 17
Pilsner 33 cl 15,50 Hamburger u.s. 24,00
Luxus øl 33 cl 18,50 Cheeseburger 30,00
Fadøl 25cl 13,00 50cl 25,00 Baconburger 30,00
Sodavand 25 cl 9,50 Dijon burger m/ skinke 31,00
Snaps 2 cl 14,50 karry burger m/æg - caviar 35,00
Svart vinbær 2 cl 15,00 Hvidløgs burger m/muslinger 35,00
Bitter 2 cl 15,00 Chilli burger m/ baker beans 30,00
Gin,whisky,rom 2cl 16,00 Peber burger m/grøn peber 28,00
Martini 5 cl 16,00 Timian burger m/ristet tomat 28,00
Campari 4 cl 18,00 Chicken burger m/ananas+Chutnet 29,00
Rød og hvidvin 50 cl 52,00 Mix salat m/flûstes + smør 24,00
vin i glas 15,00 Steak m/mix salat kryddersmør lun fl^tes 62,00Af Henrik Boye - .
Spisekort: København, forsiden Sporvejen Byens Burger Bar (1985)SPORVEJEN
Lundgren
-85
TLF. 01-133101Af Henrik Boye - .
Spisekort: Sporvejen, Gråbrødre Torv 17 (1985)Pilsner 33 cl 14,50 Hamburger u.s. 23,00
Luxus øl 33 cl 17,50 Cheeseburger 29,00
Fadøl 50cl 24,00 Baconburger 29,00
Sodavand 25 cl 9,00
Dijon burger m/ skinke 30,00
Snaps 2 cl 14,00
Karry burger m/æg - caviar 34,00
Svart vinbær 2 cl 14,00 Hvidløgs burger m/muslinger 34,00
Bitter 2 cl 14,00
Chilli burger m/ baker beans 28,00
Gin,whisky,rom 2cl 15,00 Peber burger m/grøn peber 28,00
Martini 5 cl 15,00
Timian burger m/ristet tomat 28,00
Campari 4 cl 18,00
Chicken burger m/ananas+Chutnet 27,00
Rød og hvidvin 50 cl 48,00 Mix salat m/flûstes + smør 24,00
vin i glas 14,00
Steak m/mix salat kryddersmør lun flûtes 68,00
Kaffe i krus 9,50
Dobbeltburger + 10 krAf Henrik Boye - .
Spisested: Sporvejen (1985)Lundgren
-85
GLÖGG
Portvin 4,6%
Snaps 7,0%
Rom 2,3%
Rødvin 49,7%
Blomberg 36,4%
Mandler,rosiner
og brune kager
GLÖGG 100%
kr. 18.0
TLF. 01-133101Af Henrik Boye - .
Tændstikæske: København, forsiden Sporvejen (1985)Restaurant
Sporvejen
14 549 14
Lundgren -85Af Henrik Boye - .
Tændstikæske: København, siden Sporvejen (1985)Gråbrødretorv 17 - 1154 Kbh.K
01 - 13 31 01Af Henrik Boye - .
Postkort: København motorvogn 100 i HT-museet (1984)HTs museum for sporvogne og busser blev åbnet på HTs 10 års dag den 1. oktober 1984.Af Henrik Boye - .
Plakat: København (1984)Fra
Hønen
til HT
HT har 10 års fødselsdag den 1. oktober 1984 - men trafikselskabet har rødder meget læn-
gere tilbage.
Københavns sporveje - der indgik i HT som det største enkelte selskab ved etableringen
i 1974 - kan se sin oprinelse helt
tilbage til det i 1863 stifede
Copenhagen Railway Company.
Det oprettede sin første hestespor-
vognslinie 22. oktober fra
Frederiksberg Runddel, ad Frederiks-
berg Allé og Vesterbrogade til Kvægtorvet - nu Trommesalen.
I 1897 begyndte akkumulatorspor-
vognene at køre på Nørrebro-
gade. De blev dog på grund af
syrelugten hurtigt upopulære. øgenavnet "syrevogne" hang herefter på vognene. De blev
senere ombygget til "almindelige" elektriske sporvogne. 1898 blev alle de københavske sel-
skaber slået sammen til "A/S De kjøbenhavnske Sporveje". 1899 indvarslede de nye tider.
Man etablerede elektrisk sporvognsdrift med 10-øres enhedstakst, og hestedriften kunne se
sit endeligt forude. 1911 fulgte op af "Københavns Sporvej" som kommunalt trafik-
selskab ved overtagelsen af "A/S De kjøbenhavnske Sporveje". I 1913 begyndte motorbus-
driften, den sidste hestesporvogn "Hønen" ad Nørregade forsvandt i 1915 og to år senere
den sidste hesteomnibus.
I 1919 overtog Københavns Sporveje de røde toetages sporvogne på Frederiksberg. De
kørte helt til 1933 som gule - nogle kan endnu huske dem fra linie 18. Samme år kørte de om-
byggede "syrevogne" fra 1897 deres sidste tur, og i 1936 blev de åbne bivogne for kolde for
københavnerne. De fleste af dem solgtes til Helsingsfors.
I 1930'erne var sporvejene inde i en opgangsperiode med flere nye buslinier og forlængelse
af sporvognslinier.
Under krigen havde sporvognene et stort læs at trække, idet privatbiler og cykler på grund af
mangle på brændstof og gummi var sat næsten ud af spillet.
1984
Enkelte busser kørte med gasgeneratorer fyret med bøgebrænde, men det var sporvognene,
der var det helt nødvendige transportmiddel for krigstidens københavnere.
I 1950'erne begyndte Københavns Sporveje at anskaffe større og mere tidssvarende busser (nu linie 40).
De fleste af de øvrige sporvognslinier blev "bussificeret" i 1960'erne, og natten til den 23. april
1972 kørte sporvognslinie 5 som den sidste i remise. ledsporvognene ("Düsseldorferne")
blev sendt til Ægypten, hvor de stadig kører.
Dannelsen af Hovedstadsområdet Trafikselskab i 1974 blev skelsættende, idet det nuj lykkes-
des at samordne busdriften i hele hovedstadsregionen. I 1975 etableredes det nye zone-
takstsystem og i 1979 erstattedes poletterne af de nye klippekort. Alle tog- og busrejser fra
Helsingør i nord til Køge i syd kunne herefter foretages på samme billet eller kort.
Udviklingen forsætter stadig - handicap- og telebusser er kommet til, ligesom mere støj-
svage og energibesparende bustyper til stadighed udvikles.
De gamle sporvogne og busser - helt tilbage fra "Hønen" anno 1880-kan nu ses på HT's nye
museum på Islevsdalsvej i Rødovre. Man kan køre derud med linie 13, 148 og 161 - sidstnævnte
passerer Friheden, Rødovre, Husum og Lyngby S-stationer. Der er åbnet onsdag og lørdag kl. 10-16.
HT MUSEUM sporvogne og busser
Islevdalsvej 119 * Rødovre
Onsdag og lørdag 10-16
BJØRNBØL A/S 9.84
Af Henrik Boye - .
Spisekort: København, bagsiden Sporvejen (1984)BAREN ER ÅBEN ALLE UGENS DAGE FRA 11 TIL 24
Drikkevarer
FADØL EN 1/4L 15
FADØL ER 1/2L 29
PILSNER 17
LUXUSØL 20
SODAVAND 11
JUICE, ÆBLEMOST & CACAOMÆLK 13
RØD & HVIDVIN: 1/2L 60
VIN PR. GLAS 20
KIRR PR. GLAS 29
COGNAC, CALVADOS, LIKØR 2 CL. 21
SNAPS 2 CL. 17
BITTER 2 CL. 17
FERNET-BRANCA 2 CL. 20
GIN, WHISKY, ROM, VODKA 2 CL. 18
MARTINI 5 CL. 17
CAMPARI 4 CL. 20
CHECK: MODTAGES KUN MOD FOREVISNING AF ID-KORTAf Henrik Boye - .
Spisekort: København, forsiden Sporvejen (1984)Sporvejen
ÅBEN ALLE UGENS DAGE 11 til 24.Af Henrik Boye - .
Spisekort: København midterside Sporvejen Byens Burger Bar (1984)KØKKENET ER ÅBENT ALLE UGENS DAGE FRA 11 TIL 23
Burgere Enkelt Dobbelt
HAMBURGER 29 43
CHEESEBURGER 35 49
BACONBURGER 36 50
DIJONBURGER m/SKINKE 36 50
KARRYBURGER m/ÆG & CAVIAR 41 55
HVIDLØGSBURGER m/MUSLINGER 40 54
CHILIBURGER m/BAKED BEANS I CHILI 36 50
PEBERBURGER m/GRØN PEBER 33 47
KYLLINGE "BURGER" m/ANANAS & CHUTNEY 36 50
ALLE BURGERE SERVERES I VARM SESAMBOLLER
MED SPRØD ICEBERG SALAT
STEAK AF TYNDSTEGS FILET, MED MIX SALAT
KRYDDERSMØR & LUN FLÛTES 69
UDENFOR "MYLDRETIDEN" LAVER VI GERNE DIVERSE
VARIATIONER SOM F.EKS.BACONBURGER MED OST &
KARRY-DRESSING, MEN UDEN LØG OG MAYONNAISE
GRÅBRØDRETORV 17
KØKKENET ER ÅBENT ALLE UGENS DAGE FRA 11 TIL 23
Omeletter u/SALAT m/SALAT
OMELET m/SKINKE 39 50
OMELET m/GRØN PEBER 36 47
OMELET m/BACON 39 50
OMELET m/TOMAT 36 47
OMELET m/MUSLINGER 39 50
OMELET m/OST 36 47
DAGENS OMELET: SPØRG TJENEREN
TIL ALLE OMELETTER SERVERES BRØD & SMØR
CACAO m/FLØDESKUM 14
KAFFE/THE 12
IRISH COFFEE 29
Ud af huset
ALLE BURGERE & OMELETTER FÅS SELVFØLGELIG I
PRAKTISK "TAG MED" EMBALLAGE
TLF. 01 13 31 01Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 14 med motorvogn 504 ved Klampenborg (1982)Klampenborg. Ved Sporvognsholdepladsen
Ordrupsvejs Apotek 1932
Ordrup 1611
50 år
Ordrup Apotek 1982
01-64 16 11
Danmarks Apotheker er en Statsinstitution, der er underkastet offentlig kontrol. Farmaceutiske Visitatorer er i stadig Virksomhed med at kontrollere Varernes Renhed og Præparaternes nøjagtige Sammensætning. Medicinpriserne, der er fælles for alle Landets Apotheker, er udarbejdede af Staten. Følgelig er de fastlagt saaledes at der tages Hensyn til publikums Tarv som til de meget store Krav, der stilles til et Nutidsapotheks Indretning og Drift.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 15 på Ordrupvej (1982)Parti fra Ordrupvej
Ordrupsvejs Apotek 1932
Ordrup 1611
50 år
Ordrup Apotek 1982
01-64 16 11
Danmarks Apotheker er en Statsinstitution, der er underkastet offentlig kontrol. Farmaceutiske Visitatorer er i stadig Virksomhed med at kontrollere Varernes Renhed og Præparaternes nøjagtige Sammensætning. Medicinpriserne, der er fælles for alle Landets Apotheker, er udarbejdede af Staten. Følgelig er de fastlagt saaledes at der tages Hensyn til publikums Tarv som til de meget store Krav, der stilles til et Nutidsapotheks Indretning og Drift.Af Henrik Boye - .
Tændstikæske: Den navnkundige hestesporvogn "Hønen" (1978)"Hønen" kørte sidst tur i Nørregade d. 13 juni 1915. Den er bevaret på Teknisk Museum i Helsingør. (den befinder sig nu på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm).Af Henrik Boye - .
Tændstikæske: København (1978)Akkumulatordrevet sporvogn fra 1897. De såkaldte "Syrevogne" blev ingen succes p.gr. af stanken fra batterierne. De kørte kun til marts 1902.
Tegnet af Bo Bonfils for Irma '78Af Henrik Boye - .
Tændstikæske: København bogiemotorvogn (1978)Tegnet af arkitekt Ib Lunding i 1928-1929. Vel nok det ypperste der er præsteret indenfor gadeinventar.Af Henrik Boye - .
Tændstikæske: København motorvogn 100 (1978)Toetagers motorvognstype sat i drift 1901. Kørte mellem Sundby og Højbro Plads. Ombyggede 1924 til enetages.
Tegnet af Bo Bonfils for Irma '78Af Henrik Boye - .
Tændstikæske: København motorvogn 23 (1978)Oprindelig toetager motorvogn fra bl.a Christianshavnslinien. Ombygget 1924. Typen var i drift på linie 3 indtil 1951.
Tegnet af Bo Bonfils for Irma '78Af Henrik Boye - .
Tændstikæske: København motorvogn 257 (1978)Moderniseret Københavnsk motorvogn fra 1925. Kørte i 1967 som reklame for IRMA KAFFE der udskænkedes under kørselen.
Tegnet af Bo Bonfils for Irma '78Af Henrik Boye - .
Tændstikæske: København motorvogn 465 (1978)Toaxlet scrapmotorvogn fra 1942, byggede delvis af brugte materialer. På grund af slingrende kørsel fik de hurtigt øgenavnet "swingpjatter".
Tegnet af Bo Bonfils for Irma '78Af Henrik Boye - .
Tændstikæske: København motorvogn 614 (1978)Motorvogn tegnet 1911 af arkitekt Knud V. Engelhardt. Den udtrykte i alle henseende Engelhardts sikre sans for kvalitet og håndværk.
Tegnet af Bo Bonfils for Irma '78Af Henrik Boye - .
Tændstikæske: København motorvogn 701 (1978)Den fremtidige sporvogn, efter krigen blev grundet prisen kun bygget i 8 exemplarer. Disse kørte udelukkende som linie 2 med fast konduktør.
Tegnet af Bo Bonfils for Irma '78Af Henrik Boye - .
Tændstikæske: København rensevogn R1 (1978)Sporrensevogn R1 indkøbt 1930 af Københavns Sporveje i Tyskland. Den kunne passende kaldes for en motoriseret "skinneskidtskraver".
Tegnet af Bo Bonfils for Irma '78Af Henrik Boye - .
Tændstikæske: Toetagers motorvogn fra Frederiksberg Sporveje omkring 1916 (1978)Var oprindelig, 1899, Danmarks første elektriske sporvej med luftledning.Af Henrik Boye - .
Postkort: København motorvogn 503 (1975)Bogiemotorvogn designet af arkitekt Ib Lunding 1929.
Der blev ialt i årene 1930-41 bygget 118 motorvogne og 83 bivogne af denne populære vogntype. Vognene blev senere ombygget til fast konduktør-systemet, hvor de samtidig mistede deres oprindelige særpræg.Af Henrik Boye - .
Arkivfoto: København åben bivogn 389 ved Husum (1972)Åbenbivogn 389, under optoget for afviklingen af sporvognsdriften i København.Af Henrik Boye - .
Arkivfoto: København ledvogn 888 ved Husum (1972)Ledvogn 888, under optoget for afviklingen af sporvognsdriften i København.Af Henrik Boye - .
Arkivfoto: København motorvogn 100 i Husum (1972)Motorvogn 100, under optoget for afviklingen af sporvognsdriften i København.Af Henrik Boye - .
Arkivfoto: København motorvogn 100 ved Husum (1972)Motorvogn 100, under optoget for afviklingen af sporvognsdriften i København.Af Henrik Boye - .
Arkivfoto: København motorvogn 575 i Husum (1972)Motorvogn 575, under optoget for afviklingen af sporvognsdriften i København.Af Henrik Boye - .
Arkivfoto: København sporvognslinje 5 med ledvogn 896 ved Husum (1972)Sidste driftvogn om natten den 23. april 1972.
1903 LINIE 5 1972Af Henrik Boye - .
Mest viste foto - København sporvognslinje 5 med ledvogn 891 ved Ved Langebro (1972)Er udgivet som Postkort. Pris 5.00 kr. eller 0.70 €
Pin: København hestesporvogn 69 "Hønen", bagsiden (1972)Sporvognsdriftens ophør
KSAf Henrik Boye - .
Plakat: København sporvognslinje 8 med motorvogn 484 (1972)Sporvogne
i København 1863-1972
22. oktober 1863 Den første hestesporvognslinie oprettes * 1863-95 9 sporvejs- og omnibusselskaber oprettes * 1897-1902 Sammen-slutning til A/s "De kjøbenhavnske Sporveje", "Frederiksberg Sporvejs- og Elektricitets A/S" og "A/S Tuborg-Klampenborg elektriske Sporveje" (det senere NESA) * 1899 Elektrisk sporvejsdrift * 1911 "Københavns Sporveje" oprettes som kommunalt trafikselskab ved overtagelse af A/S "De kjøbenhsavnske Sporveje" * 1913 Motorbusdriften begynder * 1915 Hestesporvognsdriften nedlægges * 1917 Hesteomnibusdriften nedlægges * 1919 "Frederiksberg Sporvejs- og Elektricitets A/S" overtages efter overenskomst af Københavns Sporveje * 1919-39 Nye sporvogns- og buslinier oprettes * 1940-45 Passagertallet stiger kraftigt - ingen fornyelse af materiel og anlæg * 1950-63 Buslinier oprettes - enkelte sporvognslinier nedlægges * 1964-1972 Sporvognslier nedlægges og erstattes af buslinier * 22. april 1972 Sporvognsdriften ophører.Af Henrik Boye - .
Særbillet til Københavns Sporveje (KS), bagsiden (1972) KS
24. april 1903
22. april 1972Af Henrik Boye - .
Særbillet til Københavns Sporveje (KS), forsiden (1972)No 13371 Billet
5
Gyldig til én uafbrudt rejse med linie 5 den sidste sporvognsdag i København.
Pris kr. 5,00
Københavns sporvejeAf Henrik Boye - .
Postkort: København ledvogn 805 (1972)Københavns Sporveje
Ledvogn leveret af Duewag. Den første ledvogn blev sat i drift på linie 5 den 19. september 1960. ialt anskaffedes 100 moderne ledvogn, de sidste kun få år inden afskaffelsen af sporvejsdriften den 23. april 1972.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 5 med motorvogn 610 på Nørregade (1972)"Flere og flere går om ad Nørregade" var i mange år et slogan for Daells Varehus, og stoppestederne ved varehuset var nogle af de mest benyttede på linie 5. Et bogievogntog holder på billedet ved Daells Varehus i Nørregade i sidste halvdel af 1960'erne. (KS' hovedværksted 1934), havde en fortid hos NESA, hvor den havde nr. 922. NESA's sporvognstrafik ophørte i 1953. Linie 5 var den sidste sporvognslinie i København. Den overgik til busdrift i 1972.Af Henrik Boye - .
Tegning: København Hovedlinie med dobbeltdækker-motorvogn 397 (1970)Frederiksberg Sporveje
Toetages motorvognstype anskaffet 1899, oprindelig med åben forperron og åben tagetage. Vognene blev efter sammenslutningen af Københavns Sporveje og Frederiksberg Sporvej ommalet i de københavnske hvid og gule farver og indsat på linierne 3, 8, 17 og 18.
Udrangeret i begyndelse af 1930erne.Af Henrik Boye - .
Postkort: København motorvogn 17 tæt på Thorvaldsens Museum (1969)Tidligere akkumulatorsporvogn fra 1897 med ombygget hestesporvogn som bivogn på Slotsholmen den 19. oktober 1969. Vogntoget kan ses på museet.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 2 med motorvogn 528 ved Gyldenløvesgade (1969)HT Museum
Sporvogne og busser
Islevdalvej 119, 2610 Rødovre
Bogiemotorvogn på Gyldenløvesgade/Farimagsgade. Der byggedes i 1930-41 118 motorvogne og 83 bivogne af denne type.
Museet har nr. 575 og 1578 i samlingen.
17. oktober 1969.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 16 med ledvogn 879 ved Nørrebro Station (1969)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
To ledvogne mødes under højbanen ved Nørrebro station i København, sommeren 1969.
Begge vogne er bygget af DÜWAG 1965. De solgtes til Alexandria i Ægypten 1971-72
28Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 6 med motorvogn 587 ved Vibenshus Runddel (1969)Sporvejsmuseet, Skjoldenæsholm
Københavns sporveje, Bogiemotorvogn nr. 587 (KS hovedværksted 1939) med tilsvarende bivogn som linie 6 på Øster Allé ved Vibenshus Runddel den 27. marts 1969. Denne samt yderligere en motorvogn og to bogiebivogne ejes nu af Sporvejshistorisk Selskab.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 6 med ledvogn 884 ved Kongens Nytorv (1969)Düsseldorferne kører nu i Ægypten.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 6 med ledvogn 876 ved Rådhuspladsen (1969)HT Museum
sporvogne og busser
Islevdalvej 119, 2610 Rødovre
Seksakslet Düwag-ledsporvogn /"Düsseldorfer") nr. 876 på Rådhuspladsen. Der byggedes i 1960-68 100 af disse vogne til Københavns Sporveje
21. januar 1969.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 2 med motorvogn 502 ved Christiansborg Slotsplads (1968)Bogievogntog årgang 1930 på Christiansborg Slotsplads i sommeren 1968,
Den karateristiske vogntype var designet af arkitekt Ib Lunding. HT har et bogievogntog i sin samling
HT Museum sporvogne og busser Islevdalvej 119 2610 RødovreAf Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 5 med ledvogn 900 på Rådhusstræde (1968)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavns nyeste sporvogn, ledvogn nr. 900, bygget af DÜWAG 1968, fotograferet i Rådhusstræde. Vognen solgtes i 1972 til Alexandria i Ægypten, efter at linie 5 som den sidste linie var overgået til busdrift.
22Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 5 med motorvogn 470 på Frederikssundsvej (1967)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavns sporveje "Scrap"-motorvogn nr. 470 (KS hovedværksted 1945) med tilsvarende bivogn som linie 5 på Frederikssundsvej under en SHS-udflugt den 10. september 1967.
Motorvognen og en bivogn magen til ejes nu af Sporvejshistorisk SelskabAf Henrik Boye - .
Postkort: København på Jagtvej (1967)Danmarks ældste motordrevne omnibus - Frederiksbergs Sporvejes De Dion Bouton fra 1913. I baggrunden et bogievogntog model 1930. Bussen kan ses på museet. 17. juni 1967.
HT Museum
sporvogne og busser
Islevdalvej 119, 2610 RødovreAf Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 2 med motorvogn 701 ved Sundbyvesterplads (1967)Sporvejsmuseet, Skjoldenæsholm
Københavns sporveje. Motorvogn nr. 701 (KS hovedværksted 1949) med bogiebivogn fra 1930'erne ved linie 2's endestation på Sundbyvester Plads den 2. januar 1967. Motorvognen og to bogiebivogne ejes nu af Sporvejshistorisk Selskab.
2Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 6 med ledvogn 815 på Bredgade (1967-1969)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Ledvogn nr. 815 (DÜWAG 1960) i Bredgade ved Dronningens Tværgade i slutningen af 1960'erne.
Nr. 815 blev i 1969 solgt til Alexandria i Ægypten, hvor den kørte, indtil det i 2001 lykkedes at hjemføre den og nr. 890 til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København motorvogn 257 ved Sjællandsgade (1966)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavns sporvejes motorvogn nr. 257 (DKS' hovedværksted 1907) på Nørrebrogade på Sjællandsgade under SHS-udflugt den 5. juni 1966.
Linie 16's kørsel til Søborg ophørte i 1962.Af Henrik Boye - .
Mest viste foto - Postkort: København sporvognslinje 10 med motorvogn 300 på Kongens Nytorv (1966)Sporvejsmuseet Skjoldnæsholm Kongens Nytorv, foråret 1966. KS-motorvogn nr. 300 (DKS' hovedværksted 1910) svinger ind foran Det kongelige Teater. De gamle vogne udgik af driften med udgangen af april 1966.
Postkort: København sporvognslinje 3 med motorvogn 275 på Blegdamsvej (1966)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavns sporveje. Motorvogn nr. 275 (Scandia 1907) med tværsædet bivogn som linie 3 på Blegdamsvej den 8. marts 1966. Motorvognen og en tilsvarende bivogn ejes nu af Sporvejshistorisk Selskab.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 9 med motorvogn 543 på Christmas Møllers Plads (1966)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Christmas Møllers Plads med den store rundkørsel 1966.
Motorvogn nr. 543 er bygget af Københavns sporvejes hovedværksted 1932.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 10 med ledvogn 856 ved Toftegårds Plads (1965)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Moderne ledvogn ved linie 10's endestation på Toftegårds Plads i København, sommeren 1965.
Ledvogn nr. 856 er bygget af DÜWAG 1963. I 1971 solgtes vognen til Alexandria i Ægypten.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 9 med motorvogn 437 ved Taksigelseskirken (1965)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavns sporveje. Motorvogn nr. 437 (Scandia 1918) med tværsædet bivogn nr. 1443 (Scandia 1919) som linie 9 på Jagtvej ud for Taksigelseskirken under en SHS-udflugt den 20. juni 1965. Motorvognen og en tilsvarende bivogn ejes nu af Sporvejshistorisk Selskab.
4Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 14 med motorvogn 467 på Rådhuspladsen (1965)Vogntog bygget i 1940'erne til dels af brugte materialer.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 2 med bivogn 1538 på Børsgade (1965)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavns sporveje. Motorvogn nr. 327 (Scandia 1912) som linie 8 i Børsgade ud for Børsen den 22. april 1965. Vognen ejes nu af Sporvejshistorisk Selskab. Foran holder et bogievogntog på linie 2.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 1 med motorvogn 234 på Vindebrogade (1965)To gamle vogntog mødes ved Højbro med Sankt Nikolaj Kirke som baggrund den 8. april 1965.Af Henrik Boye - .
Kuvert fra Københavns Sporveje (KS) (1965)Københavns sporveje
trafikafdelingen
Kontoret for fundne sager: Løbe nr....
Linie....dato
Fundet på tugen fra......kl....
Tjenestemand nr......navn
Findeløn:.... station....
Afleveringen overdraget til nr.....Af Henrik Boye - .
Postkort: København foran Thorvaldsens Museum (1965)København
København.
Rådhuspladsen "Gammel Strand"
Den lille Havfrue
Den Kongelige Livgarde - Nyhavn.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 16 med ledvogn 837 ved Sydhavns Plads (1965)Kgs. Enghave
lokalhistoriske
forening & arkiv
1986-2011 25 år
Borgbjergsvej 1965 set mod Sydhavns Plads. Linje 3 og linje 16 holder i kø p.gr. af et trafikuheld i krydset Enghavevej/P. Knudsensgade.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 2 med motorvogn 706 på Rådhuspladsen (1965-1967)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavns sporvejes motorvogne nr. 706 (KS' hovedværksted 1952) på Rådhuspladsen ca. 1966.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 7 med motorvogn 595 ved Kongens Nytorv (1965-1970)Sporvejsmuseet Skjodenæsholm
Kongens Nytorv i København med linie 7's endestation en vinteraften i slutningen af 1960'erne.
Motorvogn nr. 595 er bygget af Københavns Sporvejes hovedværksted 1940.
23Af Henrik Boye - - .
Postkort: København dyrskuelinje Buh på Borups Allé (1963)Sporvejsmuseet Skjodenæsholm
Dyrskuelinien - "linie BUH" - transporterede i perioden 1938-64 dyrskuegæsterne fra Hovedbanegården til dyrskuepladsen på Bellahøj. På linien anvendtes i alle årene udelukkende bogievogne af denne type.
Borups Allé, sommeren 1963.
31Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 19 med motorvogn 157 på Bispeengen (1963)Sporvejsmuseet Skjodenæsholm
Strækningen over Bispeengen i København - den såkaldte "prærie"-strækning - sommeren 1963.
Motorvogn nr. 157 er bygget af Falkenried i Hamburg 1902 og ombygget på Københvavns Sporvejes hovedværksted 1926.
30Af Henrik Boye - - .
Postkort: København på Rådhuspladsen (1963)Københavns Rådhus.
Københavns Rådhus.
L'Hôtel de Ville de Copenhague.
Das Kopenhagener Rathaus.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 1 med ledvogn 803 ved Hellerup (1963-1965)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavns sporvejes ledvogne nr. 803 og 853 DÜWAG 1960 hhv 1963) på Callisensvej i Hellerup ca. 1964. To af de 100 københavnske ledvogne blev levere røde.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 13 med motorvogn 467 på Borups Alle (1963)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Såkaldt scrapvogntog med motorvogn nr. 467 (Københavns Sporvejes hovedværksted 1945) møder et andet tilsvarende linie 13-vogntog ved Fuglebakkebn station. Scrapvognene domininerede linie 13 fra begyndelsen af 1950'erne frem til 1962, hvor linien fik indsat ledvogne. Linie 13 overgik til busdrift i 1964.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 13 med motorvogn 470 på Sallingvej (1963)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Vogntoget af den såkaldte scrapvogntype på Sallingvej i København ca. 1960.
Motorvogn nr. 470 er bygget af Københavns Sporvejes hovedværksted 1945. Vognen kan ses på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 1 på Vesterbrogade (1962)Vidunderlige KøbenhavnAf Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 13 med ledvogn 833 på Sallingvej (1962-1964)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
KS-ledvogn 833 (DÜWAG 1962) på Sallingsvej ca. 1963.
Linie 13 fik indsat de moderne ledvogne i 1962, men allerede i 1964 overgik linien til busdrift. Nr. 833 blev i 1969 solgt til Alexandria i Ægypten, hvor den stadig er i drift mere end 35 år senereAf Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 8 med motorvogn 490 på Rantzausgade (1962-1964)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Såkaldt scrapmotorvogn nr. 490 (Københavns Sporveje 1947) i Rantzausgade ved Hans Egedes Kirke omkring 1963. linie 8 overgik til busdrift i 1965.
64Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 2 med ledvogn 833 ved Brønshøj (1961)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Brønshøj Torv i København, påsken 1961.
Linie 2-vognen er en nyleveret tyskbygget ledvogn, menes linie 7-vogntoget består af en bogiemotorvogn fra 1930'erne og en scrapbivogn fra 1940'erne.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 15 foran Frihedsstøtten (1961)Royal Hotel S.A.S. København
1095Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 15 på Vesterbrogade (1961)København Vesterbros Passage
Copenhagen View of the Vesterbro Passage
Copenhague Vue du Passage de Vesterbro
Kopenhagen Vesterbro PassageAf Henrik Boye - .
Postkort: København turistlinje T med ledvogn 802 på Holmens Kanal (1961)Københavns sporvejes ledvogn nr. 802 (DÜWAG 1960) som turistsporvogn i Holmens Kanal foran den gamle nationalbankbygning 1961.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 14 med motorvogn 310 ved KB Hallen (1960)Sporvejsmuseet Skjodenæsholm
Københavns sporvejes motorvogn nr. 310 (Scandia 1911) ved Ålstrupvej-endestation ca. 1960. Denne vogntype, der er tegnet af arkitekt K. V. Engelhardt, ombyggedes med større perroner i 1941.
40Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 15 med motorvogn 263 ved Valby (Skellet) (1960-1963)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
KS-motorvogn nr. 263 (Scandia 1907) med tværsædet bivogn i Valby Langgade ud for den nye Valby Remise i begyndelsen af 1960'erne. Linie 15 blev nedlagt i 1963.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 19 med motorvogn 186 ved Øresundsvej (1960-1964)Sporvejsmusset Skjoldenæsholm
Linie 19-vogntog med motorvogn nr. 186 (Scandia 1903) og bivogn nr. 1400 (Scandia 1917) ved liniens endestation på hjørnet af Østrigsgade og Øresundsvej i begyndelsen af 1960'erne. I de sidste år som sporvogn var det dog sjældent at der medførtes bivogn.
Linie 19 overgik til busdrift i 1964.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 3 med motorvogn 338 på Trianglen (1960-1965)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
KS-motorvogn nr. 338 (Scandia 1912) med tværsædet bivogn som linie 3 på Blegdamsvej ved Trianglen i begyndelsen af 1960'erne. Linie 3 blev omstillet til busdrift i 1968
87Af Henrik Boye - - .
Askebæger fra Københavns Sporveje (KS) (1959)Sporvejenes Hovedværksted
Klub 2-7-1903
H.H.Hansen
Tak for årene 1959Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 3 med motorvogn 490 på Enghavevej (1959-1961)Kgs. Enghave
lokalhistoriske
forening & arkiv
1986-2011 25 år
Linje 3 på Enghavevej ca. 1960. Viadukten blev bygget i 1909, da man anlagde en godsbanelinje fra Valby Station gennem Sydhavnen til Hovedbanegården for at aflaste det direkte spor. Sydhavn Station blev bygget her i 1970.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 6 med motorvogn 266 på Rådhuspladsen (1959-1961)Sporvejsmuseet Skjodenæsholm
Rådhuspladsen i København ca. 1960.
Motorvogn nr. 266 er bygget af Scandia 1907 og ombygget på Københavns sporvejes hovedværksted 1927. Den kørte frem til 1966.
38Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 9 med motorvogn 555 foran Det Kongelige Teater (1959)Af Henrik Boye..
Postkort: København sporvognslinje 11 med motorvogn 325 ved Axeltorv (1958)Gammelt sporvognstog på Axeltorv den 1. juli 1958.
Stoppestedet er designet af arkitekt Thorvald Jørgensen i 1904.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 8 med motorvogn 308 ved Degnemose Allé (1958)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Endestationen i Degnemose Allé i København, februar 1958.
Motorvogn nr. 308, bygget af Scandia 1911, er af en serie vogne, tegnet af arkitekt Knud V. Engelhardt. Motorvogn nr. 3060 er en prøvevogn, der var udlånt fra Hamburg. Vognen - en PCC-vogn - er bygget 1951 af La Brugeoise i Brügge. Vognen kom senere til Bruxelles.Af Henrik Boye - .
Postkort: København dyrskuelinje Buh med bivogn 1569 ved Dyrskuepladsen Bellahøj (1958-1961)København.
Landbrugsudstilling på Bellahøj
I ca. 100 lande er dansk lurmærket smør anerkendt som prima, prima.
Danmark er verdens treiestøste eksportør af ost.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 3 med motorvogn 84 på Blegdamsvej (1958-1961)Blegdamsvej ved det daværende Blegsdamshospital en forårsdag omkring 1960.
Motorvogn nr. 84 er bygget i 1901 af Vulcan i Maribo.
Bivognen er af serien nr. 1321-1360, der blev bygget af Scadia i Randers i 1914-15.
Af Henrik Boye - - .
Papmærke: Wonderful Copenhagen. Restaurant 7 small homes (1957)Mærkat 8439 INDR Beckers PapirindAf Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 20 med motorvogn 317 ved Toftegårds Plads (1957)Sporvejsmuseet Skjodenæsholm
Linierne 18 og 20's fælles endestationpå Toftegårds Plads i København, sommeren 1957.
Begge vogne er bygget af Scandia, motorvogn nr. 317 i 1912 og motorvogn nr. 441 i 1918.
29Af Henrik Boye - .
Postkort: København ved Rådhuspladsen (1957)København. Rådhuset
Copenhagen The TownhallAf Henrik Boye - .
Postkort: København natlinje C på Rådhuspladsen (1956)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Lundgren -95
Rådhuspladsen, 1956. På grund af benzinstrejken i marts/april 1956 blev de enmandsbetjente busser på natlinie C erstattet af sporvogne fra linie 6, der kørte uden linieskilte.
Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 11 med motorvogn 327 ved Mozarts Plads (1956-1958)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavns sporvejes motorvogne nr. 327 (Scandia 1912) og 554 (KS' hovedværksted 1935) som linie 11 hhv. linie 3 ved endestationen på Mozarts Plads ca. 1957.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 15 med motorvogn 568 på Øster Farimagsgade (1955)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Bogiemotorvogn med gammel bivogn fotograferet i Øster Farimagsgade i København, april 1955. Bag vogntoget ses Botanisk Have.
Motorvogn nr. 568 er bygget af Københavns Sporvejes hovedværksted 1937 og ombyggedes til "fast konduktør"-systemet 1956.
Bivognen er bygget omkring 1920.
27Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 4 med motorvogn 280 på Øster Farimagsgade (1955)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Øster Farimagsgade udfor Botanisk Have, april 1955. En måned senere omstilledes linie 4 som den første københavnske sporvognslinie til busdrift (linie 40).
Motorvogn nr. 280, ex NESA nr. 911, er bygget af Københavns Sporvejes hovedværksted 1908 og ombygget sammested 1928.
21Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 14 (1955-1960)Kan de saa komme væk fra skinnerne ?
Sagtens, men det ka' du ikke, onkel !Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 20 med motorvogn 201 ved Toftegårds Plads (1955-1958)HT Museum
sporvogne og busser
Islevdalvej 119
2610 RødovreAf Henrik Boye - - .
Skilt: Hold fast med venstre, naar De staar af en Sporvogn
(1955)Hold fast med venstre, naar De staar af en Sporvogn
Højre Haand bruger kun en stor Klovn
PropagandaskiltAf Henrik Boye - .
Papmærke: København sporvognslinje 2 på Stormbroen (1954)79 Aars Erfaring i Forsikring
K
Nye Danske af 1864
Central 642 Købhvn. K
F.E Bording a/s Kbhvn
Mærkat nr 1780Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 1 på Østerport Station (1954-1956)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavnsk bogievognstog fra 1930rne i originaludseende på nuværende Oslo Plads ca. 1955Af Henrik Boye - - .
Modelsporvogn: Forsiden: Model af Lundings bogiemotorvogn (1953)Som linje 13 fra København.Af Henrik Boye - .
Modelsporvogn: København, siden (1953)Model af Lundings bogiemotorvogn, som linje 13 fra KøbenhavnAf Henrik Boye - .
Modelsporvogn: Lundings bogiemotorvogn, som København linje 13 (1953)Model Hanse. Nr. 703.Af Henrik Boye - .
Modelsporvogn: Lundings boogie motorvogn og bogiebivogn som København linje 3 (1953)Af Henrik Boye..
Modelsporvogn: Siden af model af Lundings bogiemotorvogn, som København linje 2 (1953)Af Henrik Boye..
Modelsporvogn: Siden af vogntog af model af Lundings bogiemotorvogn 47/67 og bogiebivogn 147 (1953)Siden af vogntog af model af Lundings bogiemotorvogn 47/67 og bogiebivogn 147Af Henrik Boye - .
Modelsporvogn: Siden: Model af Lundings bogiemotorvogn (1953)Som København linje 13. Model Hanse. Nr. 703.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 16 på Vesterbrogade (1953)København. Vesterbrogade
Copenhagen. Vesterbrogade.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 13 med motorvogn 519 på Borups Allé (1950-1951)SHS
Lundgren -96
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
To linie 13-vogntog i Borups Allé ved Fuglebakken Station, i vinteren 1950/51
Bogievognene forsvandt fra linie 13 i begyndelsen af 1950'erne.
Af Henrik Boye - - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 3 på Trianglen (1950-1959)Apoteket Trianglen
Telefon 01 38 32 00
Mandag-fredag kl. 9-20.00
Lørdag kl. 9-17.30
Søn- og helligdagen kl. 10-17.30
Trianglen fra 1950-erne. Næsten som det ses ud i dag.
Den karakteristiske sporvognsventesal blev opført ca. år 1908.Af Henrik Boye - - .
Receptkuvert: København tæt på Rådhuspladsen (1948)Raadhusapoteket
Vestervoldgade 86 (hj. af Stormgade)
Tlf.: C.8109 (Nateksp.) - samt C.10802
Ekspedition: dag og nat.
Linie: 1 * 2 * 5 * 6 * 8 * 10 * 19 og 30
til dørenAf Henrik Boye - .
Receptkuvert: Raadhusapoteket (1948)Linie- 1, 2, 5, 6, 10, 19, 30, 32, 33, 34, 35 og B, D, E til døren
Raadhusapoteket
Ekspedition dag og natAf Henrik Boye - .
Postkort: København foran Det Kongelige Teater (1947)København. Det kongelige TeaterAf Henrik Boye - .
Tegning: København sporvognslinje 11 på Rådhuspladsen (1946)SHS
Lundgren -97
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Linierne 11 og 19 trafikeredes af de såkaldte scrapvogne fra linernes oprettelse i henholdsvis 1944 og 1943 til 1950. Resten af liniernes levetid trafikeredes de kun af gammelt materiel . Rådhuspladsen, sommeren 1946.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 26 med motorvogn 919 på Hellerupvej (1944-1945)Af Henrik Boye.- .
Postkort: København dyrskuelinje Buh ved Hovedbanegård (1943)Dyrskuelinien sommeren 1943
Lundgren -90Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 5 ved Sundby Hospital (1942-1943)Lundgren -94
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Sløjfen ved Sundby Hospital, vinteren 1942/43.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 3 ved Mozarts Plads (1941)Kgs. Enghave
lokalhistoriske
forening & arkiv
1986-2011 25 år
Mozarts Plads under besættelsen. Sporvognslinje 3 havde endestation her, og pladsen fik sin form efter sporvognssløjfen.
Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 15 med motorvogn 921 på Ordrupvej (1939-1940)SHS
Lundgren -97
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
NESA-sporvogne på Ordrupvej, vinteren 1939/40. Der kørte sporvogne på Ordrupvej i årene 1908-49. Det var linie 15, som blev drevet i fællesskab af NESA og Københavns Sporveje, som trafikrede strækningen. Sporvejsdriften hos NESA ophørte i 1953, og linie 15 blev nedlagt i 1963.
210
Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 3 med motorvogn 99 tæt på Blågårds Plads (1939)Blaagaardsgade, december 1939
Lundgren -92Af Henrik Boye - .
Postkort: København natlinje E foran Sundby (1939-1940)SHS
Lundgren -97
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Natsporvogne fra natlinierne A, B og E foran den ældste del af Sundby Remise i vinteren 1939/40. Der kørte natsporvogne i København 1936-40 og 1952-58.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 14 med motorvogn 920 ved Skovshoved (1939)Strandvejen ved Skovshoved sommeren 1939
Lundgren -91Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 5 med motorvogn 205 ved Sundby Hospital (1939)Ved Sundby Hospital, sommeren 1939
Lundgren -90Af Henrik Boye - - .
Papmærke: København sporvognslinje 7 på Nørrebrogade (1939)Køb det paa Nørrebrogade
Køb Julegaven paa Nørrebrogade
Af Henrik Boye - .
Mest viste foto - Postkort: København motorvogn 39 foran Den gamle Valby remise (1938-1939)Lundgren -95 Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Den gamle Valby remise, vinteren 1938/39. Remisebygningen blev i 1995 genopført på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. 201
Postkort: København natlinje A ved Slotskroen (1938-1939)Natlinie A's endestation ved Slotskroen vinteren 1938-39
Lundgren 1988Af Henrik Boye - - .
Postkort: København natlinje E ved Øresundsvej (1938-1939)Natlinie E i Øresundvejsløjfen vinteren 1938-1939 Lundgren87Af Henrik Boye - - .
Postkort: København dyrskuelinje Buh ved Dyrskuepladsen Bellahøj (1938)SHS
Lundgren -98
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Den særlige dyreskuelinie foran Dyrskuets hovedindgang på Bellahøj, juli 1938. Kun dette første år havde linjen skiltene med sædemanden. Året efter gik man over til skiltene med kviehovedet, der gav linien øgenavnet "Linie Buh". Dyrskuelinien kørte sidste gang i juni 1964.
Af Henrik Boye - .
Postkort: København Sundby Skovlinie med motorvogn 516 nær Femvejen (1938)Lundgren -94
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Sundby Skovlinie, der i årene 1932-39 kørte mellen Dyrehaven og Sundby remise, passerer hjørnet Fortunvej / Slotsvej, sommeren 1938.Af Henrik Boye - - .
Flag: København sporvognslinje 2 på H.C. Andersens Boulevard (1938)København
Raadhuset
KøbenhavnAf Henrik Boye - .
Postkort: København foran Børsen (1938)København Børsen
The Exchange.
Die Börse.
La Bourse.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 1 ved Frihedsstøtten (1938)København HovedbanegaardenAf Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 15 med motorvogn 911 på Sølvtorvet (1937)SHS
Lundgren -98
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
To NESA-vogntog mødes på Sølvtorvet i København i efteråret 1937. Indtil 1953, hvor NESA ophørte med Sporvognsdrift, drev man i fællesskab med Københavns Sporveje linierne 14 og 15.
211Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 4 med bivogn 1255 på Thorshavnsgade (1936-1938)SHS
Lundgren -97
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
To linie 4-vogntog i Thorshavnsgade omkring 1937.
Linie 4 endte på Islands Bryggge 1924-54, først i Thorshavnsgade, siden i Njalsgade og til sidst i Halfdansgade.
213
Af Henrik Boye - - .
Papmærke: København sporvognslinje 16 på Søborg Hovedgade (1934)Hvorfor tage til Byen. Søborg Skotøj. Søborg Hovedgd. 47. TELF. Søborg 997
F.E Bording a/s Kbhv
Mærkat Nr 2478Af Henrik Boye - .
Papmærke: Ved Stoppesteder bør man stoppe, til Passagererne er oppe
(1934)Ved Stoppesteder bør man stoppe, til Passagererne er oppe
Ærbødigst
BALTICA
F.E Bording A/s Kbhvn Mærkat Nr. 3831Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 18 med dobbeltdækker-motorvogn 398 ved Svanemøllen (1933)HT Museum
sporvogne og busser
Islevdalvej 119, 2610 Rødovre
Tidligere Frederiksberg-motorvogn med københavnsk Scandia-bivogn nr. 1388 (type 1361-1460). Museet har en Frederiksberg-motorvogn i originaludseendet i samlingen.
Svanemøllen, sommer 1933.Af Henrik Boye - - .
Papmærke: Flest ulykker indtræffer når man går bag om en holdende sporvogn (1933)Ærbødigst
BALTICA
F.E Bording A/s Kbhvn Mærkat Nr. 3823Af Henrik Boye - .
Postkort: København på Christiansborg Slotsplads (1933)København. Slotskirken og Parti fra Stranden.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 15 på Vesterbrogade (1933)København. Vesterbros Passage.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 10 ved Toftegårds Plads (1932)SHS
Lundgren -96
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Toftegårds plads i København, sommeren 1932. Toetages tidligere Frederiksberg-motorvogn i selskab med bogievogntog fra Valby Skovlinie. Denne linie kørte på sommersøndage 1932-35. De toetages sporvogne kørte sidste gang i 1933.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 1 med motorvogn 501 på Strandvejen (1930)Tuborg.Af Henrik Boye - .
Billedlotteri: Spilleplade med sporvogn (1930)209 Hvalros 28 Sporvogn 95 Rosenborg slot 185 Lirekassemanden
143 Løve 33 Paa ski 22 Tulipaner 113 Bikube
125 Hølæs 101 Køer malkes 216 Lokomotiv 6 Bokser i ringenAf Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 3 på Trianglen (1930)Apoteket Trianglen
Telefon 01 38 32 00
Mandag-fredag kl. 9-20.00
Lørdag kl. 9-17.30
Søn- og helligdagen kl. 10-17.30
Trianglens karakteristiske markiser ses endnu i dette billede fra 30-erneAf Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 17 med motorvogn 399 på Rådhuspladsen (1929-1931)Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Toetages, tidligere Frederiksberg-vogn nr. 399 (ex FS 10, Larsen 1899) på Rådhuspladsen ca. 1930. Linie 17 nedlagdes i 1931.
42Af Henrik Boye - - .
Postkort: København sporvognslinje 10 på Holmens Kanal (1928)1981 København. Det kgl. Teater.Af Henrik Boye - .
Postkort: København ved Frihedsstøtten (1928)København. Vesterbrogade, Frihedsstøtten og Axelborg
Vesterbrogade, The Colum of Liberly and "Axelborg"
Vesterbrogade, Die Freiheitssäule und "Axelborg"
Vesterbrogade, L'Obélique de la Liberté et "Axelborg"Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 3 med motorvogn 442 nær Frederiksholm Sydhavns Plads (1927)HT Museum
sporvogne og busser
Islevdalvej 119, 2610 Rødovre
KS-vogntog ved Frederiksholm (Sydhavns Plads). Scandia byggede i 1915-20 25 tværsædede motorvogne (nr 422-446) og i 1916-20 100 tværsædede bivogne (nr 1361-1460).
Museet har nr 430 i samlingen. Udrangeret 1965.
april 1927.Af Henrik Boye - .
Receptkuvert: København sporvognslinje 3 ved Enghavevej (1927)Enghave Plads set fra hjørnet af Enghavevej og Ny Carsbergvej (februar 1927)
Enghave Apotek
Enghave Plads 25
1670 København V
Telefon 31 31 37 78Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 2 på Vesterbrogade (1925)Tivoli's hovedindgang ved Vesterbrogade.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 2 på Gyldenløvesgade (1924-1926)Sporvogne i København 1-8 er udsendt af Kjøbenhavns Understøttelsesforening i anledning af 100-års jubilæet.
Paul Fischer: Gyldenløvesgade. ca 1925 (Privateje)Af Henrik Boye - - .
Postkort: København udenfor Østerport Station (1924-1926)Sporvogne i København 1-8 er udsendt af Kjøbenhavns Understøttelsesforening i anledning af 100-års jubilæet
Paul Fischer: Ved Østerport, ca. 1925 (Privateje)Af Henrik Boye - - .
Postkort: Formeget forlangt!
(1921)Formeget forlangt!
"Konduktør! Aa-ka' der dog
ikke bli'e et lille Hul til mig?"Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 3 på Enghave Plads (1920)Sporvogne i København 1-8 er udsendt af Kjøbenhavns Undersstøttelsesforening i anledning af 100-års jubilæet.
Peter Hansen: Ved Enghave Plads (Faaborg Museum)Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 6 på Stormbroen (1920)"Nye Danske"s hjørne
Stormgade 2-6
København K.Af Henrik Boye - .
Postkort: København på Rådhuspladsen (1919-1921)Rådhuspladsen
"Kanonfotograf ca. 1920.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København Hovedlinie med dobbeltdækker-motorvogn 397 ved Rådhuspladsen (1917)Af Henrik Boye..
Postkort: København sporvognslinje 7 på Hovedvagtsgade (1917)Hotel d'Angleterre.
Fortovscaféen 1917.Af Henrik Boye - .
Postkort: København åben bivogn 254 ved Kongens Nytorv (1907)Åben bivogn til Sporvogn.
Dansk Folkemuseum.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 6 med motorvogn 159 på Kongens Nytorv (1906)HT Museum
sporvogne og busser
Islevdalvej 119, 2610 Rødovre
Hovedtypemotorvogne med to strømaftagere på kongens Nytorv.
Museet har to hovedtypemotorvogne i sin samling
oktober 1906Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 9 med motorvogn 515 ved Lille Vibenshus (1906)HT Museum
sporvogne og busser
Islevdalvej 119, 2610 Rødovre
Hovedtypemotorvogn ved linie 9's endestation på Strandboulevarden ved nuværende Østerbrogade.
Museet har to hovedtypemotorvogne i sin samling
oktober 1906.Af Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 5 på Axeltorv (1903)København. Circus og National.
Verdenspostforningen
(Union postale universelle)
Brevkort Carte postaleAf Henrik Boye - .
Postkort: København sporvognslinje 1 med åben bivogn 253 på Frederiksberg Allé (1902)København.
Frederiksberg Allé. Mauriske hall.Af Henrik Boye - .
Postkort: København motorvogn 56 på Christiansborg Slotsplads (1899-1901)København Højbroplads m. Absalons Statue
Højbro Plads, ca 1900
Højbro Square, about 1900Af Henrik Boye - - .
Postkort: København Elektriske Sporveje med motorvogn 11 ved Kongens Nytorv (1897-1898)Af Henrik Boye.- .
Receptkuvert: København dampsporvognslinje med åben bivogn 16 på Trianglen (1886-1888)Apoteket Trianglen
Telefon 01 38 32 00
Mandag-fredag kl. 9-20.00
Lørdag kl. 9-17.30
Søn- og helligdagen kl. 10-17.30
Det første højhus på Trianglen blev bygget år 1857.
Dette billede er fra ca. 1887, med den første sporvognsventesal, der blev opført ca. år 1883.Af Henrik Boye - - .
Receptkuvert: København Blegdamslinien med hestesporvogn 20 på Trianglen (1885-1887)Apoteket Trianglen
Telefon 01 38 32 00
Mandag-fredag kl. 9-20.00
Lørdag kl. 9-17.30
Søn- og helligdagen kl. 10-17.30
Villaen Sct. Pedersborg til højre i billedet, blev nedrevet i 1892, og erstattet af den karakteristiske bygning med 2 spir ved hjørnet af Ndr. Frihavnsgade.Af Henrik Boye - - .
Postkort: København på Jagtvej (1879-1881)Sporvogne i København 1-8 er udsendt af Kjøbenhavns Understøttelsesforening i anledning af 100-års jubilæet
Ukendt maler: Jagtvejen ca. 1880 (Københavns Bymuseum)Af Henrik Boye - - .
Postkort: København på Vesterbrogade (1875-1880)Sporvogne i København 1-8 er udsendt af Kjøbenhavns Undersstøttelsesforening i anledning af 100-års jubilæet.
Udsigt over Vesterbrogade og det gamle Banegaardsterræn, 1875-80 (Københavns Bymuseum)Af Henrik Boye - - .





























































































































Mest viste foto - 














Mest viste foto - 













































































